این روزها پارک ها و بوستان های شهر همدان به ویژه در ساعات پایانی شب مملو از دوره گردهایی است که به شکل های مختلف به تامین درآمد برای خود می پردازند.
روزهای تعطیل نیز اوج درآمدزایی آنها به شمار می رود و این افراد در فصل تابستان مشتریان خود را از قشر مسافر و گردشگر برمی گزینند و به قول معروف بهتر دشت می کنند.
جدا از فعالیت روزمره دستفروشان دوره گرد، این روزها فعالیت متکدیان، رمالان، دعانویسان، خنیاگران و آوازه خوان های دوره گرد، نوازندگان، خزنده و پرنده فروشان و ده ها خرده فروش نیز به وضوح در سطح شهر رویت می شود.
برخی از فعالان این عرصه را افراد غیر بومی همدان تشکیل می دهند که از لهجه و نوع لباس پوشیدن آنها پیداست؛ به ویژه رمالان و فالگیران که اغلب خانم بوده و مردم همدان آنها را 'کولی' می نامند.
این فالگیرها به ازای هر پیشگویی خود از آینده فرد بین یکصد تا دویست هزار ریال دریافت می کنند و قبل از اینکه موافقت طرف مقابل را برای اقدام ذهنی خود بگیرند، ابتدا از مجرد یا متاهل بودن او اطمینان حاصل کرده و سپس از الفاظ رایج خود نظیر آینده خوبی داری، چراغ زندگیت روشن میشه، همسر خوبی منتظر توست، به زودی بچه زیبارویی به دنیا می آوری و به پول میرسی استفاده می کنند.
شعرخوانی و ترانه خوانی هم این روزها در پارک ها و بوستان های همدان باب شده و از پیر و جوان با ادوات نوازندگی و یا بدون آن هنرنمایی می کنند.
این خوانندگان دورگرد بیشتر در جاهایی توقف می کنند که اسکانس های رنگارنگ به آنها هدیه می شود و در کنار نوازندگی با آلات دست ساز و ساده، به اجرای موسیقی ها پاپ تا سنتی می پردازند.
این روزها در مناطق گردشگری و پرتردد از مسافر نیز بازار فروش نوشیدنی های خنک سکه است، و آب انجیر، آب آلبالو، خاکشیر و سایر میوه ها نیز دیده می شود.
از سوی دیگر فروش گردو و بادام تازه نیز جزو درآمدهای خوب دست فروشها در مسیرهای گردشگری به شمار می رود که به صورت هر سیر 100 هزار ریال به فروش می رسد.
خرید بلال شیری هم بازار خوبی نزد گردشگران و مسافران دارد و اغلب فروشندگان آنرا ساکنان شهرهای غربی کشورمان تشکیل می دهند که به صورت گروهی و هماهنگ در بوستان ها و مناطق گردشگری فعالیت دارند.
اما یکی از پردآمدترین شغل های سیار این روزهای همدان نیز باربری در بازار مرکزی همدان است. از چرخی ها گرفته تا باربرهای دستی، خریدهایی مردم را از بازار همدان تا پارکینگ خودروها حمل می کنند.
آنها برای انتقال بارها بین 50 تا 100 هزار ریال در هر سرویس درآمد کسب می کنند و پیاده راه سازی همدان در میدان مرکزی هم به سود آنها شده تا در نبود مسیر خودروها، چرخ ها را به گردش درآورند.
این ها شغل هایی هستند که نه نیاز به اجاره جا از شهرداری دارند و نه در قبال فعالیت خود مالیات پرداخت می کنند؛ شغل هایی هستند که بیشتر به صورت تیمی و گروهی اداره می شوند و به خوبی هوای یکدیگر را در مقابل با هر نوع برخورد دارند.
بررسی ها و شنیده ها نیز حکایت از این دارد که بیشتر این گروه ها یک مقام ارشد دارند و به صورت سلسله جایگاه مدیریت می شوند و مدیر گروه بستر اسکان شبانه اعضا را فراهم می کند و درصدی از فروش را نصیب خود می کند.
کثرت آنها بیشتر در تکدی گری، رمالی، دعانویسی و حتی نوازندگی است و اغلب نیازی به بساط گستری ندارند و محصول اصلی برای فروش آنها زبانشان است؛ در واقع با چرب زبانی و بکار بردن الفاظ محبت آمیز، به جلب رضایت مشتری خود برای دست به جیب شدن می پردازند.
برخی مغازه های عرضه البسه نیز برای جلب مشتری اقدام به استخدام افرادی به عنوان 'دادزن' می کنند. این فروشندگان افرادی که صدای رسا و دلچسب دارند را دعوت به همکاری می کنند.
البته در این فصل گرم سال که ترافیک های سنگین در چهار راه ها پدیدار است، گل فروش ها و شیشه پاکن ها نیز به وفور دیده می شوند.
این روزها با ایجاد شغل های فصلی و کاذب از رمال گرفته تا حمال، افراد غیربومی در همدان جولان می دهند و وجود نقاط مختلف گردشگری و طبیعت بکر و مسافرخیز این شهر، بهانه خوبی برای آنها در کسب درآمد است.
*خبرنگار ایرنا
7520/1772
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.