سعید خوشبخت روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طولانی ترین خسوف قرن و قرار گرفتن مریخ در نزدیک ترین وضعیت آن با زمین، دو رویداد نجومی کم نظیر هستند که علاقمندان به رخدادهای آسمان می توانند در پایان هفته 5 تا 6 مرداد به طور همزمان رصد کنند.
وی اضافه کرد: این ماه گرفتگی به دلیل طولانی بودنش قابل توجه نیست بلکه نکته قابل توجه این ماه گرفتگی گستردگی آن است، زیرا افراد سراسر جهان قادر به مشاهده این پدیده خواهند بود.
خوشبخت بیان کرد: مراحل مختلف ماه گرفتگی حوالی ساعت 10 شب شروع می شود، حوالی نیمه شب به اوج می رسد، کمی پیش از ساعت 4 صبح تمام می شود و گرفتگی کلی 103 دقیقه به طول می انجامد.
وی اضافه کرد: ولی کل فرایند خسوف نزدیک به پنج ساعت خواهد بود و ماه گرفتگی کامل از ساعت 12 شب تا 1:43 بامداد به وقت تهران رخ می دهد و رصدخانه و مرکز اخترشناسی شهر همدان واقع در مجتمع علمی و تفریحی صدف، پذیرای علاقمندان است.
خوشبخت به علاقمندان به رویدادهای آسمان توصیه کرد برای مشاهده این پدیده به رصدخانه ها و مراکزی که مجهز به تلسکوپ هستند، مراجعه کنند، هر چند این پدیده با چشم غیرمسلح و در شهرهای بزرگی نیز قابل مشاهده است.
وی اظهار داشت: افرادی که مایل هستند با تاریک شدن ماه، ستاره های راه شیری را بهتر ببینند باید خارج از شهرها و به مناطقی بروند که آلودگی نوری وجود ندارد یا کمتر است.
خوشبخت ادامه داد: برای رصد ماه گرفتگی برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی پیش بینی شده است، به همین منظور و با هدف آشنایی مردم و عموم علاقمندان با این پدیده، حضور علاقمندان بدون مانع است.
گفتنی است اوج این ماه گرفتگی موسوم به 'ماه سرخ' در ساعت 51 دقیقه بامداد به وقت تهران زمانیکه قمر زمین به رنگ قرمز یا قهوه‌ای پر زرق و برق نمایش داده می‌شود، اتفاق می افتد.
به گفته کارشناسان، نکته قابل توجه این خسوف این است که در همان روز، افراد قادر به مشاهده مریخ نیز خواهند بود؛ زیرا مریخ در این شب به مقابله با خورشید می‌رسد و درخشش آن در آسمان نیز چند برابر می شود.
روز شنبه در ساعت 12:30 صبح، خسوف به پایان می‌رسد و ماه به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.
علاقمندان برای رصد این پدیده شگفت انگیز می توانند با شماره 081338281060 مرکز اختر شناسی و رصدخانه ابن صلاح همدانی تماس بگیرند.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.