گفت وگوی جی پلاس/ این مدیران عاشق مردم ایران هستند؟!

حاج رضایی: همسر ویلموتس قرارداد مدرنی بست! / کمر فوتبال ایران شکست/ مجازات عاملان قرارداد ننگین از درد مردم می کاهد

کارشناس و پیشکسوت فوتبال ایران اوضاع فعلی را به شکستن کمر فوتبال مملکت تشبیه می کند. اوضاعی که عاملانش با استعفا بیگانه هستند و مردم باید تاوان عملکرد بد آنها را بدهند.

لینک کوتاه کپی شد

پرونده ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران با وجود اینکه بزرگترین غرامت تاریخ ورزشی ایران محسوب می شود اما شرایط مدیریت فوتبال به شکلی است که باعث شده پرونده های بین المللی زیادی به نظیر آن و به نام ایران در فیفا ثبت شود.

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال ایران در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس با انتقاد از شرایط فعلی این رشته، درباره مشکلات مدیریتی در فوتبال ایران صحبت کرد.

** انتخاب مربیان ناکارآمد در ایران ایپدمی شده!

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه انتخاب مربیان ناکارآمد برای فوتبال ایران تبدیل به یک اپیدمی شده است، اظهار کرد: ما یک دوره حدود 12-10 ساله را با دو فدراسیون کفاشیان و تاج پشت سرگذاشتیم. با توجه به اطلاعات رسانه ای که دارم ما دائما در سال های اخیر در فوتبالمان با مشکلات عدیده مواجه بودیم. یک نمونه آن بی درایتی در انتخاب سرمربی پرسپولیس بود که مربی ناکارآمدی چون مانوئل ژوزه به ایران آمد و مبلغ گزافی بابت حضور او پرداخت شد.

همچنین به قدری پرداخت مطالبه او طولانی شد که ژوزه پولش را همراه با سود از پرسپولیس گرفت. مربی که هیچ ثمره فنی نداشت این نتیجه را برای ما رقم زد. شبیه به این اتفاق همچنان ادامه دارد و گویی انتخاب مربیان ناکارآمد در فوتبال ایران اپیدمی شده و متاسفانه پرونده های زیادی مربوط به مربیان و بازیکنان خارجی در نهادهای بین المللی برای ما باز شده است.

 

** همسر ویلموتس قرارداد مدرنی برای شوهرش بست!

حاج رضایی با اشاره به نحوه قرارداد بستن مدیران ایرانی با مربیان خارجی گفت: وقتی قراداد سنگینی با مربی بسته می شود، گروه های مختلفی در آن دخیل هستند و این ها می بایست هم تراز با وکلای خارجی فرد مقابل باشند. ممکن است یک کلمه در قرارداد خسارت زیادی به بار بیاورد. هر قراردادی براساس اساسنامه تعیین شده فیفا نوشته می شود و تخطی از آن خاطی را با مشکلات سنگینی مواجه می کند.

او با بیان اینکه ویلموتس به واسطه همسرش قرارداد مدرنی با فدراسیون فوتبال ایران بست، به جی پلاس گفت: همسر ویلموتس جزء حقوقدانان بلژیک محسوب می شود و در زمینه قرارداد بستن، مدرن است و در مقابل کادر ایرانی در این کار بسیار بد عمل کرد و حاصل آن رقت بار بود. بی درایتی که در قرارداد با ویلموتس صورت گرفته کاملا مسلم است. ما در حال بررسی پساقرارداد هستیم اما در این مسئله کسی مسئولیت را قبول نمی کند و همه در حال شانه خالی کردن هستند. اینکه افراد حاضر در رده های مدیریتی بالا اظهار بی اطلاعی می کنند نیز عذر بدتر از گناه است. چطور می شود چنین قرارداد سنگینی منعقد شود اما آن ها باخبر نباشند؟!

** مدیران ما با استعفا و پذیرش اشتباه، بیگانه هستند

حاج رضایی درباره واکنش برخی مسئولان دخیل در این ماجرا، بعد از اعلام حکم فیفا، تصریح کرد: بخشی از این واکنش ها به نداشتن شجاعت آنها بر می گردد. مدیران ما با واژه استعفا، پذیرفتن تقصیر یا اقرار به اشتباه، بیگانه هستند. اتفاقات زیادی در کشور رخ می دهد اما مقصران حتی استعفا نمی دهند و در عین حال از خودشان سلب مسئولیت می کنند!

