یادداشت جی پلاس

کیسه های پول گل نمی زنند!

تیم فوتبال منچسترسیتی برای سومین فصل متوالی از رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان بازماند این در حالی است که گفته می شود از فصل 17-2016 تا 2020, گواردیولا حدود 943 میلیون دلار هزینه خرید بازیکن کرده است! سیتی 700 میلیون یورو نیز بین سالهای 2012 تا 2016 هزینه کرده بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، شبنم روحی؛ تیم های پاری سن ژرمن، لایپزیش، لیون و بایرن مونیخ چهار تیم مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هستند که به غیر از مونیخی ها هیچ تیم دیگری تجربه قهرمانی در این رقابت های مهم را ندارد.

یکی از مهم ترین نکات درخصوص تیم ها این است که فقط یک تیم از چهار تیم هزینه های زیادی برای خرید بازیکن انجام داده و سه تیم دیگر حتی به اندازه نیمی از پاری سن ژرمن یا حریفانشان در یک چهارم نهایی هزینه نکرده اند.

لایپزیش

لایپزیش در دور قبل برابر اتلتیکومادریدی به پیروزی رسید که ژائو فلیکس؛ دومین بازیکن جوان پردرآمد جهان را درترکیب داشت. این تیم آلمانی در سال 2009 تاسیس شده و تعداد بازی ها رسمی آن ها حتی از تعداد بازی های سرمربی گری سیمئونه در اتلتیکو کمتر است! با این حال این تیم آلمانی توانست با نتیجه 2 بر یک اتلتیکومادرید را شکست دهد و با تاریخ سازی به نیمه نهایی صعود کند.

بایرن مونیخ

بایرن مونیخ - بارسلونا دیگر بازی مرحله یک چهارم نهایی بود که نتیجه عجیبی در آن رقم خورد. با وجود اینکه بایرن مونیخ سلطان بی چون و چرای بوندسلیگا است و حتی در اروپا نیز جزو مدعیان محسوب می شود اما دستمزد بازیکنان آن بسیار کمتر از حریف است. حتی شبکه اسکای اسپورت اعلام کرد که ترکیب 11 نفره بایرن برابر بارسلونا رقمی در حدود 90 میلیون یورو بود که این از قیمت خرید گریزمان هم کمتر بوده است! البته بارسلونا سالیان قبل کمتر بازیکنی در ترکیب داشت که چنین دستمزدهایی دریافت کنند و این سیاست سال های اخیر باشگاه ست چرا که در گذشته بیشتر بازیکنان این تیم از لاماسیا بودند و اتفاقا در آن سال ها موفقیت های این تیم اسپانیایی نیز بیشتر بود.

لیون

در بازی منچسترسیتی و لیون هم نتیجه دور از ذهنی رقم خورد و شاگردان گواردیولا با نتیجه 3 بر یک شکست خوردند و بازهم به نیمه نهایی نرسیدند. سیتی که به خاطر عدم رعایت فیرپلی مالی مورد انتقاد حریفان قرار دارد و حتی یک پرونده هم در یوفا و CAS به آن اختصاص داده شد بیشترین هزینه را برای خرید بازیکن انجام می دهد و به راحتی می توان گفت که این تیم می تواند با دو ترکیب کاملا قوی در لیگ انگلیس شرکت کند.

نکته جالب توجه درخصوص سیتی این است که آن ها از فصل 17-2016 که گواردیولا هدایت آن ها را برعهده گرفت مبلغ 943 میلیون دلار صرف خرید بازیکن کرده اند که حتی اگر این هزینه همانی نباشد که واقعا خرج شده و بیشتر از این مبلغ باشد بازهم یک رقم عجیب و باورنکردنی است. این اتفاق در حالی رخ داده که سیتی حتی با این هزینه ها نیز در رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ناکام مانده است. در واقع این تیم با مانچینی هم قهرمان لیگ انگلیس شد و سران باشگاه گواردیولا را برای قهرمانی اروپا به منچستر آوردند اما این اتفاق رخ نداد.

