جی پلاس

حذف فیروزجا به دست شطرنج باز آمریکایی-فیلیپینی در سوپرتورنمنت کارلسن

علیرضا فیروزجا با قبول شکست برابر سوپراستاد بزرگ فیلیپینی - آمریکایی از راه یابی به جمع 4 بازیکن برتر جام دعوتی کارلسن باز ماند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فیروزجا پس از صعود به جمع هشت بازیکن برتر جام، در دیدار حذفی به مصاف وسلی سو رفت و در هر دو روز رقابت با نتایج مشابه 2.5 بر 0.5 باخت و حذف شد.

روز اول: 

فیروزجا در دیدار نخست با مهره سیاه بازی می کرد و در برابر وسلی سو در اکثر لحظات دست پایین را داشت. با این حال توانست در آخر بازی رخ و پیاده کار را به تعادل بکشاند، اما در شرایطی که همه چیز برای تساوی آماده بود، یک اشتباه ساده از سوی فیروزجا باعث شد پیکار نخست را ببازد. البته تنگی شدید زمان نیز در بروز این اشتباه بی تاثیر نبود.

در دیدار دوم فیروزجا با مهره سفید بازی را پرفشار آغاز کرد و وسلی سو که آشکارا به دنبال کسب تساوی و حفظ برد بازی اول بود، حرکات تدافعی را به خوبی انجام داد. در نهایت فشار علیرضا موثر واقع شد و او در وضعیت بهتر قرار گرفت که قدرش را نداست و وسلی سو توانست کیش تکراری پیدا کند. فیروزجا که به هیچ وجه به مساوی راضی نبود با وجود این که برتری خاصی نداشت، از تکرار گریخت تا شانسش را برای برد بیازماید اما این ریسک جواب نداد و فیروزجا این بازی را هم باخت. شاید بهتر بود به تساوی رضایت می داد و در دو بازی بعدی برای برد می جنگید.

فیروزجا با علم به این که جز پیروزی هر نتیجه ای به معنای باخت او در روز اول خواهد بود، بازی را با سیاه بسیار جسورانه آغاز کرد. دفاع کاروکان از سوی علیرضا  با یک قربانی زیبا می رفت تا کار را برای وسلی سو تمام کند، اما درست در لحظه قربانی علیرضا در تصمیمی سخت باید وزیرش را قربانی می کرد که این کار را انجام نداد و وسلی سو باز هم در رفت. در ادامه فیروزجا که وضعیت برنده را از دست داده بود کاملا اشفته و عصبی بازی کرد و حتی تا آستانه باخت هم پیش رفت. در نهایت این بازی مساوی شد که البته با باخت فرقی نداشت. با توجه به مشخص شدن پیروزی سو در روز اول بازی چهارم انجام نشد و وسلی سو 2.5 بر 0.5 پیروز شد.

روز دوم: 

در دیدارهای دور برگشت فیروزجا با نیت جبران باخت به میدان آمد، اما وسلی سو با خونسردی در بازی اول که یک دیدار بدون اشتباه از سوی هر دو بازیکن بود مساوی گرفت. فیروزجا در دیدار دوم با سیاه تا حدی ریسکی بازی کرد و بازی را از دست داد و مات شد. 

فیروزجا در دیدار سوم به خوبی می دانست که فقط باید پیروز شود تا امیدش برای باقی ماندن در رقابت ها حفظ شود. به همین دلیل از شروع بازی به آب و آتش زد و از همان ابتدا حمله به شاه حریف را آغاز کرد اما حریف بسیار قدرتمند آمریکایی غافلگیر نشد و به خوبی وضعیت را دفاع کرد و در ادامه پیروز هم شد. این باخت  به معنای پایان کار فیروزجا در تورنمنت دعوتی کارلسن بود و سو به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

دیدگاه تان را بنویسید