چند هفته پیش یک کلینیک آتش گرفت و ما بسیاری افراد را از دست دادیم اما در نهایت هم اعلام کردند هشدارهای لازم داده شده بوده و همه چیز تمام شد! در فوتبال هم همین گونه است و منافع برخی ایجاب می کند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند تا صندلی شان تهدید نشود.

او در ادامه صحبت های خود با مقایسه غرامت سنگین ویلموتس و شرایط معیشتی مردم اظهار کرد: وقتی این اتفاق در شرایط اقتصادی بد مردم رخ می دهد، ناخودآگاه کار به مقایسه کشیده می شود. زمانی که کرونا تمام کشور را درگیر کرد اهدای یک میلیون تومان پول به مردم را توهین آمیز دیدم؛ وقتی آن را با رقم 170 میلیارد تومانی که باید به یک شخص بدهیم مقایسه می کنیم، طبیعتا بسیار ناراحت کننده است. جامعه فوتبال را نمی توان از جامعه ایران جدا کرد و با اطلاعاتی که از زندگی مردم داریم و می بینیم مجبوریم این پول بربادرفته را پرداخت کنیم، واقعا ناراحت کننده است.

** ویلموتس شرافتمندانه عمل نکرد

حاج رضایی همچنین با انتقاد از عملکرد مارک ویلموتس و شکایت او به فیفا هم به جی پلاس گفت: در اینکه مارک ویلموتس شرافتمندانه عمل نکرد شکی نیست اما اکثر مربیان حرفه ای به پول و مطالبات مالی هم حرفه ای فکر می کنند. یک سری از این مربیان وقتی وارد کشوری می شوند که فوتبالش با فوتبال دنیا فاصله دارد، تلاش می کنند از شرایط موجود استفاده کنند.

در جام ملت های آسیا شاهد لشگری از پیرمردها روی نیمکت تیم های ملی بودیم. اریکسن و زاکرونی از جمله این مربیان بودند. مثلا اریکسن سوئدی واقعا برای تعطیلات به فیلیپین رفت! فیلپین نمی تواند فوتبال خوبی داشته باشد چرا که نیروی انسانی خوبی ندارد. زاکرونی هم سال ها خانه نشین بود و بعد به امارات رفت. این مریبان بیشتر هزینه روی دست کشورها می گذارند و تلاش می کنند از شرایط تیم ها استفاده کنند.

** مجازات عاملان قرارداد ویلموتس تا حدی درد مردم را کم می کند

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه عملکرد برخی مدیران ناکارآمد نوعی وقاحت همراه خود دارد، اظهار کرد: تصویری از ورزشگاه فولاد آره نای خوزستان دیدم که زیر آن نوشته شده بود "هزینه ساخت: 150 میلیارد" و در کنار آن هم عکس ویلموتس بود که نوشته بودند "175 میلیارد!" بی درایتی صورت گرفته، کاملا مسجل است و عدم شهامت میان مدیران ایرانی در پذیرش اشتباهاتشان هم مشهود! واقعا باید استعفا می دادند. اکنون همه انتظار دارند دستگاه های ناظر دخالت کنند و با تحقیق و تفحص مقصران را برابر با ضوابط قانونی مجازات کنند تا این مجازات حداقل کمی از دردهای مردم را کم کند. عملکرد کسانی چنین ناکارآمد هستند نوعی وقاحت هم همراه خود دارد که نه تنها اشتباه رخ داده را نمی پذیرند بلکه توپ را هم جای دیگری می فرستند.

** آیا این مدیران عاشق مردم ایران هستند؟!

امیر حاج رضایی در ادامه گفت وگو با جی پلاس همچنین درباره سقوط تیم های جنوبی ایران به دسته یک و مشکلات مالی تیم ها اینطور صحبت کرد: بسیاری از شهرهای جنوبی مانند بوشهر از مراکز فوتبال ایران محسوب می شوند و مردم عاشقانه تیم هایشان را دوست دارند. پارس جنوبی جم و شاهین بوشهر از لیگ برتر کنار رفتند و ظاهرا پولی به باشگاه ها تزریق نمی شد؛ هرچند توان و عملکرد صحیح مدیرتی قرار نیست فقط در داشتن و تزریق پول، خلاصه شود و مدیران از همه نظر کارآمد باشند. حتی تیم ریشه دار ملوان هم امروز برای اینکه به دسته دو سقوط نکرده خوشحالی می کند! سپیدرود تمام شد و ابومسلم جایی در جغرافیای شمال شرقی فوتبال ایران ندارد. ما چند تیم در لیگ داریم که پول دارند و می توانند به درستی باشگاه را مدیریت کنند؟ تیم های جنوبی ما نصف شده اند و از نظر مالی هم ضعیف هستند.

