گزارش جی پلاس از دلارهای پرهیاهوی یک بانوی شطرنج باز/

سارا خادم الشریعه میلیاردر است؟

قهرمانی ارزشمند ساراسادات خادم الشریعه در مجموع رقابت های نیمه سریع و سریع شطرنج جهان و جایزه تقریبا یک میلیاردی او این روزها سوژه رسانه ها شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، بزرگترین افتخار شطرنجی تاریخ ایران توسط بانوی پرامید ایران رقم خورد و سارا خادم الشریعه در رقابت های رپید و بلیتس قهرمانی جهان صاحب دو مدال نقره و در مجموع قهرمان شد. افتخاری که پیش از این هرگز توسط یک شطرنجباز ایرانی رقم نخورده بود. خادم الشریعه با یک طلا و دو نقره ای که به دست آورد، جایزه 69 هزار دلاری را نیز صاحب شد. رقمی که به اشتباه در رسانه ها 95 هزار دلار عنوان شد.

پس از این افتخار، بیشتر از توجه به مسائل فنی و شایستگی های مثال زدنی سارا خادم الشریعه، مبلغ ارزی و ریالی جایزه او مورد توجه قرار گرفت. خادم الشریعه در این رقابت ها بزرگان شطرنج جهان شامل قهرمانان سابق و فعلی جهان را شکست داد و عملکرد تاثیرگذاری از خود برجای گذاشت اما در حال حاضر بیشتر از این مسائل این سوال مطرح است که خادم الشریعه با دلارهایش چه می خواهد بکند! البته کم نظیر بودن این میزان جایزه در تاریخ ورزش ایران شاید دلیل پرداخت بیش از اندازه به این موضوع شد چرا که کمتر ورزشکار ایرانی در رشته های غیرفوتبالی سابقه دریافت چنین جایزه ای را در کارنامه دارد، اما یک نکته در این میان فراموش شد؛ دلارهایی که تاکنون خادم الشریعه (و یا خانواده اش) خرج کرده اند تا او به این جایگاه دست پیدا کند.

فدراسیون شطرنج به دلیل مشکل بودجه و اعتبار ناکافی عملا نمی تواند به شکل مستقیم و اختصاصی از ورزشکاران حمایت کند. حضور یک مربی خارجی پاره وقت آن هم به شکل عمومی برای ملی پوشان نهایت کاریست که فدراسیون در دو سه سال اخیر انجام داده است. موضوع بررسی یا نقد عملکرد فدراسیون شطرنج نیست، مساله اینجاست که این میزان حمایت برای شطرنجبازان کافی نبوده و بازیکنان نخبه ای مانند سارا خادم الشریعه مجبور به صرف هزینه شخصی شده اند تا بتوانند پیشرفت کنند.

در طول یک سال فدراسیون تنها هزینه سفر یک یا دو اعزام برون مرزی (در قالب تیم ملی) را می پردازد و این میزان حضور در رقابت های بین المللی نمی تواند باعث پیشرفت شطرنجبازان شود. از این رو آن ها مجبورند در سایر مسابقات و اوپن ها با هزینه شخصی خود حاضر شوند و تمام هزینه های سفر، اقامت و ... را از جیب بپردازند.

علاوه بر این در سطح بالای شطرنج نیاز به یک مربی اختصاصی به شدت احساس می شود. سارا خادم الشریعه مدت ها با "رابین فان کمپن" هلندی به طور اختصاصی کار می کرد و هزینه این مربی خارجی را به یورو از جیب می پرداخت. پس از قطع همکاری با رابین، خادم الشریعه یک مربی فرانسوی به نام "متئو کورنت" استخدام کرد تا با او مسیر پیشرفت را ادامه دهد. پر واضح است که هزینه مربی اختصاصی خارجی (سطح بالا) بسیار زیاد است و خادم الشریعه هزینه زیادی متحمل شده تا به این سطح از شطرنج برسد.

در تمام سال هایی که خادم الشریعه و سایر شطرنجبازان مانند مقصودلو، طباطبایی و فیروزجا در حال پیشرفت بودند هیچ آماری از هزینه های آن ها منتشر نشد، هیچ توجهی به این نشد که خانواده های این شطرنجبازان چه هزینه سنگینی را صرف پیشرفت فرزندان شان کرده اند و حالا با اولین جایزه قابل توجه، همه روی رقم یک میلیارد تومان مانور می دهند. کما این که مقصودلو قهرمان و شماره یک شطرنج ایران در مصاحبه اش عنوان کرده بود که به اندازه یک آپارتمان خرج پیشرفت در شطرنج کرده است.

سارا خادم الشریعه هنوز مسیر پیشرفت را تا انتها طی نکرده است. در بخش کلاسیک (فکری) صرف نظر از "هو ییفان" چینی که با ریتینگ بالای 2650 خود را از سطح بانوان جدا کرده، سارا با سطح اول شطرنج بانوان حدود 100 واحد اختلاف ریتینگ دارد و برای پر کردن این فاصله باید به تلاش خود ادامه دهد. تلاشی که البته مجانی نیست و باز هم برای او هزینه خواهد داشت. به این ترتیب بخش قابل توجهی از جایزه ای که به دست آورده باز صرف سفرهای خارجی و مربی خصوصی اش خواهد شد.

خادم الشریعه درباره حواشی به وجود آمده می گوید: بر خلاف چیزی که همه جا اعلام شد جایزه ام 69 هزار دلار بود، نه 95 هزار دلار. تا کنون بیش از ده هزار دلار پول مربی خارجی دادم و مبلغ زیادی را نیز برای مربیان داخلی هزینه کرده ام که آمارش را دقیقا ندارم.  بیش از صد سفر خارجی رفتم که حداقل نیمی از آن ها با همراه بوده و هزینه همراه را خودم پرداخته ام. نزدیک به 30 سفر شاید هم بیشتر بوده که هزینه مربوط به خودم را هم پرداخت کرده ام. از این به بعد هم طبیعتا غیر از اعزام هایی که در قالب تیم ملی است بقیه هزینه ها تماما توسط خودم باید پرداخت شود.

دیدگاه تان را بنویسید