یادداشت جی پلاس

وریا غفوری؛ از آغاز قرنطینه تا استارت دوباره فقط 13 روز!

کاپیتان استقلال که 14 تیر اعلام شده بود مبتلا به کرونا است بعد از 13 روز در دیدار برابر صنعت نفت آبادان به میدان رفت تا با توجه به زمان بازگشت به تمرینات حداقل زمان دو هفته ای قرنطینه را هم نگذرانده باشد.

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس، شبنم روحی؛ 14 تیر ماه بود که خبر مثبت شدن تست کرونا بازیکنان استقلال از جمله وریا غفوری منتشر شد. صرف نظر از اینکه لیست بلند کرونایی ها در نهایت به 2 یا 3 نفر کاهش یافت و هیچ کسی هم پیگیری این مسئله نبود اما غفوری کاپیتان آبی ها بعد از گذشته تنها 13 روز از زمان انتشار خبر ابتلا در بازی استقلال به میدان رفت.

بعد از آن که تست کرونای شخصی مثبت می شود پزشکان توصیه می کنند او از روز دریافت نتیجه به مدت 14 روز در قرنطینه باشد چرا که احتمال سرایت این بیماری به دیگران هم وجود دارد. ضمن اینکه به صورت دقیق نمی توان مشخص کرد که فرد چه روزی مبتلا شده است. حتی برخی از افراد که تست های دوم و سوم شان هم منفی می شود بازهم بنابه توصیه پزشکان باید مدت زمان قرنطینه را رعایت کنند چرا که کماکان ناقل محسوب می شوند. در برخی از مطالعات حتی اعلام شده که در بیمارانی علائم از روز چهاردهم تازه شروع می شود و حتی ممکن است برخی افراد مدت طولانی تری ناقل باشند.

از آن روزی که اعلام شد تست غفوری مثبت شده (14 تیر) تا زمان بازی استقلال و صنعت نفت آبادان در تاریخ 27 تیر تنها 13 روز گذشته است و او بدون هیچ گونه مشکلی در زمین مسابقه بازی کرد و حتی روزهای قبل هم به تمرین آمده بود. این موضوع وقتی عجیب تر می شود که استقلالی ها اعلام کردند که او برای بازی با تراکتور هم اعلام آمادگی کرده بود که به میدان برود یعنی در تاریخ 21 تیر و گذشت تنها یک هفته بعد از مثبت شدن تست این بازیکن!

در ماه های اخیر به وضوح مشخص شد که رفتار ویروس کرونا حتی برای متخصصان هم نامعلوم و گاهی با شگفتی همراه است و به همین دلیل تنها شیوه مقابله احتیاط و رعایت حداکثری بهداشت اعلام شده است. احتمال خطا و مثبت یا حتی منفی بودن کاذب تست ها در هرسطحی چه برای وریا غفوری و چه اشخاص معمولی وجود دارد اما سوالی که پیش می آید این است که پزشکان، کادرفنی و بازیکنان استقلال که در زمان انتشار لیست طویل کرونایی ها از به خطر افتادن جانشان به خاطر یک جام بی ارزش صحبت کردند چرا حداقل احتیاط یعنی 14 روز قرنطینه را اجرا نکردند؟ با وجود اینکه تست کرونای غفوری در روزهای گذشته منفی شد اما همان طور که بارها اعلام شده او می تواند ناقل باشد و توصیه جهانی همان رعایت 14 روز قرنطینه است.

در روزهای اخیر از ماسک نزدن فرهاد مجیدی بسیار گفته شد و حتی سرپرست این تیم هم در یک برنامه تلویزیونی عملا اعلام کرد که اعتقادی به پروتکل های بهداشتی ندارد اما جنجالی که 14 تیر و قبل از بازی با پارس جنوبی شکل گرفت به چه دلیل بود؟ اگر جان بیشتر از جام اهمیت دارد چرا وریا هم برای حفظ جان خودش و هم برای دیگر بازیکنان در قرنطینه 14 روزه که نه مختص لیگ و کشور ایران است بلکه یک توصیه جهانی است رعایت نکرد و بدون مشکلی در دیدار با صنعت نفت به میدان رفت؟ از نظر پزشکی این یک مسئولیت اجتماعی است که همه جامعه در هر جایگاهی باید آن را رعایت کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

استقلالی ها که به خوبی می دانند یک غفلت کوچک می تواند باعث بروز فاجعه در تیم شود و حتی در روزهای گذشته هم اعلام کردند که اگر کسی جانش را از دست بدهد مسئولان مقصر هستند نسبت به دستورالعمل های ابتدایی هم کم کار هستند و با این کار نه تنها جان خود بلکه سلامت بازیکنان حریف را هم به خطر می اندازند.

پرسش های نامعلوم زیادی در خصوص پرونده کرونایی های باشگاه استقلال وجود دارد که به نظر می رسد حتی کمیته انضباطی هم با رایی که صادر کرد نشان داد علاقه ای به بررسی آن ندارد.  در حالی که تعداد بازیکنان مبتلا به کرونا استقلال اصلا به 25 درصد هم نزدیک نبود این باشگاه به سفر جم نرفت اما کمیته انضباطی حکم به تکرار این مسابقه داد!

 

 

دیدگاه تان را بنویسید