ورزش همدان در حالی به روزهای پایانی سال جاری نزدیک می شود که سهم بسزایی در کسب افتخارات ارزنده بین المللی برای کشورمان داشته است.

براساس آمارهای اعلام شده؛ از مجموعه مدال های به دست آمده در سال جاری، ۱۲۲ نشان در میادین جهانی، آسیایی و بین المللی تصاحب شده است که در این بین بانوان سهم بسزایی دارند.

بانوان ورزشکار همدانی در عرصه های بین المللی صاحب ۱۹ نشان در رشته های مختلف فدراسیون و ۳۹ مدال در ورزش های سبکی رزمی شده اند.

بانوان در کسب مدال های بین المللی تیم های ملی اعزامی از سوی فدراسیون های ورزشی کشورمان برابر با آقایان بودند که نشان از پیشرفت آنها در عرصه های برون مرزی دارد.

رشته هایی نظیر قایقرانی، تنیس روی میز، کشتی، ورزش های رزمی، کاراته، دو ومیدانی، شطرنج، اسکیت و تیروکمان جزو بیشترین مدال آوران ورزش همدان به شمار در سال جاری رفتند.

اما در کسب مدال های کشور نیز سهم استان همدان ۸۲۷ نشان بود که ۵۳۷ مدال را آقایان به دست آوردند و در بخش تیمی نیز بانوان موفق به کسب ۳۴ نشان و آقایان ۴۲ عنوان کشوری شدند.

فعالیت ۸۷ هزار ورزشکار سازمان یافته

استان همدان در سال جاری شاهد فعالیت مستمر ۸۷ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب ۵۰ هیات ورزشی بود.

۳۵ هزار ورزشکار از مجموع ورزشکاران سازمان یافته استان همدان را بانوان تشکیل می دهند و در مجموع رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته اند.

۳۵ هزار ورزشکار از مجموع ورزشکاران سازمان یافته استان همدان را بانوان تشکیل می دهند و در مجموع رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته اند.

این تعداد ورزشکاران بیمه شده ورزشی در حالی به صورت سازمان یافته در رشته های مختلف تیمی و انفرادی فعالیت دارند که بیش از ۵۰۰ هزار ورزشکار در سطح استان نیز به صورت غیرمستمر و پراکنده فعالیت ورزشی دارند.

رشته های همگانی، فوتبال، ورزش های رزمی و کشتی بیشترین جمعیت ورزشکار سازمان یافته را به خود اختصاص داده اند و بیشترین حضور بانوان ورزشکار نیز در رشته های زیرمجموعه هیات ورزش های همگانی همدان به ثبت رسیده است.

۲۵۸  اعزام فراملی

ورزش همدان امسال شاهد حضور پر رنگ قهرمانان در عرصه های فراملی بود به طوری که در سال جاری ۲۵۸ ورزشکار از سوی فدراسیون های ورزشی در قالب تیم های ملی راهی مسابقات مختلف بین المللی شدند.

سهم بانوان از این اعزام ها ۷۱ تن بود که البته در بخش سبکی نیز ۴۷ اعزام را داشته اند.

در حوزه قهرمانی کشور و حضور در لیگ نیز ۸۸۸ اعزام توسط هیات های ورزشی استان با حمایت دستگاه ورزش در سال جاری صورت گرفت.

در سال جاری ۲۵۸ ورزشکار از سوی فدراسیون های ورزشی در قالب تیم های ملی راهی مسابقات مختلف بین المللی شدند.

البته از این تعداد نیز آقایان با ۵۲۷ اعزام سهم بسزایی داشته اند و توانستند مدال های بیشتری نیز کسب کنند.

افزون بر این همدان میزبانی پنج رویداد بین المللی و ۱۲۵ مسابقه کشوری را برعهده داشت؛ میزبانی ۲ رویداد بین المللی و ۵۱ میزبانی کشوری نیز سهم بانوان در حضور در تورنمنت های خانگی بود.

همچنین یکهزار و ۳۱ مسابقه مختلف ورزشی امسال در سطح استان همدان برگزار شد که ۳۸۹ رقابت در بخش بانوان بود.

برگزاری ۵۶ دوره داوری و ۱۲۴ دوره مربیگری، اجرای ۴۵۸ جشنواره و همایش و انجام ۵۳ مرحله استعدادیابی از نخبه های ورزشی از دیگر اقدام های انجام شده دستگاه ورزش در سال جاری بود.

  

تیم های ملی در انحصار همدانی‌ها

ورزشکاران همدانی امسال موفقیت های چشمگیری در عرصه تیم ملی نیز داشتند. به طوری که در سال جاری ۳۵۱ ورزشکار همدانی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند که بانوان با ۱۳۷ ملی پوش، از سهم بسزایی برخوردار بودند.

