گزارش جی پلاس

هفت ورزشکار موفق ایران در سال 97

در میان تمام ورزشکاران مدال آور سال 97 می توان هفت نفر را به عنوان موفق ترین نام برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، سال 97 برای برخی از ورزشکاران موفق و به یادماندنی به پایان رسید. ورزشکارانی که در رقابت های مختلف توانستند با عملکرد خود تاثیر مثبتی در کسب مدال و یا موفقیت تیمی ایفا کنند.

** علیرضا بیرانوند

علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران که قبل از آغاز جام جهانی 2018 انتقاداتی زیادی علیه او صورت گرفت و همه نگران دروازه تیم ملی در جام بودند اما برخلاف انتظارها او عملکرد درخشانی را در روسیه 2018 داشت. او در بازی نخست برابر مراکش چند موقعیت خوب را از بازیکنان حریف گرفت و در برابر اسپانیا هم با وجود گلی که دریافت کرد اما مطمئن نشان داد. اوج کار او در جام جهانی را می توان بازی با پرتغال دانست؛ جایی که او توانست در یک شرایط مهم پنالتی بهترین بازیکن جهان یعنی کریستیانو رونالدو را مهار کند و ایران را تا پایان بازی به صعود امیدوار نگه دارد. 

اما این پایان درخشش بیرانوند نبود، این دروازه بان در پرسپولیس هم فوق العاده ظاهر شد و توانست سهم به سزایی در فینالیست شدن این تیم در لیگ قهرمانان آسیا ایفا کند. بیرانوند در دقایق پایانی دیدار برگشت برابر السد در ورزشگاه آزادی با مهار ضربه سر ژاوی بیش از قبل مورد تحسین قرار گرفت. واکنشی که بعد ها از سوی رسانه ها به "سیو دومیلیون دلاری" مشهور شد.

عملکرد بیرانوند در جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا باعث شد که همه خیالشان از دروازه تیم ملی در جام ملت های آسیا راحت باشد. او در 5 بازی نخست تیم ملی هیچ گلی دریافت نکرد و در اولین بازی دور حذفی برابر عمان در همان دقایق ابتدایی پنالتی بازیکن حریف را مهار کرد. با وجود اینکه بیرانوند در نیمه نهایی برابر ژاپن سه گل دریافت کرد اما در مجموع بیرانوند سال خوبی را پشت سر گذاشت.

علیرضا بیرانوند که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین بازیکن آسیا بود اما در مراسم بهترین ها جایی نداشت اما اگر این روند او در سال بعد هم ادامه داشته باشد می توان انتظار داشت که او در یک تیم اروپایی با کیفیت بازی کند.

علیرضا بیرانوند

** شاهین ایزدیار

شاهین ایزدیار شناگر تیم پاراآسیایی ایران در دوره قبل بازی ها در 2014 اینچئون از کسب مدال طلا بازماند و 5 نقره و یک برنز را به دست آورد اما شرایط برای شاهین در جاکارتا به شکل دیگری رقم خورد. او در بازی های آسیایی 2018 در کاروان ایران درخشان ظاهر شد و توانست به تنهایی شش مدال طلای را به دست آورد. او علاوه بر این 6 مدال طلا، یک نقره را هم به دست آورد. رکورد ایزدیار در تاریخ ورزش ایران بی سابقه بود و از این دست می توان شاهین ایزدیار را یکی از موفق ترین ورزشکاران سال 97 ایران نامید.

 

1397072109031583115638034.png

** سعیدرضا کیخا

می توان کیخا را یکی از بهترین های تاریخ ژیمناستیک ایران نامید. رشته ای که در ایران توجه کمی به آن می شود و کسب مقام های بین المللی بسیار سخت است. در این میان اما سعید رضا کیخا علاوه بر اینکه چندین حرکت به نام خودش در ژیمناستیک ثبت کرده است در جام جهانی آلمان نیز یک مدال ارزشمند به دست آورد. او در این رقابت ها به مدال برنز رسید و یک نتیجه به یادماندنی برای خود ثبت کرد.

