گزارش جی پلاس از وضعیت تیم ملی در سالی که گذشت

سرگیجه فوتبال ملی در سال 98

در سال 98 تیم ملی فوتبال ایران روزهای عجیبی را پشت سرگذاشت و در حال حاضر هم شرایط حساسی را در انتخابی جام جهانی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فوتبال ملی ایران در سال 98 روزهای خوبی را پشت سرنگذاشت؛ تیم ملی امید به مانند دوره های گذشته از رسیدن به سهمیه المپیک 2021 توکیو بازماند و در انتخابی جام جهانی هم بزرگسالان دو بازی مهم را به بحرین و عراق واگذار کردند.

چالشی بزرگ به نام انتخاب سرمربی

اولین موضوعی که فوتبال ایران در سال ۹۸ با آن رو به رو شد، انتخاب سرمربی تیم ملی بود. در حالی که فدراسیون بارها اعلام کرد تا آخر فروردین سرمربی را معرفی می کند اما در ادامه مهدی تاج گفت به علت مشکلات ارزی و مبادله ای کار طولانی شده است.

رنار، کلینزمن، ادووکات، بلان، فان خال، فربیک، زاکرونی، ویلموتس، لوپتگی و فارن مارویک از جمله افرادی بودند که در رسانه ها به عنوان نامزدهای نشستن روی نیمکت ایران معرفی شدند. البته رییس فدراسیون در اظهار نظری گفت بسیاری از این اسامی را من فقط در رسانه هاش شنیدم و مذاکره ای با آن ها نداشتم.

ضمن اینکه مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در توییتی نوشت: با شکوه‌تر طلوع می‌کنیم! بزرگان مربی گری فوتبال جهان در صف مذاکره با ایران.

قطعا شرایط فنی تیم ملی به شکلی بود که خیلی از مربیان علاقمند به کار در تیم بودند اما با توجه به ضعف و کاستی های مدیریتی فوتبال ایران قطعا سرمربیان نامدار علاقه ای به دردسر و ایجاد مشکلات فراوان بر سرراه خود ندارند.

ویلموتس مردی که فدراسیون محور بود!

در نهایت اعلام شد مسئولان ایرانی با ویملوتس به توافق رسیدند و قرارداد اولیه امضا شد. قرار شد ویلموتس سه سال و تا پایان جام جهانی قطر سرمربی تیم ملی ایران باشد. مهدی تاج در وصف ویلموتس و علت انتخاب او گفت: هرکسی را به عنوان سرمربی انتخاب کنیم از او دفاع می کنم. ویلموتس مربی حاشیه ای نیست و فرقش با کی روش این است که این مربی فدراسیون محور است. مسئولان فدراسیون درخصوص قرارداد او نیز معتقد بودند یکی از تاریخی ترین قراردادهای تاریخ را امضا کرده اند که مشکلات با کی روش پیش نیاید!

مهدی تاج رییس وقت فدراسیون که مطمئن بود کی روش از ایران رفته و مربی تیم ملی نیست در اظهار نظری منتقدانه گفت: سیستم کی روش بسیار دفاعی بود و ما بازی را با گل های کم و یک هیچ می بردیم. اما ویلموتس به بازیکنان دائم می گوید مهم نیست چند گل می خورید، مهم این است که چندتا می زنید!

قبل از آغاز بازی های انتخابی جام جهانی، ایران در دو بازی تحت هدایت ویلموتس به مصاف کره جنوبی و سوریه رفت که در هر دو بازی با نتیجه یک- یک متوقف شد. در اولین بازی انتخابی ملی پوشان با دو گل در خانه هنگ کنگ به برتری رسیدند و در اولین بازی خانگی هم با 14 گل کامبوج را در هم کوبیدند. گلباران این تیم باعث شد بسیاری از شیوه هجومی تیم ویلموتس تمجید کنند اما سومین گام ملی پوشان همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. شکست یک برصفر برابر بحرین باعث شد همه نگران تیم ملی شوند. بازی که پراز ایرادهای تاکتیکی بود و هیچ کسی نشانی از تیم سرحال کی روش ندید.