البته از این تعداد ورزشکار همدانی دعوت شده، ۸۰ تن موفق به عضویت ثابت و پوشیدن پیراهن تیم ملی شدند.

بانوان ۳۹ و آقایان ۴۱ ملی پوش را امسال در کارنامه قهرمانان ورزش استان همدان به ثبت رساندند و حضور در ۲۰ رشته ورزشی بخش بانوان و ۶۳ رشته در بخش آقایان نیز سهم ورزش استان در لیگ های مختلف کشور در سال جاری بود.

در مجموع نیز استان همدان دارای ۳۵۵ باشگاه فعال در رشته های مختلف ورزشی است.

توسعه فضاهای ورزشی

بر اساس آمارهای اعلام شده، همدان به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های ورزشی جزو استان‌های پیشتاز کشور به شمار می‌رود.

هم اکنون بیش از ۳۰۰ فضای ورزشی روباز و سرپوشیده برای خدمات رسانی به ورزشکاران همدانی فعال است و همدان از این حیث یکی از غنی ترین استان های کشور محسوب می‌شود.

ساخت و سازهای ورزشی استان همدان اگرچه قدمت چندین ساله دارد اما در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تنگناهای مالی نسبت به تکمیل طرح ها اقدام شد.

داشتن چهار ورزشگاه مجهز، سالن اختصاصی سنگنوردی و سالن ۶ هزار نفری سرپوشیده باعث شده تا همدان قابلیت میزبانی های مهم ملی و بین المللی در تمامی رشته ها را داشته باشد.

هم اکنون سرانه فضای ورزشی همدان ۷۲ صدم متر مربع است و این استان شرایط مناسب را در مقایسه با سایر استان های کشور در زیرساخت های ورزشی دارد.

امروزه زیرساخت‌های ورزشی این استان در سطح میزبانی مختلف بین‌المللی به ویژه جهانی و آسیایی است.

امسال ورزش همدان با برخورداری از فضاهای ورزشی مجهز و استاندارد توانست میزبان شطرنج بین المللی ابن سینا، مسابقات بین المللی سوارکاری، سنگنوردی باشگاه های کشور و مقدماتی فوتبال نوجوانان آسیا شود.

کمتر استانی قابلیت چنین میزبانی های مهم ملی و بین المللی را دارد به ویژه اینکه همدان امسال توانست نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای میزبانی نوجوانان جلب کند.

در سال های اخیر نیز میزبانی مسابقات متعدد بین المللی در رشته هایی نظیر سنگنوردی، رزمی و فوتبال را شاهد بودیم.

داشتن چهار ورزشگاه مجهز، سالن اختصاصی سنگنوردی و سالن ۶ هزارنفری سرپوشیده باعث شده تا همدان قابلیت میزبانی های مهم ملی و بین المللی در تمامی رشته ها را داشته باشد.

بهره برداری از ۹ طرح ورزشی

امسال ۹ طرح ورزشی در استان همدان با وسعت ۹ هزار و ۷۲۵ متر مربع و با ۱۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان اعتبار به بهره برداری رسید.

استخر بانوان مریانج، زمین چمن اسدآباد، زمین چمن آجین، سالن ورزشی سیمین، سالن ورزشی ینگی کند، زمین چمن علیصدر و هتل وندیک همدان از جمله طرح هایی بودند که به طور همزمان با سفر وزیر ورزش به این استان بهره برداری شدند.

با بهره برداری از این طرح ها، ۱۰ هزار متر مربع به سرانه ورزش این استان اضافه شد. همچنین در مجموع ۱۱۰ طرح نیمه تمام از هفت درصد تا ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی در این استان وجود دارد که تلاش برای تکمیل آنها ادامه دارد که برای تکمیل طرح های نیمه تمام ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

استخر قهرمانی همدان، پیست دو ومیدانی و کمپ تیم های ملی را از جمله طرح هایی به شمار می روند که با پیشرفت فیزیکی کم مواجه هستند.

بخش خصوصی نیز امروزه مشارکت همه جانبه در رشد و توسعه زیرساخت های ورزشی استان دارد.

هم اینک هتل وندیک واقع در مجموعه شهید شمسی پور با سپردن به بخش خصوصی با یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بازسازی و استخر رزن را نیز با مشارکت بخش خصوصی فعال و راه اندازی شد.

همدان جزو معدود استان هایی به شمار می می رود که پیشرو در استفاده از بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری است و در حال حاضر نیز پیست اسکی تاریکدره و استخر سامن ملایر آماده مشارکت با بخش خصوصی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.