او هم چنین ششمین حرکت ابداعی خود را هم در رقابت ها به ثبت رساند. کسب نمره 15.133 برای ژیمناستیک ایران توسط او یک تحول بزرگ برای رشته محسوب می شود. کیخا بسیار امیدوار است در ادامه راه کسب سهمیه المپیک 2020 بتواند موفق ظاهر شود و به یک سهمیه ارزشمند برسد.

 

636484336725254542

** سارا خادم الشریعه

در حالی که بانوان ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا که به نوعی مهم ترین مسابقه سال 97 بود در حد انتظار ظاهر نشدند اما سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایران توانست با قهرمانی در رقابت های بلیتس و رپید جهان در روسیه یک افتخار کم نظیر را برای ایران به دست آورد. این برای نخستین بار بود که یک ایرانی در رده بزرگسالان چنین مقامی را در این رشته به دست می آورد.

خادم الشریعه با این قهرمانی پرافتخارترین شطرنج باز تاریخ ایران شد. او حالا قهرمانی نوجوانان جهان و آسیا، نایب قهرمانی جوانان جهان، نایب قهرمانی گرندپری بانوان، نایب قهرمانی رپید و بلیتس جهان (قهرمانی مجموع) را در کارنامه دارد. خادم الشریعه هم چنین اولین ایرانی در جمع 20 بازیکن برتر جهان است. او در حال حاضر ریتینگ 2481.7 را در اختیار دارد.

 

Sarasadat-Khademalsharieh-620x360

** احسان حدادی

حدادی در بازی های آسیایی با کسب چهارمین طلای خود در پرتاب دیسک به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در این بازی ها تبدیل شد. او که رکورددار پرتاب دیسک ایران و آسیاست نام خود را برای همیشه در ورزش ایران ثبت کرد. او حالا امیدوار است در دوره بعدی بازی ها نیز بتواند طلا بگیرد و در ورزش آسیا هم ماندگارتر شود. باتوجه به شرایط پرتاب دیسک آسیا خیلی عجیب نیست که طلای دوره بعد بازی ها نیز در دست حدادی باشد. حدادی بعد از قهرمانی در بازی های آسیا خود را برای تکرار مدال آوری در المپیک آماده می کند. بعد از ناکامی در ریو حدادی می خواهد در توکیو باردیگر قدرت خود را نشان بدهد.

 

440_0

** سهراب مرادی

بعد از المپیک ریو سهراب مرادی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و با طلایی که در المپیک گرفت توانایی هایش به همه ثابت شد. بعد از این رقابت ها روند رو به رشد مرادی ادامه داشت و این وزنه بردار آرام و بی حاشیه تیم ملی در سال 97 در رقابت ها جهانی عشق آباد (2018) فوق العاده ظاهر شد. او در وزن 96 کیلوگرم توانست سه طلای یک ضرب، دو ضرب و مجموع را به دست آورد اما این تمام افتخار او نبود. سهراب مرادی با بالا بردن وزنه هاى 186 کیلوگرم در یک‌ضرب و 230 کیلوگرم در دو ضرب و 416 کیلوگرم در  مجموع رکورددار وزن ۹۶ کیلوگرم جهان شود. او هم چنین در بازی های آسیایی هم با شکستن رکورد قهرمان شد تا سال به یادماندنی را پشت سربگذارد.

 

سهراب مرادی

** رضا علیپور

علیپور در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا با کنار زدن رقیب چینی به مدال طلا رسید. او که به سریع ترین مرد عمودی جهان مشهور است بیشترین تمرکز خود را برای المپیک 2024 گذاشته است. علیپور  امسال در شهر نانجینگ چین رکورد جهانی را 0.12 ثانیه بهبود بخشید و با ثبت زمان 5.48 ثانیه از دیوار 15 متری بالا رفت. علیپور در حال حاضر لقب سریعترین صخره‌نورد دنیا را یدک می‌کشد. 

 

n83010017-72506977

 

دیدگاه تان را بنویسید