یادداشت جی پلاس

در انتظار برخورد با توهین غیراخلاقی پیشکسوتان سرخابی به دختران/ حامیان ورزش زنان کجا هستند؟

مهدی فنونی زاده و سپهر حیدری در پی اظهارنظری که انجام دادند باعث ناراحتی بسیاری از زنان ورزشکار به خصوص فوتبالیست ها شدند و مشخص نیست آن ها چگونه به خود اجازه دادند افکار جنسیت زده شان را در فضای مجازی و بدون درنظر گرفتن موازین اخلاق منتشر کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شبنم روحی- در هیاهوی فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی بحث کُری خوانی میان طرفداران پرسپولیس و استقلال داغ تر از گذشته شد و حالا این فضا به قدری مسموم شده که پیشکسوتان دو باشگاه به خودشان اجازه می دهند هر توهینی را در صفحه مجازی خود انجام بدهند.

سال هاست توهین هواداران به یکدیگر و استفاده از الفاظ نامناسب در فوتبال ایران نهادینه شده اما حالا کار به توهین هایی رسیده که حاکی از افکار فاسد و جنسیت زده است و مشخص نیست چرا کسی نسبت به این اظهار نظرها واکنشی نشان نمی دهد؟!

مهدی فنونی زاده که لقب پیشکسوت استقلال را یدک می کشد در جواب استوری سپهر حیدری اعلام کرد که او را باید به فوتبال زنان می بردند و اشتباهی به فوتبال مردان آمده است!

اما در پاسخ سپهر حیدری هم از اظهار نظر تاسف بار فنونی زاده جا نماند و با تکرار توهین فنونی زاده او را شایسته حضور در فوتبال زنان دانست، نه مردان!

نوشتن این جملات به قدری تاسف برانگیز است که جی پلاس از تکرار کامل آن اجتناب می کند.

چند هفته پیش که سرمربی وقت ماشین سازی خطاب به زهره هراتیان اعلام کرد که یک زن برای فوتبال ایران تصمیم گیری می کند برخورد مناسبی صورت نگرفت و حالا کار به جایی می رسد که دو فوتبالیست به ظاهر پیشکسوت به راحتی به زنان توهین می کنند. البته که در مورد هراتیان باشگاه و سرمربی تیم عذرخواهی کردند.

آیا انتظار می رود فنونی زاده و سپهر حیدری که هرکدام در اطراف خود خانم های فراوانی را می بینند که در جایگاه مادر، همسر، دختر و هر عنوان دیگر حضور دارند، این چنین علیه آن ها صحبت کنند؟  آیا فنونی زاده و حیدری انتظار دارند نامشان به عنوان پیشکسوت مطرح شود؟

شاید در پس ذهن چنین افرادی این است که با گفتن این کلماتی محبوبیت بسیاری پیدا می کنند اما کسی با این افکار زشت مورد قبول دیگران قرار نخواهد گرفت. بعید است یکی از طرفداران پرسپولیس و استقلال بخواهند چنین پیشکسوتانی با نام باشگاه مورد علاقه آن ها شناخته شوند.

سپهر حیدری و مهدی فنونی زاده یک بار در شرایط ورزشکاران یا فوتبالیست های زن نبودند و نمی دانند آن ها با چه سختی تلاش می کنند تا در فضای بدون امکانات رشد کنند و به کمترین حق خود برسند. زنانی که با این شرایط ورزش می کنند و بدون درآمد خاصی به عشق خود یعنی فوتبال بازی کردن ادامه می دهند شایسته چنین برخوردی هستند؟

فوتبال زنان

کمتر کسی می تواند تصور کند دختران فوتبالیست در چه محدودیتی کار می کنند؛ در حالی که در بخش مردان اگر یک ماه دریافتی ها به تاخیر بیفتد هزاران مصاحبه در رسانه ها انجام می شود اما حالا دو نماینده فوتبال مردان با الفاظ نامناسب درباره دختران فوتبالیست سخن می گویند.

اگر فوتبال ایران قرار است با این پیشکسوتان پیش برود باید فاتحه آن را خواند؛ پیشکسوتانی که باید الگوی جامعه باشند با چنین اظهارنظرهایی تاثیر منفی رو اخلاق جامعه دارند و آن را به زیر می کشند.

وقتی هیچ سازمان و کمیته ای در فدراسیون نسبت به چنین اظهارنظرهایی واکنشی نشان نمی دهند در نتیجه هرکسی به خود اجازه توهین را می دهد. فرق فنونی زاده و حیدری با افراد عادی که در فضای مجازی توهین می کنند و پلیس فتا با آن ها برخورد می کند چیست؟ آیا این افراد به واسطه فوتبالیست بودن مصونیت دارند؟! آیا قرار است ماجرای عدم برخورد با مهدی رسول پناه تکرار شود و فقط افراد عادی در مواقع توهین بازداشت شوند؟

سپهر حیدری و مهدی فنونی زاده احتمالا برای کم کردن حواشی به انتشار یک پیام عذرخواهی اکتفا کنند اما تا زمانی که برخورد قاطع و شایسته همین رفتار با آن ها صورت نگیرد، قطعا یک روز دیگر یک نفر دیگر آن را تکرار می کند. نه تنها این دو فوتبالیست سابق، بلکه بقیه افرادی که چنین افکاری دارند و می خواهند آن را در فضای مجازی منتشر کنند باید بدانند که حق شکایت از آن ها وجود دارد و اگر دختران فوتبالیست بخواهند آن ها باید در فضای حقوقی پاسخگوی رفتار خود باشند.

زمانی که صحبت از حمایت از ورزش زنان می شود باید بسیاری از مسئولان از نواب رئیس زنان گرفته تا معاون و وزیر ورزش باید در چنین شرایطی آن را عملی کنند و برابر این اظهارنظرهای واکنش نشان بدهند که متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید