یادداشت جی پلاس

رقابت دلاری دو مدعی فوتبال با طعم مظلوم نمایی!

باشگاه های پرسپولیس و استقلال در آستانه دوره هجدهم لیگ برتر با وجود خرج های چند میلیاردی همچنان مشغول مظلوم نمایی و بلعیدن بودجه بیت المال از نوع ارزی اش هستند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - مصطفی معدنی ثانی: هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال از چند روز آینده بالاخره آغاز خواهد شد تا 16 تیم حاضر در این رقابت برای رسیدن به عنوان قهرمانی با هم رقابت کنند. البته که تمام تیم ها مدعی قهرمانی نیستند. برخی برای بقا در لیگ تلاش خواهند کرد و برخی برای کسب سهمیه آسیا. در این بین تیم هایی مانند پرسپولیس و استقلال نیز قطعا برای قهرمانی خواهند جنگید.

هر دو باشگاه یکی از پرخرج ترین فصول خود را آغاز خواهند کرد. استقلالی های خشمگین از سه قهرمانی پیاپی پرسپولیس، تا جایی که توانسته اند به تقویت تیم پرداخته اند. حضور مربی ایتالیایی صاحب نام و خرید چندین و چند بازیکن خارجی گران قیمت از جمله دیاباته باعث شده که استقلال با تیمی گران و پرمهره پا به لیگ بگذارد. دستمزد کادر فنی و دستیاران استراماچونی نیز هزینه اضافی نیز برای استقلال به دنبال دارد.

پرسپولیس نیز با وجود جدایی برانکو، به مربی داخلی رضایت نداد و کالدرون را به خدمت گرفت. پرسپولیسی ها هر چند در خرید بازیکن (حداقل از نوع خارجی اش) نسبت به استقلال ضعیف تر عمل کردند اما بازگشت بازیکنانی مانند امیری و احمدزاده در کنار مهاجمی خارجی که احتمالا به زودی خریده خواهد شد، برای آنها کم هزینه نبوده است. پرسپولیسی ها در اثر عملکرد نامناسب تیم مدیریتی، سرمربی کروات خود را از دست دادند و پرونده مطالبات او نیز همچنان  باز است.

در این شرایطی گروه های رسانه ای منتسب به دو باشگاه با مظلوم نمایی، هر کدام دیگری را به ولخرجی بیشتر متهم می کنند. در شرایطی که هر دو باشگاه دولتی هستند و غیر از اسپانسر مشترک، بقیه هزینه های خود را از وزارت ورزش دریافت می کنند، با این حال هر یک این نهاد را متهم به کمک بیشتر به دیگری می کند تا بتواند دریافتی بیشتری داشته باشد!

از یک سو پرسپولیسی ها معتقدند که وزارت ورزش کمکی بابت ماندن برانکو و خرید بازیکنان خارجی با کیفیت نکرده و با قراردادن سقف خرید برای مدیران باشگاه، رسما مانع از جذب بازیکنان با کیفیت شده است و در آن سو استقلالی ها هر چه توانسته اند برای خرید بازیکنان خارجی خرج کرده اند و پرونده بدهی هایی مانند پروپئیچ را نیز در فیفا بسته اند.

اما استقلالی ها نگرش مشابهی دارند. آنها معتقدند که وزارت ورزش به پرسپولیس بیشتر کمک کرده و آنها توانسته اند شاکله اصلی تیم فصل پیش را حفظ کرده و حتی برخی ستاره های جدا شده در سال های گذشته را نیز برگرداند. آنها همچنین عدم حمایت وزارت را درجدایی بازیکنی مانند پاتوسی موثر می دانند. 

این دو باشگاه در شرایطی دست به این ریخت و پاش ها زده اند که اوضاع اقتصادی کشور همچنان ملتهب است و نرخ ارز رقم بالایی دارد. برای مثال خرید یک بازیکن نسبتا با کیفیت با در نظر گرفتن هزینه های انتقال، رضایت باشگاه و دستمزد حداقل یک میلیون دلار خواهد بود و به این ترتیب فقط یک بازیکن می تواند حدود 15 میلیارد تومان هزینه بر روی دست باشگاه ها بگذارد. رقمی که از بودجه چند فدراسیون غیرفوتبالی در یک سال نیز بیشتر است. 

در شرایطی که بسیاری از رشته های ورزشی که سهم عمده ای در موفقیت ورزش کشور در میادین بین المللی و المپیکی دارند، به شدت با مشکل کمبود بودجه روبرو هستند و حتی با لغو اعزام های بین المللی، شاید موفق به کسب سهمیه المیک 2020 نیز نشوند، این دو باشگاه بدون داشتن خروجی خاصی در رقابتی از جنس دلار مدام با خودشان و وزارت ورزش در حال کشمش هستند تا بودجه بیشتری ببلعند.

به گزارش جی پلاس؛ برای مثال در رشته هایی مانند پینگ پنگ و بدمینتون کسب سهمیه المپیک مستقیما به رنکینگ جهانی بازیکنان بستگی دارد و ملی پوشان ایران با توجه به مشکلات اقتصادی به مسابقات مختلف اعزام نمی شوند و همین مساله افت شدید آنها در رده بندی های جهانی را به دنبال داشته است و با این وضعیت شاید در توکیو هیچ ایرانی راکت به دست نشود.

یا در رشته ای مانند شطرنج، نسل پر افتخار و آینده دار توجه جهانیان را جلب کرده و نیاز به مربی در کلاس جهانی دارند، اما فدراسیون شطرنج ظاهرا به دلیل مشکلات شدید بودجه ای قادر به استخدام مربی خارجی نیست و آنها به تنهایی تمرین می کنند.

کاراته کاها با وجود المپیکی شدن وضعیت تدارکاتی مناسبی از نظر اردو و ... ندارند.

دوومیدانی کاران در ماده های مختلف مربی با کیفیت ندارند و فدراسیون با توجه به تعدد ماده ها و تخصصی بودن مربی برای هر کدام رسما اعلام می کند که توان استخدام مربی باکیفیت ندارد. هر یک از این فدراسیون هایی که نامشان برده شد، تنها با پول خرید یک بازیکن خارجی استقلال یا پرسپولیس می توانند تمام یا حداقل بخش عمده از مشکلات شان را حل کنند!

دیدگاه تان را بنویسید