ملی پوش ووشو ایران در گفت وگو با جی پلاس؛

عرفان آهنگریان: در سال المپیک به رشته‌های غیر المپیکی ظلم می‌شود/ جوایز سال گذشته را هنوز دریافت نکردیم

ملی پوش ووشو ایران گفت: از وزارت ورزش می‌خواهیم فراموشمان نکند چون با توجه به اینکه سال المپیک است نسبت به ما رشته‌های غیر المپیکی ظلم می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

عرفان آهنگریان ملی پوش ووشو ایران در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص وضعیت خود اظهار کرد: در این شرایط کرونا تمام مسابقات 2020 کنسل شده و ما هم به اجبار در منزل هستیم یعنی سعی می‌کنیم کمتر در فضای عمومی باشیم .  با توجه به اینکه بچه کوچک دارم بیشتر رعایت می‌کنم و یک سری تمرینات انفرادی بدنسازی را انجام می‌دهم.

او ادامه داد: همان طور که می‌دانید ورزش‌های رزمی و در کل رشته‌هایی که ورزشکاران برخورد زیادی با یکدیگر دارند تعطیل است و نمی‌توانیم آن طور که باید تمرین کنیم. امیدوارم شرایط بهتر شود و ما هم در عرض دو ماه به اوج آمادگی بازگردیم. در این وضعیت مشخص است تمرینات کیفیت سابق را ندارد اما به هر حال ما سعی داریم شرایط را به گونه‌ای برای خودمان مهیا کنیم که افت زیادی نداشته باشیم یعنی طوری نباشد که آمادگی بدنی‌مان به صفر برسد.

او در مورد پیگیری شرایط ورزشکاران توسط فدراسیون و کادر فنی تیم گفت: خداراشکر فدراسیون واقعا پیگیر وضعیت ما است و رئیس فدراسیون هر ماه با من تماس می‌گیرد و با چند نفر از دوستانم هم که صحبت کردم گفتند با آن‌ها هم تماس گرفته است. در هر صورت این کمترین کاری است که یک ورزشکار ملی انتظار دارد و می‌خواهد ببیند که فراموش نشده است؛ از طرفی برای ملی پوشانی که سال‌های گذشته در مسابقات بین‌المللی عنوانی بدست آوردند سه یا چهار ماه حقوقی را واریز کردند. در رشته‌های انفرادی زمانی که ما در اردو هستیم حقوق دریافت می‌کنیم اما سابقه نداشته زمانی که خارج از اردو هستیم چنین کاری انجام دهند. تا جایی که من اطلاع دارم برخی رشته‌ها حتی زمانی که ورزشکاران در اردو باشند هم حقوقی ندارند حالا شاید چون امسال سال المپیک است شرایط فرق کند و مبلغی دریافت کنند.

آهنگریان در پاسخ به این سوال که این بلاتکلیفی و مشخص نشدن تاریخ مسابقات بین‌المللی و برون مرزی چقدر در انگیزه ورزشکاران ووشو تاثیر گذاشته گفت: همه می‌دانند وقتی مسابقه‌ای نباشد ورزشکار کاملا بی انگیزه می‌شود. ما تمرین می‌کنیم که درمسابقات حضور داشته باشیم مخصوصا در رشته‌های رزمی دوست داریم مبارزه کنیم اما وقتی اردو و کلا باشگاه و تمرین تعطیل است این موضوع باعث می‌شود از هیاهو و هیجان ورزشکار کم شود. از رشته‌هایی که تاریخ مسابقاتش اعلام شده تا جایی که اطلاع دارم یکی کشتی است که آن هم نحوه مسابقات کلا عوض شده و ایران هم با تیم کامل شرکت نمی‌کند؛ کاراته هم رقابت‌های کسب سهمیه‌اش همچنان باقی مانده است. در هر صورت اکثر ورزش‌ها شرایط مشخصی ندارند. خدا را شکر از دو مشکل پیش رو ما برای مسابقات جهانی  یکی انتخابات آمریکا بود حل شد ؛ دیگری هم همین کرونا است وکهتا الان دو سه کشور اعلام کشف واکسن کرده‌اند و فکر کنم تا قبل از مسابقات بین‌المللی به دستمان برسد اما خب فعلا در تمامی رشته‌ها اگر تاریخی هم برای مسابقات مشخص کردند معلوم نیست برگزار شود یا نه.

دارنده مدال طلای جهانی ووشو در خصوص صحبت‌های سرمربی تیم ملی مبنی بر اینکه در حال حاضر هیچ ووشو کاری ملی پوش نیست تصریح کرد: به نظر من درست است اما در بیشتر رشته‌ها می‌بینم که این صحبت‌ها ورزشکاران را آزار می‌دهد و حتی رسانه‌ها هم تعجب می‌کنند. ورزشکار دوست دارد رقابت کند و اگر به کسی از قبل لقب ملی پوش ‌دهند پس دیگر چه فایده‌ای دارد یک ورزشکار با او مسابقه دهد. ما رقابت می‌کنیم که بهتر بودمان ثابت شود و این بهتر بودن باید اول درکشورمان مشخص شود و بعد در مسابقات بین‌المللی؛ بنابراین اگر من بدون مسابقات داخلی و بدون هیچ انتخابی به رقابت‌های جهانی بروم واضح است خیلی از ورزشکاران ناراحت می‌شوند و می‌گویند حق من بود که اعزام شوم. این طرز فکر نزدیک به 12 سال است که در ووشو اجرا می‌شود و مسئله عجیبی نیست. وقتی استاد اوجاقی همچین صحبتی می‌کند یک روند معمولی است و هر ساله انجام می‌دهیم. من که به شخصه یک مدال جهانی دارم اما محسن سیفی هم که پنج مدال جهانی دارد هر سال در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت و بدون هیچ ارفاقی با حریفانش رقابت می‌کند و بعد در مسابقات جهانی حضور پیدا می‌کند بنابراین به نظر من اتفاقا دیدگاه خوبی است. 

عرفان آهنگریان در پایان صحبت‌هایش درباره انتظارات خود از فدراسیون و وزارت ورزش گفت: فدراسیون در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی مسابقات را به صورت آنلاین برگزار می‌کند و تا حدودی ذوق و شوق میان ورزشکاران به خصوص سنین پایه بازگشته است. از وزارت ورزش انتظار داریم فراموشمان نکنند چون با توجه به اینکه سال المپیک هم است به ما رشته‌های غیر المپیکی ظلم می‌شود. جوایز سال گذشته را هنوز دریافت نکردیم و پاداشی که قرار بود به صورت سکه داده شود و در گذشته هم همین روال بوده تغییر دادند. در این شرایط اقتصادی واقعا مشکل است با این رقمی که اعلام کرده‌اند بتوان یک زندگی را اداره کرد مخصوصا برای ورزشکاری که جز ورزش شغل دیگری نداشته باشد. این تنها حرف من نیست و خیلی از ورزشکاران اعتراض دارند و امیدوارم به این مشکل رسیدگی کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید