گزارش جی پلاس؛

تغییرات گسترده در فدراسیون جهانی و دودی که به چشم وزنه برداری ایران می رود/ قدرت پدرخوانده!

بلبشو در فدراسیون جهانی وزنه برداری بهترین واژه ای است که می شود برای آشفته بازار این روزها به کار برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، پس از محرز شدن تخلفات گسترده تاماش آیان و برکناری او از ریاست فدراسیون جهانی اورسلا پاپاندرئا نایب رییس بانوان روی کرسی او نشست؛ یک کرسی لرزان و بدون پایه.

همان روزی که اورسلا سرپرست موقت شد گمان خیلی ها این بود که امپراتوری آیان به پایان رسیده است و انتهای 20 سال حضور در فدراسیون جهانی، اتهام و کوتاه شدن دست ابرقدرت ها است اما هیچ چیز به این شکل پیش نرفت. به قول ورزشی ها بلیت ها سوختند و آن ها که روی اسب های بازنده شرط بسته بودند بد مسابقه ای را باختند.

در کمتر از هفت ماه اعضای هیات اجرایی IWF تصمیم عجیبی گرفتند و با برکناری اورسلا ، "اینتارات یودبانگ توی" نایب‌رئیس فدراسیون جهانی و کنفدراسیون وزنه‌برداری قاره آسیا را به‌ عنوان سرپرست موقت جهانی جایگزین او کردند!

اتفاقی که نخستین ضربه اش را به ایران زد. چرا که در طول این هفت ماه مسئولان فدراسیون ایران رایزنی های خودشان با اورسلا و حمایت از او را آغاز کرده بودند تا در صورت برگزاری انتخابات پشت او باشند و البته کرسی های مهمی را در فدراسیون جهانی بگیرند اما این تصمیم هیات اجرایی همه رشته ها را پنبه کرد.

با این حال این انتخاب 48 ساعت بیشتر طول نکشید. کسی نفهمید چرا و به چه دلیل، اما "اینتارات" تایلندی هم از سمتی که داشت کنار کشید تا دکتر "مایک" ایرانی که دو رگه ای ایرانی-هندی است سرپرست فدراسیون جهانی شود. رئیس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و رئیس سابق کمیته ضد دوپینگ این فدراسیون بود که تجربه زیادی در زمینه مبارزه با دوپینگ و حفاظت از رفاه ورزشکاران دارد. او پس از پذیرش این سمت گفت: « من از هیات اجرایی سپاسگزارم که ریاست موقت فدراسیون جهانی را به من سپرد؛ من قصد ندارم در آینده به عنوان کاندیدای ریاست فدراسیون جهانی حضور شرکت کنم و به همین دلیل می‌توانم به طور کامل روی اصلاحاتی که منجر به برگزاری یک کنگره روشن و شفاف می‌شود، تمرکز کنم.»

تغییرات در فدراسیون جهانی کمی عجیب و غریب است. خبرهایی رسیده که پدرخوانده وزنه برداری در حال چینش تیم خودش است و با اینکه داخل فدراسیون نیست اما همچنان توانمند است و با ایجاد یک خط فکری، برنامه های خودش را پیش می برد. ماجرا وقتی جالب می شود که با نگاهی به لیست کسانی که می خواهند کاندیدای پست ریاست شوند یک نام بسیار به چشم می زند؛ "نیکوولاد". نایب‌رئیس رومانیایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که همه می دانند رفیق گرمابه و گلستان تاماش آیان است. به عقیده خیلی ها او در کنار گذاشتن اورسلا نقشی کلیدی بازی کرده است. فردی که اگر روی کار بیاید چندان برای فدراسیون ایران خوب نخواهد بود. چرا که تفکر همان تفکرات آیان است و بعید است سیاست در نظر گرفته شده تغییر زیادی کند.

این در حالی است که "ارسوا" که جدی ترین رقیب آیان در انتخابات قبلی بود و برای این انتخابات هم کاندیدا شده بود در اعتراض به تصیمات هیات اجرایی از عضویت خودش در این مجموعه استعفا داد تا پیامی روشنی را به جامعه وزنه برداران جهان بدهد. پیامی واضح و در اصطلاح ایرانی ها"مهندسی انتخابات." آنتونیو ارسو پس از استعفایش با صراحت گفت:«آیان 50 سال کسانی را پرورش و آموزش داده است که من به آن ها  می گویم پسران و دختران آیان. با هما خط فکری و با همان رفتار و تفکرات. سال هاست این حرف ها را می زنم. ما در وزنه برداری به کسانی احتیاج داریم که کمک کنند نه دوپینگ و فعالیت های مجرمانه. من از سمتی که داشتم استعفا دادم چون هیچ نشانه ای از صلاحیت در این کمیته ندیدم. به نظرم وقت آن رسیده تا IOC به این  ماجرا ورود کند.»

اینکه ارسوا تاکید می کند کمیته بین المللی المپیک به ماجرا ورود کند انتهای نگرانی یک مقام مسئول در فدراسیون جهانی است. او با آگاهی از خطراتی که ممکن است وزنه برداری را تهدید کند این حرف ها را می زند چرا که ادامه این روند، دوپینگ و تخلفاتی که محرز شده است ممکن است به کنار گذاشته شدن وزنه برداری از المپیک 2024 پاریس بینجامد. مدت هاست که IOC تاکید کرده که خطر حذف بیخ گوش وزنه برداری است و اگر اصلاحات انجام نشود شاید این کار به سرانجام برسد. اتفاقی تلخ که بدون شک دودش در چشم ورزش ایران خواهد رفت.

نگاهی به مدال آوران ایران در رقابت های المپیک نشان می دهد تعداد رشته هایی که در المپیک مدال آور بوده اند زیاد نیست و در راس آن ها کشتی، وزنه برداری و تکواندو بوده است. 9 مدال طلا، 5 نقره و 5 برنز مدال های وزنه برداری برای ایران در مهمترین تورنمنت ورزشی جهان بوده است و ممکن است که با تصمیمات جدید دیگر از این مدال ها روی سینه ورزش ایران سنجاق نشود!

 

دیدگاه تان را بنویسید