افشین فرزام در گفت وگو با جی پلاس؛

سرمربی تیم ملی قایقرانی: هیچ قدمی برای کنترل شرایط فعلی برداشته نشد و فقط شعار دادیم!/ قایق‌های روئینگ فرسوده شده است

سرمربی تیم ملی روئینگ گفت: با توجه به اینکه مجوز اردو صادر نمی‌شود و ملی پوشان از لحاظ روحی و روانی دچار روزمرگی شده بودند با هماهنگی فدراسیون اردوی شخصی برگزار کرده‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

افشین فرزام سرمربی تیم ملی قایقرانی روئینگ در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در خصوص آخرین وضعیت ملی پوشان این رشته اظهار کرد: اردوهای ما اواخر اسفند تعطیل شد و بچه‌ها از سوم- چهارم فروردین تمریناتشان را در شرایط قرنطینه خانگی شروع کردند. تا اواخر تیرماه که من کاملا برنامه‌‍‌هایشان را زیر نظر داشتم، کارهایشان آنالیز می‌شد و طبق بازخوردی که می‌گرفتم برنامه‌ها را پیش می‌بردیم اما ملی پوشان به شرایطی رسیدند که دیگر از لحاظ روحی و روانی داشتند دچار روزمرگی می‌شدند به خاطر اینکه از تمرینات پاروکشی دور شده بودند و خیلی علاقه داشتند برای ادامه تمرینات با شرایط جدید به دریاچه آزادی برگردند که خداراشکر توانستیم شرایطی فراهم کنیم که از اوایل مرداد در دریاچه حاضر شدند و تمریناتشان را کامل انجام می‌دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این تمرینات در واقع اردویی است که فدراسیون برگزار کرده گفت: می‌توانیم بگوییم یک اردوی شخصی است و اردویی نیست که از طرف فدراسیون قایقرانی باشد؛ البته با فدراسیون هماهنگ کردیم ولی یک اردوی شخصی است چون هم مجوز برگزاری اردو صادر نشده و هم امکان اسکان در مجموعه ورزشی آزادی را نداریم بنابراین ملی پوشان خارج از مجموعه اسکان داده شده‌اند و با کمک حامیان مالی تمرین می‌کنیم تا بیشتر از این لطمه نخوریم و بتوانیم کار را جلو ببریم.

او با اشاره به شرایط کسب سهمیه المپیک روئینگ بازان اظهار کرد: مسابقات سوئیس یک سال به تاخیر افتاد و اواخر اردیبهشت 1400 برگزار می‌شود، همچنین زمان مسابقات سهمیه المپیک قاره آسیا اوایل اردیبهشت اعلام شده اما مکان آن را قرار است فدراسیون جهانی طی ماه‌های آینده مشخص کند.

فرزام در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در ورزش ما شعاری داده شد که از این فرصت استفاده کنیم. شعارهای قوی بمانیم و از این دست صحبت‌ها فقط در حد شعار بود و من از همان اول احساس می‌کردم که سیستم ورزش کشورمان شرایط مدیریتی‌اش به سمتی نخواهد رفت که این شعارها عملی شود. اکثر کشورهایی که ما رصد می‌کنیم بخصوص در همین قاره آسیا که رقبای اصلی ما در کسب سهمیه قاره‌ای هستند شاید 20 روز تا یک ماه تمریناتشان به صورت قرنطینه خانگی بود اما بعد کاملا شرایط اردویی را مهیا کردند. آن ها حتی مکان اردوها را تغییر می‌دانند و با نفرات برترشان کار را شروع کردند وحتی کره جنوبی مسابقات کشوری رابرگزار کرد. این نشان می‌دهد که رقبای ما بیشتر از خودمان  از این شعار بهره بردند. یک واقعیتی است که باید بپذیریم تا این لحظه هیچ قدمی برداشته نشده برای اینکه بتوانند این شرایط را در ایران کنترل کنند. من مطمئنم اگر می‌خواستند شرایط قرنطینه‌ای را حداقل برای ورزشکارانی که سهمیه المپیک گرفته‌اند برقرار کنند کار سختی نبود فقط یک همت لازم داشت که آن هم در ورزش ما وجود ندارد. به همین خاطر من به عنوان سرمربی با توجه به اینکه دیدم بچه‌ها خیلی علاقه مند هستند که خودجوش فعالیت کنند کارمان را شروع کردیم تا بیشتر از این لطمه نخوریم.

سرمربی تیم ملی قایقرانی همچنین با اشاره به قایق‌های روئینگ خریداری شده و تاثیر آن بر روند بهبود شرایط تمرینی روئینگ بازان گفت: با توجه به صحبت‌هایی که فدراسیون انجام داده قایق‌ها ظاهرا به بنادر جنوبی کشور رسیده و فقط بحث ترخیص آن باقی مانده. اگر حتی سه ماه قبل از رقابت‌های سهمیه المپیک هم به دست ما برسد قطعا می‌تواند خیلی نتیجه بخش باشد. قایق‌های ما از حالت استاندارد خارج شده به خاطر اینکه حداقل برای 10 سال گذشته هستند و به شرایط فنی و فیزیکی ورزشکارانمان تاثیرمی‌گذارد. امیدوارم اتفاقی برای قایق‌ها نیفتاده باشد و فدراسیون قطعا خیلی بیشتر پیگیری خواهد کرد چون به هر حال جزو اموال فدراسیون و بیت‌المال هست. 

افشین فرزام در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: به هر حال تا زمانی که بتوانیم کارمان را خوب جلو ببریم سعی خواهیم کرد کمتر گلایه کنیم و امیدوارم ملی پوشانمان باز هم افتخار آفرینی کنند. شکی ندارم که قطعا در روئینگ سهمیه خواهیم گرفت اما با توجه به قوانین جدید فدراسیون جهانی اگر بخواهیم دو سهمیه کسب کنیم حتما باید در هر دو ماده مدال طلا بگیریم که این موضوع کار را خیلی سخت می‌کند. ما در ادوار گذشته بهترین مدال‌هایی که آقایان و بانوان گرفتند نقره بود حالا اینکه بتوانیم این کار را به ثمر برسانیم یک چالش جدید خواهد بود. 

دیدگاه تان را بنویسید