به گزارش ایرنا مردمانی که با حرکتی جهادی در کنار جهاد کشاورزی برای اجرای طرح آبیاری کم فشار همت کردند و با خودیاری، از قطره قطره آب همچون چشمان خود مراقبت می کنند.
مردمان حسین آباد عاشوری با فرهنگ سازی اجازه ندادند حتی یک حلقه چاه غیر مجاز در روستاشان حفر شود.
آری اینجا روستایی است که همیشه به فرزندانشان می آموزند که آب و زمین میراثی است که از گذشتگان به امانت گرفته اند و باید این میراث را به آیندگان بسپارند.
منابع درآمدی در این روستا بیشتر از طریق کشاورزی، دامداری، دامپروری و باغداری تامین می شود و محصولات اصلی در روستای حسین آباد کشت گندم و جو و باغ های فراوان انگور است که از نقاط قوت اقتصادی در این روستا به شمار می رود.
حالا کشاورزان این روستا با کمک دولت و راهنمایی مسئولان برای حفظ منابع آبی اجرای طرح سامانه آبیاری عمومی کم فشار را با جدیت در برنامه کاری خود قرار دادند طرحی که به گفته کارشناسان فعال در بخش کشاورزی روش های آبیاری تحت فشار در سالیان متمادی در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
کارشناسان بر این باورند که آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن هیچ نیازی به پمپاژ، استخر و قطره چکان نیست و انرژی اولیه با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدا تا مزرعه قابل تامین است.
به گفته کارشناسان در آبیاری کم فشار از مصرف انرژی های اضافه برای پمپاژ، تعویض قطره چکان ها به دلیل گرفتگی و تبخیر آب درون استخر جلوگیری می شود و به دلیل استفاده از لوله های پلی اتیلن با قطر 40 میلی متر دیگر نیاز به تعویض آن ها نیست.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت: طرح سامانه آبیاری عمومی کم فشار روستای حسین آباد عاشوری در 270 هکتار از باغ های این روستا در حال اجرا است.
ابراهیم فرامرزی افزود: از مجموع قنات ها و جویبارهای این روستا 250 لیترآب در ثانیه استخراج می شود که سه استخر بزرگ در روستا احداث شده و آب قنات از بالا به این استخرها انتقال می یابد.
وی با بیان اینکه از استخرها آب به صورت کم فشار به باغ ها انتقال پیدا می کند ادامه داد: در گذشته کانال هایی به عنوان شبکه اصلی حفر شده بود و در حال حاضر از این کانال ها شبکه های فرعی آب توسط لوله به باغ ها انتقال می یابد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح در روستای حسین آباد عاشوری قطره ای از آب هدر نخواهد رفت افزود: هر چه آب از قنات استحصال می شود، لوله و کانال به پای باغ ها رسیده و استفاده می شود.
فرامرزی بیان کرد: در طرح اولیه 12 هزار و 143 متر لوله در سایزهای مختلف با 246 حوضچه تقسیم آب تاسیس شد و بعد از اجرای طرح تعدادی از باغ ها باقیمانده بود که سه هزار متر مجدد به طرح اضافه شد.
به گفته وی قرار است برای اجرای این طرح سه هزار متر لوله تعبیه شود که کل آب 250 لیتر در ثانیه را به باغ ها انتقال دهد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: این طرح از آذرماه سال 1396 از محل اعتبارات ملی تبصره چهار تامین اعتبار و 12 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است و یک میلیارد و 950 میلیون ریال نیز خودیاری اهالی روستا بوده است.
فرامرزی با بیان اینکه در شهرستانه تویسرکان نیز چنین طرحی در حال اجرا است افزود: مرحله اول طرح یعنی انتقال آب از منبع تا اول باغ با لوله است و در مرحله دوم باغداران باید استخر پمپاژ آب تاسیس و طرح آبیاری قطره ای را اجرا کنند.
وی گفت: مجموعه آب های این روستا چشمه و قنات است که از کوههای اطراف سرچشمه می گیرد و که پیش از این بیش از 50 درصد از آبهای این روستا به علت وجود علف هرز، تبخیر آب از جوی های عمومی، نظام حق آبه و تقسیم آب پرت می شد اما در حال حاضر آب ها در استخرها تجمع و تقسیم می شوند.
فرامرزی سطح زیر کشت باغ ها استان همدان را70 هزار هکتار ذکر کرد و افزود: با اجرای این طرح راندمان بالای 90 درصد شده است و به کشاورزان و باغدارانی که سامانه نوین آبیاری تحت فشار را اجرا کنند به ازای هر هکتار 100 میلیون ریال بلاعوض پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: روستای حسین آباد عاشوری تنها روستایی است که 100 درصد جوی های سنتی آن حذف و برای آن سامانه نوین آبیاری کم فشار انجام شده است.

** کسب رتبه سوم کشور توسط همدان در اجرای آبیاری تحت فشار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: 81 درصد از اراضی مستعد کشاورزی این استان زیر پوشش آبیاری های نوین است که در همین حوزه همدان رتبه سوم کشور را کسب کرده است .
منصور رضوانی جلال افزود: سطح اراضی آبی استان همدان 253 هزار هکتار است که 163 هزار هکتار آن برای اجرای آبیاری تحت فشار مستعد ارزیابی می شود.
وی با بیان اینکه استان همدان در استفاده از روش های آبیاری تحت فشار در 10 سال اخیر رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است گفت: امسال نیز با استفاده از روش های آبیاری نوین برای افزایش بازدهی آبیاری در سطح مزارع تلاش می کنیم.
رضوانی جلال با اشاره به اینکه با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار 590 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه ‌جویی شد خاطرنشان کرد: در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر، توسعه سیستم های نوین آبیاری به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: هم اکنون افزون بر 145 هزار هکتار از اراضی آبی استان زیر پوشش سیستم های نوین قرار گرفته و سالانه بیش از 638 میلیون متر مکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: این سازمان بحث بهره وری از منابع را در دستور کار خود قرار داده است؛ چراکه در جهان امروزی میزان بهره وری از آب حدود 5.1 کیلوگرم پیش بینی می شود و این در حالی است که این رقم به طور متوسط در این استان و کشور حدود هفت کیلوگرم یعنی تا 2 برابر امکان افزایش بهره وری از نهاده ها است.
رضوانی جلال تاکید کرد: سال گذشته با اجرای 12 هزار و 17 هکتار آبیاری تحت فشار در استان همدان، موفق به کسب رتبه سوم کشور شده ایم و در سه سال گذشته استان همدان یکی از استان های موفق در این حوزه بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین به منظور بهره وری از عوامل تولید، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، توسعه سیستم ها و کشت های گلخانه ای به عنوان یکی از برنامه های وزارت متبوع این سازمان مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در همین چارچوب تاکنون 103 هکتار در استان همدان گلخانه ایجاد شده و در سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه گلخانه در مقیاس بزرگ صورت گرفته است.
رضوانی جلال با بیان اینکه بیش از 29 درصد فضای کسب وکار استان در بخش کشاروزی است افزود: بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد اراضی آن منابع طبیعی، 33 درصد زراعی، 3.7 درصد باغ و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
این استان در بخش کشاورزی یکصد هزار و 422 بهره بردار دارد و 26 درصد اشتغال استان به این حوزه اختصاص می یابد.
روستای حسین آباد عاشوری از روستای توابع شهر بهار بخش سیمینه رود حدود 900 خانوار و 3500 نفر جمعیت دارد.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.