گفت وگوی جی پلاس با کارشناس بسکتبال

اسلامی: نگران نباشید، به جام جهانی بسکتبال صعود می کنیم/ چشم امید ما به بازی فردا با فیلیپین است

کارشناس بسکتبال گفت: در سال های گذشته بازیکنان اصلی ایران در تمام رقابت ها حاضر بودند که این موضوع از نظر من دلیلی نداشت. فکر می کنم شرایط فعلی تیم ملی بزرگسالان ارثیه غلط برنامه ریزی در گذشته بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره شکست تیم ملی بسکتبال ایران در راه جام جهانی مقابل استرالیا گفت: با توجه به اینکه تیم ایران از نیروی جوانی استفاده می کرد و به همین دلیل می توانست انگیزه بیشتری داشته باشد، انتظار می رفت که بهتر عمل کند و تلاش بیشتری را انجام بدهد.

او ادامه داد: استرالیا در خانه خود بازی می کرد و همان طور که می دانید این تیم کلاس بالایی دارد. اینکه می گویند بازیکنان این تیم ترکیب اصلی نبود، اصلا درست نیست چرا که سطح بسکتبال استرالیا به شکلی است که حتی بازیکنان رده دوم آن ها نیز کیفیت بالایی دارند.

** چشم امید بسکتبال ما به بازی با فیلیپین است

کارشناس بسکتبال درباره دیدار ایران برابر فیلیپین نیز به جی پلاس گفت: آن چه که در این بین اهمیت دارد این است که به نظرم برنامه تیم ملی کسب یک برد از دو دیدار برابر استرالیا و فیلیپین است. در حال حاضر چشم امید ما به بازی با فیلیپین است. آن ها (فیلیپین) به قزاقستان باختند و شرایط روحی خوبی ندارند. فکر می کنم بازیکنان ما هم به هماهنگی خوبی رسیده باشند و من امیدوار هستم که بازیکنان در حد توان خود ظاهر شوند و با انگیزه ای که دارند برنده دیدار با فیلیپین باشند.

او با اشاره به بازی در خانه این تیم شرق آسیایی، ادامه داد: بسکتبال فیلیپین نشأت گرفته از بسکتبال آمریکاست. در کوچه و خیابان های این کشور حلقه بسکتبال وجود دارد و مردم علاقه زیادی به این ورزش دارند. به همین دلیل مطمئنا سالن برگزاری بازی، جو سنگینی دارد اما با پتانسیل و توانایی که داریم من به نتیجه بازی خیلی خوش بین هستم.

** شک نکنید به جام جهانی صعود می کنیم

محمدرضا اسلامی درباره ادامه راه تیم ملی بسکتبال ایران در مقدماتی جام جهانی به جی پلاس گفت: شک نکنید که ما به جام جهانی می رویم. تیم هایی که قرار است به ایران بیایند حتما در سالن آزادی دچار مشکل می شوند و حتی همین استرالیا هم کار سختی در ایران خواهد داشت. فکر می کنم اتفاقاتی که در دو سه هفته گذشته در بسکتبال رخ داده کمی اذهان را تحت تاثیر قرار داد ولی با تمام این مسائل فکر می کنم ما به جام جهانی می رویم. بعد از صعود باید برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و در ترکیب تیم ملی انتخاب های خوبی انجام بدهیم.

** وضع کنونی تیم ملی ارثیه برنامه ریزی غلط گذشته است!

او با بیان اینکه در این مدت باید بازیکنان جوان به مرور تزریق می شدند و کار به بازی های مهم کشیده نشود، تاکید کرد: ما نباید پروسه جایگزینی بازیکنان را برای بازی های مهم بگذاریم. این اشتباه گذشتگان است که انجام داده اند. در 10 سال گذشته قهرمانان ما در اوج بودند اما از نظر من دلیلی نداشت که در سال های اخیر برای رقابت هایی چون کاپ آسیا یا ویلیام جونز از آن ها استفاده کنیم. شرایط به وجود آمده در تیم بزرگسالان ارثیه برنامه ریزی غلط بوده است.

** به جوانان فرصت ندادند و ستاره ها هم فرسوده شدند

این کارشناس ادامه داد: نباید کار به اینجا کشیده می شد؛ ما کاری کردیم که همه ستاره هایمان فرسوده شده اند و به جوانان شایسته فرصت کمی برای بازی بین المللی دادیم. در عملکرد بازیکنان جوانان ما کمبود بازی های بین المللی کاملا محسوس است. من فکر می کنم نبود یک سری از بازیکنان در دیدار برابر استرالیا یک توفیق اجباری بود و اگر برنامه ریزی کنیم می توانیم در میان این بازیکنان جوان هم ستاره داشته باشیم.

** بازیکنان اصلی را به تورنمنت های بی تاثیر در رنکینگ فیبا نبریم

اسلامی با بیان اینکه شایسته ها باید به تیم ملی اضافه شوند، تصریح کرد: همان طور که گفتم در تورنمنت هایی که در رنکینگ فیبا تاثیری ندارد، دلیل ندارد از تمام بازیکنان اصلی استفاده کنیم. الان هم برخی از بازیکنانمان بازنشسته یا مصدوم هستند. نباید درِ تیم ملی را به روی بازیکنان ببندیم؛ شایسته ها باید بیایند و امتحان پس بدهند. جایگاه ما در آسیا به خاطر عملکرد ستاره هایمان در سال های گذشته بوده اما می توان بازیکنان خوبی را هم به تیم ملی اضافه کرد.

کارشناس بسکتبال در پایان به خبرنگار جی پلاس گفت: جایگزین کردن بازیکن در تیم ملی، یک پروسه است و باید آرام آرام صورت بگیرد. این کار باید با برنامه ریزی درستی صورت بگیرد نه اینکه به یکباره بازیکنان جدید به تیم اضافه شوند و قدیمی ها کنار روند. خانواده بسکتبال و ورزش هم باید در این دوره گذار، کنار تیم ملی باشند و آن را حمایت کنند. ارزیابی از تیم ملی بعد از جوان گرایی باید بعد از یک یا دوسال صورت بگیرد.

به گزارش جی پلاس، دیدار برگشت تیم های ملی بسکتبال ایران و فیلیپین فردا در مانیل برگزار می شود. دیدار رفت در تهران به سود ملی پوشان کشورمان تمام شده بود. تیم ایران جمعه در بازی رفت مقابل استرالیا مغلوب شده است.

دیدگاه تان را بنویسید