جی پلاس

ورود ممنوع داوران شهرستانی در دوومیدانی یا ...؟

فدراسیون دوومیدانی در حالی اعلام کرد به دلیل ویروس کرونا از دعوت داوران شهرستانی برای قضاوت مسابقات معذوریم که شنیده می‌شود چند داور شهرستانی در مسابقات حضور داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت‌های ورزشی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که بسیاری از رشته‌های ورزشی همچنان موفق به کسب مجوز برگزاری مسابقات و اردوها از طرف ستاد مبارزه با کرونا، فدراسیون پزشکی ورزشی و وزارت ورزش نشده‌اند.

فدراسیون دوومیدانی جزو اولین رشته‌هایی بود که مجوز برگزاری مسابقات را دریافت کرد اما با توجه به وضعیت موجود اعلام کرد که از داوران شهرستانی برای مسابقات استفاده نمی‌شود. با این حال به نظر می رسد چند داور شهرستانی در مسابقات لیگ باشگاه‌ها قضاوت کرده‌اند و این موضوع در حالی است که شهرام شهبازی یکی از داوران دوومیدانی کشور در مسابقات حضور نداشت. با توجه به اتفاقات رخ داده در مجمع انتخاباتی 19 اسفند به نظر می‌رسد دلیل دعوت نشدن این داور عدم حضورش در مجمع باشد.

 

شهرام شهبازی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس،  در مورد اوضاع داوری در ایران اظهار کرد: در کشور داوران زیادی داریم که با درجه های ملی و بین‌المللی در اکثر استان‌ها و شهرها مسابقات را قضاوت می‌کنند. اولین مشکلی که ما در داوری می‌توانیم داشته باشیم عدم پرداخت حق‌الزحمه خوب به کل داوران است. یک داور بین‌المللی یا داوری که از شهرستان می‌آید و مسابقات را قضاوت می‌کند حق‌الزحمه زیادی دریافت نمی‌کند. دومین مشکل این است که از داوران شهرستانی زیاد استفاده نمی‌شود. در شهرهای مختلف داورانی با درجه ملی و یا بین‌المللی داریم اما تا به حال نتوانسته‌اند مسابقه‌ای را قضاوت کنند چون اصلا دعوت نشده‌اند بنابراین از فدراسیون می‌خواهم از این داوران که در اقصی نقاط کشور هستند استفاده کند. یکی از موارد دیگر این است که ما انتظار داریم کلاس‌های آموزشی و سطح ارتقا را برگزار کنند تا علم داوران به روز شود چون هر چند مدت قوانین تغییر می‌کند؛ درست است الان در زمان شیوع کرونا هستیم اما می‌توان کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کرد. همیشه گفته‌ام داوران باتجربه و علاقمند زیادی در بخش بانوان و آقایان داریم ولی متاسفانه فدراسیون از آن‌ها استفاده نمی‌کند که نمی‌دانم به خاطر مسائل مالی است یا چیز دیگری. اگر نگاه کنید اکثر مسابقات در استان تهران برگزار می‌شود واگر داوران شهرستانی دعوت شوند نمی‌توانند بیانید و قضاوت کنند.  امیدوارم وضعیت داوری بهتر شود و از تمامی داوران استفاده کنند. 

او در خصوص اینکه گفته می‌شود فدراسیون علی رغم اینکه اعلام کرده بود به دلیل شیوع کرونا از داوران شهرستانی در مسابقات فعلی استفاده نمی‌شود اما چند داور غیرتهرانی در مسابقات حضور داشتند گفت: تا آن جا که اطلاع دارم فدراسیون گفته به خاطر کرونا از داوران شهرستانی دعوت نمی‌کنیم از طرفی هم اعلام کردند مسئولیت برگزاری مسابقات را کلا به هیات تهران واگذار کردیم یعنی هیات از داوران تهرانی استفاده می کند. اگر قرار به دعوت کردن داوران در این اوضاع باشد باید محل اسکان به نحو احسنت در نظر گرفته می‌شد حالا یا در هتل یا در همان ورزشگاه آفتاب به هر داور را یک اتاق مجزا می‌دادند. من نمی‌ دانم واقعا داور شهرستانی دعوت کرده‌اند یا نه و اگر این اتفاق افتاده با چه برنامه‌ای بوده است.

داور بین‌المللی دوومیدانی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به تفاوت وضعیت داوران خارج از کشور با داوران ایران گفت: امکاناتی که داوران خارج از کشور دارند ما نداریم  و کلاس‌هایی که در آن‌ جا برگزار می‌شود ما برگزار نمی‌کنیم اما به جرات می‌توانم بگویم داوران ایران چه در بخش بانوان و چه در بخش آقایان خیلی توانمند تر از داوران خارجی هستند. من خواسته‌ام این است که فدراسیون برای ارتقای داوران و برگزاری کلاس‌های بین‌المللی با فدراسیون‌های آسیایی و جهانی تعامل داشته باشد که نمایندگان داوری‌مان را بفرستیم تا صاحب عنوان باشیم و گرنه ما هیچ چیز کم نداریم.

قاسمعلی فیروزی مسئول کمیته مسابقات و داوران فدراسیون دوومیدانی نیز در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در خصوص دلیل دعوت نشدن شهرام شهبازی برای قضاوت در مسابقات جایزه بزرگ و لیگ باشگاه‌ها پس از اتفاقات مجمع سال گذشته به اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا فدراسیون تصمیم گرفت فعلا از داوران تهرانی استفاده کند. نه تنها شهرام شهبازی بلکه از هیچ داور شهرستانی استفاده نکردیم قطعا با بهبود شرایط از داوران شهرستانی هم دعوت خواهیم کرد.

او در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود داور شهرستانی در مسابقات حضور داشته گفت: ما هیچ داور شهرستانی برای مسابقات دعوت نکردیم، اگر دعوت کرده باشیم دعوت نامه باید باشد. ما حتی از کرج هم داور نیاوردیم. ممکن است داور شهرستانی ساکن تهران باشد که ما از این‌ها هم استفاده کردیم اما این که از خود شهرستان بیایند این گونه نبود.

به گزارش جی پلاس، باید دید آیا داوران شهرستانی حاضر در رقابت ها ساکن تهران بودند و یا علت دیگری برای دعوت از آن ها وجود داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید