اظهارات بابک جاریانی در گفت و گو با جی پلاس در پی کشته شدن کوهنوردان؛

کارشناس کوهنوردی: متاسفانه همه انگشتان به سمت افراد حادثه دیده نشانه گرفته شده است/ هیچ نهادی مسئولیت حادثه را به عهده نمی‌گیرد

کارشناس کوهنورد ایرانی درباره حوادث تلخ هفته گذشته در مناطق کوهستانی استان تهران گفت: سرپرستی گروه کوهنوردی توچال را من به عهده نداشتم و فیلم‌ها هم توسط من گرفته نشده بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، روز جمعه 5 دی ماه بود که با ریزش بهمن و کولاک شدید تعداد زیادی از کوهنوردان در کوه‌های شمال تهران گرفتار شدند و این حادثه تاسف برانگیز دست کم 12 کشته بر جای گذاشت. اتفاقی که چند سال پیش هم در کوه‌های توچال رخ  داد و 9 نفر جان خود را از دست دادند. کوهنوردی یکی از رشته‌های ورزشی و از تفریحاتی است که تعداد افرادی که حاضر به انجام آن هستند، کم نیست؛ به طوری که در شهرها و استان‌ها گروه‌های مختلف کوهنوردی تشکیل شده است. ما هر ساله شاهد از دست دادن تعدادی کوهنورد و گردشگر هستیم و با توجه به تکرار این موضوع وقت آن رسیده مسئولان اقدامات مناسبی انجام دهند و تمهیداتی را اتخاذ کنند که برای ممانعت از حضور کوهنوردان در شرایط نامساعد جوی کارساز باشد.

در خصوص اتفاقات رخ داده با "بابک جاریانی" کوهنوردی که تخصص اصلی‌اش دماوند است و صعود به کوه‌های خلنو، سبلان، سرکچال، علم کوه، توچال، آرارات ترکیه و کازبک گرجستان را در کارنامه دارد که اتفاقا گفته می‌شود در روز حادثه سرپرستی کوهنوردانی که در توچال گیرافتادند را به عهده داشت هم کلام شدیم و نظراتش را در خصوص این حادثه تلخ جویا شدیم.

 "بابک جاریانی" در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص اتفاقات اخیر و کشته شدن تعدادی کوهنورد اظهار کرد: این اتفاق نباید رخ می‌داد؛ لااقل باید درِ پناهگاه را باز بگذارند که کوهنورد برای استراحت به آن جا برود و از بخاری داخل سالن استفاده کند. کوهنوردان در فصل سرما نمی‌توانند بیرون بایستند و از شدت سرما باید حرکت کنند بنابراین پناهگاه باز باشد بهتراست چون لااقل لباس خیس و مرطوب خودشان را عوض می‌کنند.

جاریانی در ادامه گفت: بیشتر این حوادث غیر قابل پیش بینی هستند ولی می‌شود جلوی تلفات این چنینی را گرفت. کلکچال بیشترین کشته را داد و حالا مسئولان توچال تله کابین را بسته‌اند و گفته‌اند جمعه هوا مناسب نیست اگر این طور است پس چرا تله کابین برای اسکی بازان و پیست اسکی فعال است؟

او در مورد اینکه گفته می‌شود سرپرستی کوهنوردانی که در توچال جان خود را از دست داده‌اند را بر عهده داشته تصریح کرد: سرپرستی و لیدری گروه را من به عهده نداشتم و فیلم‌های منتشر شده هم توسط من گرفته نشده است. در سال‌های قبل فدراسیون درکلکچال و کلا کوهای اطراف تهران نفراتی را در روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان سرپرست در این مناطق می‌گذاشتند اما امسال خبری از این نفرات نیست. اگر لااقل در مکان‌های پر حوادث  کوه مثلا تا سر گردنه کلکچال نفرات فدراسیون یا هیات کوهنوردی تهران و نیروی امدادی می‌گذاشتند این اتفاق ناگوار نمی‌افتاد.  کلا فدراسیون به خاطر کرونا یک سال است که همه چیز را رها کرده و اکنون به عنوان مرجع اصلی باید پاسخگو باشد.

بابک جاریانی با اشاره به صحبت‌های برخی مسئولان مبنی بر اینکه کوهنوردان فوت شده مبتدی بودند گفت: رییس فدراسیون گفته کوهنوردان باید در کلاس‌های آموزشی که فدراسیون برگزار می‌کند شرکت کنند تا شاهد این اتفاقات نباشیم. از طرفی رییس هیات کوهنوردی همدان گفته افرادی که جان خودشان را ازدست دادند کوهنورد نبودند درصورتی که اسماعیل جلیلوند قبلا قله 7000 متری را فتح کرده بود و دکتر فاطمی هم عضو باشگاه کوهنوردی تهران بوده و درواقع مبتدی نبودند.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: تمام این اتفاقات به خاطر بی برنامگی‌ها رخ می‌دهد. حیف که این بنده‌های خدا به راحتی از بین رفتند و هیچ ارگان و نهادی نمی‌خواهد مسئولیت این حادثه را بر عهده بگیرد و  متاسفانه همه انگشتان  به سمت افراد حادثه دیده نشانه گرفته شده است.

دیدگاه تان را بنویسید