گزارش جی پلاس

ستاره ژیمناستیک ایران در راه المپیک/ فاصله کیخا تا توکیو چقدر است؟

سعید رضا کیخا ملی پوش ژیمناستیک ایران شانس زیادی دارد تا در دو رقابت باقی مانده انتخابی جواز حضور در المپیک را کسب کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس،  سعید رضا کیخا ملی پوش ژیمناستیک ایران که در ماده خرک حلقه فعالیت می کند فاصله کمی تا رسیدن به سهمیه المپیک 2020 توکیو دارد و اگر او بتواند بعد از پایان رقابت های انتخابی به این سهمیه برسد، ایران را به یک افتخار ارزشمند در یکی از مهم ترین رشته های المپیک می رساند.

ایران حدود 56 سال است که هیچ نماینده ای در رقابت های ژیمناستیک المپیک نداشته و کیخا می تواند نام خود را برای همیشه در این رشته و ورزش ایران جاودان کند.

ژیمناست ها چگونه به المپیک می رسند؟

98 ژیمناست فرصت حضور در المپیک را در هر بخش پیدا می کنند. در رقابت های جهانی تیم های راه یافته به المپیک در 6 وسیله مشخص شدند.

کیخا ملی پوش ایرانی، تنها در یک وسیله به نام خرک حلقه شرکت می کند و برای ژیمناست هایی که در یک وسیله حاضر هستند، هشت مسابقه انتخابی المپیک برگزار می شود. ژیمناست ها می توانند در تمام مراحل و یا در برخی از مرحله ها شرکت کنند و لزومی ندارد در تمام آن ها حاضر باشند اما در نهایت سه رقابتی که آن ها بیشترین امتیاز را به دست آوردند برای شان ثبت می شود.

کیخا تاکنون در چهار مسابقه باکو، قطر، آلمان و استرالیا شرکت کرده و 2 مسابقه دیگر باقی مانده است. آذربایجان و قطر دو مسابقه ای است که اواخر سال 98 و اوایل سال 99 برگزار می شود و کیخا در آن ها شرکت می کند.

بعد از اتمام این هشت مسابقه نفر اول که امتیازات بیشتری را داشته باشد سهمیه المپیک را کسب می کند.  تا سال گذشته کیخا در رده چهارم این مراحل قرار داشت اما دو نفر اول سهمیه المپیک گرفتند و حالا کیخا با مدال نقره ای که در ملبورن استرالیا گرفت، نفر دوم لیست است. بعد از کیخا یک ژیمناست ارمنی قرار دارد و همه این ژیمناست ها شانس کسب سهمیه را دارند. با توجه به حساسیت خرک این امکان وجود دارد هریک از این ژیمناست کارها جایگاه خود را بهبود ببخشند و یا برعکس.

همه امیدوار هستند سعید رضا کیخا که در سال ها اخیر نشان داده استعداد خوبی در این رشته دارد، به این سهمیه برسد.

عملکرد کیخا:

آذربایجان: مقدماتی 14.700 امتیاز و سوم؛ فینال 13.700 امتیاز و پنجم.

قطر: مقدماتی 14.683 امتیاز و پنجم ؛ فینال 15.133 امتیاز و چهارم.

آلمان : 11.883 امتیاز و 122

استرالیا: 14.400  امتیاز در دور مقدماتی؛فینال 15.033 امتیاز و نایب قهرمان.

سعید رضا کیخا

 

محمدرضا خیرخواه سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره شرایط کیخا و دیگر ملی پوشان ایران گفت: برای رسیدن به المپیک راه زیادی نداریم اما سخت است و هیچ کسی نمی خواهد شانسش را از دست بدهد. علاوه بر کیخا، کهنی هم عملکرد خوبی داشته اما خب شرایط دشوار تری به نسبت سعید رضا دارد. با این حال ما بسیار امیدواریم که ایران در المپیک توکیو نماینده داشته باشد. خوشبختانه اعتماد به نفس تمام ملی پوشان بالا رفته است و همه به خودباوری لازم رسیدند. ما تمام تلاشمان را انجام می دهیم که در دو مسابقه باقی مانده کیخا بدون اشتباه کار کند و به سهمیه برسد.

به گزارش جی پلاس،  با این حال فدراسیون ژیمناستیک که مشکلات زیادی در مدیریت دارد و شرایط خوبی را ندارد؛ در صورت کسب این سهمیه می تواند انتقادها را پشت سربگذارد؛ در حالی که کیخا از پرورش یافتگان فدراسیون های گذشته است؛ نه فدراسیون فعلی. بنابراین اگر کیخا توانست این اتفاق بزرگ را رقم بزند، نباید مشکلات و ضعف های این رشته نادیده بماند. قطعا برای پایدار بودن موفقیت ها و پیشرفت این رشته در ایران باید بهتر از گذشته کار کرد و نباید کارشناسان، مربیان و افراد خبره این رشته خارج از آن باشند؛ در حالی که می توان در راه موفقیت از آن ها بهره گرفت.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید