کارشناس وزنه برداری در گفت وگو با جی پلاس؛

کوروش باقری: افراد آیان می‌خواهند در قدرت بمانند/ برخی دوپینگ را میانبر می دانند/ نام ایران در میان نمونه های مخفی شده نبود

کارشناس وزنه برداری ایران گفت: افرادی که همچنان به تاماش آیان وصل هستند فقط به منافع خود فکر می‌کنند و می‌خواهند در صدر قدرت باقی بمانند.

لینک کوتاه کپی شد

کوروش باقری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شرایط نامناسب فدراسیون جهانی وزنه برداری اظهار کرد: حواشی اخیر اتفاقات خوبی نیست؛ به هر حال تغییراتی که صورت گرفت را باید بعد از المپیک اعمال می کردند. در حال حاضر افرادی که امروز بعد از آیان تصمیم گیرنده هستند اختلاف نظر جدی دارند که این مسئله باعث شده نتوانند در کنار هم یک تصمیم واحد بگیرند و از آن طرف کمیته بین‌المللی المپیک نسبت به این موضوع حساس شده که البته حق هم دارد و ممکن است منجر به اتفاقات بدتری شود که قطعا به ضرر وزنه برداری است. امیدوارم هرچه زودتر انتخابات برگزار شود و یک فرد شایسته بتواند هم مدیریت کند و هم سطح وزنه برداری جهان را ارتقا دهد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه یک سری از هیات اجرایی IWF هنوز به رئیس قبلی وصل هستند، فقط به منافع خودشان اهمیت می‌دهند و این وسط قربانی اصلی وزنه برداری است. اگر همه دغدغه شان وزنه برداری باشد این اتفاقات رخ نمی‌دهد اما متاسفانه قدرت جاذبه دارد و چیزی است که خیلی از انسان‌ها دوست دارند به سمتش بروند و این باعث می‌شود نتوانند یک تصمیم درست و واحد بگیرند.

کوروش باقری گفت: اورسلا کنار رفت، اینتارانات تایلندی  هم بعد از دو روز استعفا داد و امروز مایک ایرانی مسئولیت فدراسیون جهانی را بر عهده دارد. چیزی که خیلی‌ها به آن نمی‌پردازند این است که خیلی از دوپینگ‌ها مشخص شده اما نام یک ورزشکار ایرانی تا این لحظه بین آن‌ها نبوده که این باعث خوشحالی است. گاها گفته می‌شد ایران جزو کشورهایی است که لطف خاص و ویژه‌ای از طرف فدراسیون جهانی شاملش هست اما این نشان داد اینگونه نیست و ما هر مدالی در هر دوره‌ای که کسب کردیم دلیلش تلاش ، کوشش و بزرگی خودمان بوده است.

باقری در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاقات اخیر فکر می‌‌کند همچنان نفوذ تاماش آیان وجود دارد یا نه تصریح کرد: به نظرم نمی‌شود گفت نفوذ خود آیان اما بخش‌هایی که به او نزدیک هستند دوست دارند همچنان در صدر قدرت باشند و IOC این را نمی‌پذیرد. به هر حال اگر بخواهد شرایط اینگونه باشد ممکن است وزنه برداری را از المپیک حذف کنند. هیات اجرایی باید با یکدیگر کنار بیایند، وقتی وزنه برداری نباشد، بود و نبود آن ها هم تاثیری ندارد بنابراین باید معقولانه تر فکر کنند.

او در مورد تعدد نمونه‌های مثبت دوپینگ وزنه برداران ایران گفت: وزنه برداری رشته سنگینی است و خیلی‌ها می‌خواهند سریع رشد کنند. معمولا طبقاتی از جامعه به سمت ورزش‌های سنگین می‌آیند که شاید از نظر مالی  وضعیت مطلوبی نداشته باشند که این باعث می‌شود یک راه میانبر که استفاده مکمل‌ها است را پیش بگیرند. من فکر می‌کنم هنوز هم آموزش می‌تواند موثر باشد و مهم تر اینکه یاد بدهیم که جایگزین هم وجود دارد و صرفا دوپینگ راه رسیدن به هدف نیست. به جای مچ گیری دست گیری راهکار است. همچنین کمک کردن و آموزش دادن و باز هم مهم تر ارائه راهکار جایگزین می‌تواند موثر باشد.

سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری در خصوص حضور در جلسه شورای مشورتی فدراسیون وزنه برداری گفت: من عضو شورای مشورتی نیستم و به عنوان میهمان با دعوت رسمی ریاست و دبیر فدراسیون و همچنین با آگاهی از موضوعات جلسه در آن حضور پیدا کردم. نشست خوبی بود و موضوع اصلی صحبت در مورد نحوه برگزاری اردوهای تیم ملی، حضور در مسابقات بین‌المللی و برنامه‌ ارائه شده توسط سرمربی بود که من هم به عنوان میهمان حضور داشتم. صحبت‌های خوبی شد اما اینکه چقدر اجرا شود و با چه کیفیتی، آن را دیگر باید در آینده ببینیم. با احترام به تمام افرادی که در جلسه بودند من فکر می‌کنم خیلی‌های دیگر هم باید آنجا حضور داشتند؛ افرادی مانند حسین رضازاده که البته دعوت شده بود و اطلاع دارم نامه زده بودند اما کارهای شخصی‌اش باعث شد نتواند بیاید؛ افراد دیگر مانند حسین توکلی، سجاد انوشیروانی و سعید محمد پور که قهرمان جهان و المپیک هستند و به نظر من خیلی می‌توانند راهگشا باشند و از لحاظ فکری کمک کنند منتها چیزی که اهمیت دارد این است که راهکارهایی که ارائه می‌شود چقدر قابل اجرا است و چقدر می‌تواند کمک کند.  

کوروش باقری در پایان در پاسخ به این سوال که این همکاری با فدراسیون  ادامه دار است یا نه گفت: فدراسیون باید این سول را پاسخ دهد به هر حال ما به عنوان میهمان دعوت بودیم. بهداد سلیمی هم به عنوان عضور رسمی شورا حضور داشت که جای خوشحالی دارد. هرچه قدر افراد بزرگتر حضور پیدا کنند با اطمینان بیشتری می‌توان به این نتیجه رسید که موثر باشد.   

 

دیدگاه تان را بنویسید