فسخ تاریخی قبل از بازی بزرگ

قبل از بازی با عراق صحبت هایی مبنی برقهر ویلموتس به خاطر پرداخت نشدن مطالباتش در رسانه ها منتشر شد اما فدراسیون اعلام کرد هیچ مشکلی وجود ندارد. اما در نهایت با نزدیک شدن به زمان بازی ایران و عراق بازهم خبری از ویلموتس در ایران نبود. فدراسیون بالاخره تسلیم شد و اعلام کرد ویلموتس در ترکیه است و تا زمانی که پول او پرداخت نشود برای بازی با عراق به تهران نمی آید. با دردسرهای فراوان و پیگیری های وزیر ورزش در نهایت پول نقد به دست مربی بلژیکیِ فدراسیون محور رسید! ضمن اینکه وزیر و رییس فدراسیون اعلام کردند حقوق او را تا سه ماه بعد هم پرداخت کرده اند!

بازی با عراق هم دست کمی از دیدار با بحرین نداشت و شاگردان ویلموتس در بازی که کاپیتان شجاعی از بازی اخراج شد 2 بر یک نتیجه را به رقیب واگذار کردند. بعد از این بازی انتقادات علیه کادرفنی شدت گرفت و برخی کارشناسان خواستار اخراج ویلموتس شدند. چرا که معتقدند بودند در ادامه راه جام جهانی، ایران با این مربی موفق نخواهد شد.

همه این اتفاقات در حالی رخ داد که هنوز هیچ کسی نمی دانست قبل از بازی ایران برابر عراق، ویلموتس قراردادش را فسخ کرده و به نوعی همه بازی خوردند!

در حالی که فدراسیون تلاش می کرد موضوع فسخ قرارداد را پوشیده نگه دارد اما در نهایت مجبور شد رسما اعلام کند که با مارک ویلموتس در کمتر از 7 ماه به مشکل خورده است و ادامه همکاری ممکن نیست. شاید تا این جای کار مشکل بزرگی وجود نداشت چرا که همه معتقد بودند با انتخاب صحیح سرمربی می توان به ادامه مسابقات امیدوار بود اما موضوع وقتی خطرناک شد که ویلموتس ادعای غرامت کرد. با این حال سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد هیچ نگرانی وجود ندارد و فسخ قرارداد ویلموتس و فدراسیون با کمترین هزینه ممکن انجام می شود.

یکی از مسئولان هم معتقد بود صحبت های ویلموتس برای پرداخت غرامت به علت این است که او قرارداد را درست نخوانده و وکلایش هم از او انتقاد کردند که چرا متن را درست نخوانده است. این در حالی است که همسر ویلموتس یکی از وکلای بلژیک است و به نظر نمی رسد که نتواند همسر خود را راهنمایی کند!

خبری از صف نبود!

در حالی که فدراسیون فوتبال دیگر مهدی تاج را به عنوان رییس فدراسیون نداشت مجبور شد بدون برنامه (به مانند همیشه) اقدام به انتخاب سرمربی کند. روزهای اول صحبت از مربیان خارجی بود اما تلویحا اعلام شد که سرمربی تیم ملی حتما ایرانی است. امیر قلعه نویی و علی دایی دو گزینه اصلی هدایت تیم ملی ایران بودند و جلساتی نیز با آن ها برگزار شد اما به یک باره مربی بیمار و کروات صنعت نفت آبادان به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب و جانشین ویلموتس شد. ضمن اینکه برانکو ایوانکوویچ هم یکی از کاندیداهای سرمربی گری تیم ملی بود اما او عمان را انتخاب کرد.

انتخاب اسکوچیچ انتقادات زیادی به همراه داشت چرا که مربیان داخلی معتقد بودند که بسیاری از آن ها توانایی فنی بیشتری نسبت به این مربی دارند و فدراسیون اگر نمی خواست سرمربی خوب خارجی را انتخاب کند باید از گزینه ایرانی استفاده می کرد.

به هرصورتی که بود دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد هرچند که به خاطر شرایط موجود در ایران و جهان به خاطر همه گیری ویروس کرونا فعلا بازی های ملی لغو شده است و از تیم ملی با اسکوچیچ هنوز رونمایی نشده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید