جی پلاس

پذیرش اشتباه داوری؛ شجاعت یا زرنگی فدراسیون فوتبال؟

فدراسیون فوتبال در حالی با تایید اشتباه داوری در دیدار با پرسپولیس از برخورد با زاهدی فر خبر داده که این اعتراف نشانی از شهامت و شجاعت ندارد!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که فدراسیون فوتبال، با ارسال نامه ای به این باشگاه اشتباه زاهدی فر در اعلام پنالتی به سود فولاد را پذیرفته و با این داور طبق ضوابط برخورد خواهد کرد.

 این که برخورد و در نظر گرفتن جریمه برای داوران اصلا باید رسانه ای شود یا خیر یک سوی داستان، این که چرا به جای کمیته داوران، فدراسیون فوتبال به باشگاه پرسپولیس نامه زده هم یک سوی دیگر داستان.

اما از این مسائل که بگذریم، اقدام فدراسیون فوتبال در پذیرش اشتباه داور و برخورد با او، هر چند در نگاه اول حرکت جالبی به نظر می رسد، اما نگاه دقیق تر به این مساله مشخص می کند که نشانه ای از شهامت و شجاعت در این اقدام وجود ندارد.

نخست این که اشتباه زاهدی فر تنها یکی از ده ها و یا شاید صدها اشتباه داوری در نیم فصل نخست لیگ بوده است. آیا سایر داوران هم این چنین ذره بین قرار می گیرند و نام شان به عنوان داوری با خطای آشکار داوری اعلام می شود؟

مساله بعدی این که پرسپولیس تنها تیم متضرر از داوری نیست. آیا برای سایر اشتباه های محرز هم چنین نامه هایی بین فدراسیون و باشگاه های متضرر رد و بدل می شود؟

در نهایت این که فدراسیون فوتبال، اشتباهی را پذیرفته که تاثیری در نتیجه نداشته است. پرسپولیس با وجود دریافت گل از این پنالتی اشتباه، در نهایت فولاد را شکست داد و امتیازی هدر نرفت. پذیرش اشتباهی که تاثیری در نتیجه نداشته نه تنها نشانه شهامت نیست بلکه نشانه ترس و تلاش برای خروج از فشار باشگاه هاست.

اگر بنا به دلجویی از باشگاه پرسپولیس باشد، آنها مسلما از بازی های دیگری که با اشتباه داوری امتیاز از دست داده اند،  شاکی تر هستند. از جمله دربی که به اعتقاد کارشناسان عارف غلامی باید اخراج می شد. 

اعلام نام زاهدی فر به عنوان داور خاطی، جز این که پرسپولیسی ها را نسبت به قضاوت بعدی وی حساس تر کند، هیچ فایده ای ندارد. فدراسیون فوتبال هم با توجه به کثرت اشتباه ها، اگر بخواهد تمام آنها را گردن گرفته و بپذیرد، کل وقتش را باید صرف ارسال نامه نگاری با باشگاه ها کند چرا که هفته ای نیست که چند اشتباه بسیار فاحش و تاثیرگذار در رقابت های لیگ برتر رخ ندهد. اگر هم بنا به برخورد موردی و سلیقه ای باشد، بی طرفی این نهاد زیر سوال خواهد رفت چرا که نگاه یکسان به تمام تیم ها و باشگاه و داشتن وحدت رویه، از بدیهی ترین اصول متولی فوتبال در کشور است.

 

دیدگاه تان را بنویسید