عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال در گفت و گو با جی پاس؛

افشاردوست: سفر تیم ملی به روسیه عجیب نیست!/ فدراسیون در زمان انتخاب آلکنو پیش بینی همه چیز را کرده بود/ امکان نتایج خارق‌العاده در المپیک وجود دارد

عضو کمیته فنی فدراسیون والیبال گفت: اگر آلکنو با توجه به مسابقات تیمش در لیگ اروپا نتواند به ایران بیاید؛ رفتن تیم ملی ایران به روسیه کاملا طبیعی است و مسئله عجیبی نیست چون تیم نمی‌تواند بدون سرمربی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

محمود افشار دوست در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شنیده‌ها مبنی بر احتمال نیامدن آلکنو به ایران و سفر تیم ملی والیبال به روسیه اظهار کرد: از روز اول که قرار شد مربی خارجی برای تیم انتخاب شود کاملا واضح بود هرمربی که بیاد اگر تیم داشته باشد تقریبا آخر فروردین به ایران می‌آید؛ اغلب مربی‌های خوب دنیا هم بدون تیم نیستند و آلکنو هم که در نهایت انتخاب شد از این قاعده مستثنی نیست. فدراسیون و کمیته فنی قطعا از قبل پیش بینی کرده بودند و مسئله عجیبی نیست و همه در جریان این موضوع بودند.

او افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که تیم آلکنو در لیگ قهرمانان اروپا چه وضعیتی پیدا می‌کند و مرحله گروهی این رقابت هم به تازگی انجام شده است. فدراسیون این موضوع را هم حتما در نظر گرفته که اگر قرار باشد تیم کنونی آلکنو در دور نهایی بازی داشته باشد طبیعی است که تیم ملی ایران نمی‌تواند بدون سرمربی باشد و منطقی است که فدراسیون از امکانات تیم کازان روسیه استفاده کند و تیم را به روسیه بفرستد چون آنجا شرایط تمرینی مهیا است و آلکنو هم حضور دارد و تمرینات تیم ملی انجام می‌شود البته همه این موارد در صورتی است که ولادیمیر نتواند به ایران بیاید.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان کمی که آلکنو می‌تواند در کنار تیم ملی باشد آیا می‌توانیم  نتیجه قابل قبولی در المپیک و لیگ ملت‌ها کسب کنیم یا نه گفت: تمام تیم‌های ملی دنیا بعد از اینکه لیگ باشگاهی‌شان تمام می‌شود، برخی بازیکنان بزرگشان که در لیگ اروپا بازی می‌کنند به تیم ملی کشورشان می‌پیوندند. در تمام این سال‌ها مشخص بود که بازیکنان نهایتا دو سه هفته بیشتر وقت نمی‌کنند در کنار هم در تیم ملی تمرین کنند و بعد به لیگ ملت‌ها می‌آیند و حتی بیشتر تیم‌ها در دور مقدماتی لیگ ملت‌ها به بازیکنان بزرگشان استراحت می‌دهند به خاطر اینکه نیاز به ریکاوری دارند. فلسفه اینکه می‌گویند در مسابقات لیگ ملت‌ها خیلی از تیم‌ها به جوانان بیشتر بها می‌دهند به همین خاطر است.

افشار دوست در ادامه تصریح کرد: ما هم الان همین شرایط را داریم. سال‌های قبل به گونه‌ای تدارک می‌دیدیم که تقریبا از فروردین اردو شروع می‌شد و مربی‌ها فقط در اختیار تیم ملی بودند و بچه‌ها دوماه تمرین می‌کردند. امسال شاید کمی زمان تمرین کوتاه تر شود و فکر می‌کنم لیگ ملت‌ها می‌تواند به عنوان یک رقابت تدارکاتی برای اصل ماجرا که المپیک است، باشد. فدراسیون می‌تواند نگاهش این باشد که در این مسابقات تیم را برای المپیک آماده کند و به نظرم اغلب کشورها در این مقطع همین کار را می‌کنند.

کارشناس والیبال ایران در مورد ارزیابی خود از حضور تیم ملی ایران در المپیک توکیو گفت: در مورد حضور تیم ملی در المپیک دو رویکرد در میان کارشناسان وجود دارد؛ رویکرد اول اینکه در مرحله نخست  شرایط خوب باشد و جزو چهار تیم اول باشیم؛  کارشناسان در این شرایط برای ورود به مرحله دوم که در آن مرحله تیم‌های قدرتمندی که سابقه کسب قهرمانی جهان و المپیک را  هم دارا هستند، حضور دارند؛  شانس کمتری را برای تیم ملی ایران قائل می‌شوند؛  نگاه دیگر این‌ است بازیکنان ما چندین سال  در کنار هم تمرین ‌کردند، تجربه زیادی دارند و اغلبشان هم جزو بهترین‌های دنیا هستند؛ از طرفی تحت هدایت یک مربی با تجربه قرار می‌گیرند که سابقه قهرمانی المپیک را دارد بنابراین با تلاش زیاد شانس حضور در 4 تیم برتر المپیک را خواهیم داشت.

او در ادامه افزود: من خودم فکر می‌کنم هر چند شاید شانس کمی در این مورد داشته باشیم ولی در ورزش هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و ممکن است نتایج خارق‌العاده‌ای رقم بخورد چرا که والیبالیست‌های ما توانش را دارند و لیاقت شان است که این اتفاقات را رقم بزنند؛ بنابراین حتی اگر 5 درصد شانس داشته باشیم باید از آن استفاده کنیم.

محمود افشار دوست در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: امیدوارم لیگ برتر در یک جو آرام برگزار شود چون هر چه مسابقات جو آرامی داشته باشد توانایی فنی بازیکنان بالاتر می‌رود؛ این موضوع به نفع تیم ملی کشورمان است  و می‌توانیم شاهد آمادگی بیشتر بازیکنان در اردوی تیم ملی باشیم.  

 

دیدگاه تان را بنویسید