او ادامه داد: هربار مشکلی برای فوتبال ایران رخ می دهد مدتی درباره آن بحث می کنیم اما فوتبال ایران به بیماری مبدل شده که وضعیت بحرانی دارد. می آیند می گویند هشت سال بهترین بودیم و درست عمل کردیم چرا آن زمان صحبتی نمی کردید؟ این عملکرد وظیفه شان بوده که بنا برمسئولیتی که پذیرفتند عمل کنند. زمانی که بحث بازنشسته ها مطرح شد، همین مدیران به لطایف الحیل ماندند. آیا این مدیران عاشق مردم ایران هستند؟! قضاوت کار آسانی نیست و نمی خواهم هیچ اتهامی به آنها بزنم اما واقعا هر آن چه هست، آزاردهنده است.

تمسخر قطری ها از جهالت است!

مربی اسبق تیم ملی با اشاره به افرادی که هزینه و سرمایه گذاری قطری ها در تیم هایی مانند پاری سن ژرمن را مسخره می کنند و به کنایه در این باره صحبت می کنند،  تصریح کرد: اینکه به تمسخر گفته می شود آن ها دلارهای نفتی را خرج می کنند یا از جهالت است یا برای فرار از کمبودها و ناتوانی های خودشان. من 70 سال با این فوتبال زندگی کردم و در این دوران تعداد کمی را می شناسم که مدیر واقعی هستند و به درستی تصمیم گیری می کنند.

در جوانی وقتی در کلاس های مربیگری شرکت می کردم تمام مدرسان اعلام می کردند مدیریت فوتبال سه سرفصل دارد: برنامه ریزی، مدیریت و سرمایه گذاری. امروز هم این مسائل گفته می شود. پول به وجود می آید که در راه درست هزینه شود. اگر بتواند افتخاری را کسب کند هیچ اشکالی ندارد. اگر بگوییم برای کشتی گیری که در المپیک مدال طلا کسب کرده اینقدر هزینه شده، این نشان می دهد پول در جای درست خود صرف شده و مدیریت صحیح بوده است. علیرضا دبیر که خودش کاربلد کشتی است مدتی پیش اعلام کرد حتی توقع یک مدال برنز هم از کشتی نداشته باشید. چرا یک قهرمان المپیک باید این  صحبت را بگوید؟! این نشان می دهد ما خیلی مشکل و مسئله داریم و باعث آسیب به رشته هایمان شده است. همه این ها به خاطر ضعف مدیریتی است؛ یک بار گفتم که ما برای جبران کمبودهای فوتبالی کشورمان مربی و بازیکنی خارجی می آوریم، چه ایرادی دارد که، اگر مدیر خوب و متخصص نداریم، مدیر خارجی هم بیاوریم؟

** کمر فوتبال ایران شکست

امیر حاج رضایی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه ساختار فوتبال ایران خراب است، به جی پلاس گفت: مدیریت بحث مهم و تعیین کننده ای است اما ساختار فوتبال فوتبال ایران خراب است. افرادی که سلامت مالی و اخلاق دارند، خانه نشین شده اند و نمی توانند با دیگران کار کنند. کمر فوتبال ایران شکسته است. من نمی گویم حتما فوتبالیست تراز اول به عنوان مدیر انتخاب شود اما حداقل کسی باشد که در عرصه مدیریت خوب کار کند. همان طور که گفتم ساختار فوتبال ایران بیمار شده و وقتی هم که نقد می کنیم، به عنوان یک فرد ناآگاه معرفی می شویم! من با این سن که در سال های پایانی عمرم هستم، از بیان این صحبت ها دنبال چه منافعی هستم؟ تا جایی که می توانم می خواهم حقایق را بگویم. واقعا اگر شرایط عوض شود چه سود شخصی برای من خواهد داشت؟

دیدگاه تان را بنویسید