در فصل اول حضور گواردیولا آن ها در مرحله یک هشتم نهایی در دو بازی 6-6 برابر موناکو متوقف شد و به خاطر گل خورده بیشتر در خانه حذف شدند. در سه فصل بعد سیتی یک مرحله بالاتر آمد و بعد حذف شد. در 18-2017 شاگردان گواردیولا در یک هشتم نهایی 5 بر 2 بازل را بردند اما در یک چهارم 5 بر یک به لیورپول باختند و حذف شدند. در فصل بعد این تیم بازهم در یک هشتم پرگل حریف را برد و 10 بر 2 شالکه را از پیش رو برداشت اما در یک چهارم 4-4 برابر تاتنهام متوقف شد و به خاطر گل خورده بیشتر در خانه از جام کنار رفت. در فصل جاری لیگ هم آن ها رئال را 4 بر 2 شکست دادند اما بازهم در یک چهارم شکست خوردند و حذف شدند. درواقع این هزینه های هنگفتی که گواردیولا روی دست سران باشگاه منچسترسیتی قرار داده نتیجه ای جز قهرمانی های داخلی انگلیس نداشته است. لیون، لیورپول، تاتنهام و موناکو چهار تیمی هستند که در چهارفصل گذشته منچسترسیتی را حذف کردند اما هیچ یک از تیم ها جزو ولخرج های جهان فوتبال نبودند!

پاری سن ژرمن

می توان گفت پاری سن ژرمن تنها تیم نیمه نهایی لیگ قهرمانان است که با صرف هزینه های هنگفت پای به این مرحله گذاشته. آن ها در فصول گذشته حتی با متحمل شدن شکست های سنگین و کامبک خوردن، از لیگ قهرمانان اروپا کنار رفتند اما بالاخره در فصل جاری موفق شدند رنگ نیمه نهایی را هم ببینند.
نکته مهم درباره این تیم این است که قهرمان فرانسه با وجود ولخرجی های زیاد به سختی به این مرحله رسید و اسیر تیم شگفتی ساز آتالانتا شد. در بازی دو تیم، آتالانتا تا دقایق پایانی از حریف پیش بود اما فقط سه دقیقه بازی ضعیف سبب شد ستاره های پاریس کار خود را بکنند و با یک کامبک به نیمه نهایی برسند. در واقع با وجود این همه خرج بازهم پاریسی ها برتری محسوسی برابر حریف ایتالیایی نداشتند و در آستانه حذف قرار گرفته بودند. ضمن اینکه در بیشتر دقایق مسابقه هم بازی چشم نوازی از شاگردان توخل شکل نگرفت اما نیمار در نهایت زهر خود را به آتالانتا ریخت. نکته مورد توجه این است که قیمت نیمار برابر با کل بودجه آتالانتا بود که این تفاوت دوتیم را به خوبی نشان می دهد.

فینالیست ها و قهرمانان 9 فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا به خوبی ثابت می کنند که تیم ها با هزینه های نجومی جایی در میان برندگان این جام ندارند. لیورپول، رئال مادرید (چهار بار)، بارسلونا (دوبار)، چلسی ، بایرن مونیخ قهرمانان 9 فصل اخیر بودند که هیچ کدام در فصول قهرمانی با هزینه های زیاد این عنوان را به دست نیاوردند؛ البته این بدان معنا نیست که این تیم ها بازیکنان ارزان قیمت در ترکیب دارند بلکه با آن سبکی که در حال حاضر تیم هایی به مانند سیتی و پی اس جی پیش می روند، عمل نمی کنند.

این امکان وجود دارد که پاری سن ژرمن بتواند تمام این مصادیق را نقض کند و قهرمانی اروپا را به دست آورد اما آن چه که در آمار و ارقام ثبت شده دقیقا تایید حرف یوهان کرایف فقید است که در اظهارنظری معروف گفته "من ندیدم هیچ گاه پول ها گل بزنند!".  قهرمانی پی اس جی در یو سی ال نیز نمی تواند این مسئله را زیرسوال ببرد چرا که همه چیز از جمله سبک مدیریتی تیم های موفق سال های اخیر اروپا گواه این مطلب است که هزینه های زیاد نظیر آن چه که منچسترسیتی انجام داده است برای تیم ها جام نمی آورد و برای کسب عناوین مهم باید شخصیت تیم ها نیز تغییر کند! شاید به قول متس هوملس "پول ها گل نزنند اما بازیکنانی که هزینه زیادی برای آن ها شده بزنند" با این حال فوتبال ثابت کرد که پول تنها شرط قهرمانی نیست!

دیدگاه تان را بنویسید