سال هاست که انتخابات هیات های ورزشی همدان تب و تاب لازم را برای رقابت ندارد و گزینه ریاست اغلب هیات ها در مجامع انتخاباتی قابل پیش بینی است.
در واقع تک نامزدهای انتخاباتی بسیاری از هیات های ورزشی بدون داشتن رقیب، به راحتی رای آورده و بر سکان ریاست قرار می گیرند.
مشکلات مالی و اقتصادی موجود در اداره رشته های ورزشی، تراکم برگزاری مسابقات و اعزام ها، افزایش روزانه ورزشکاران و لزوم خدمات دهی لازم به مستعدان و نخبه ها، نبود اسپانسر و همچنین حس مسئولیت پذیری سنگین باعث شده تا اغلب تمایلی به نامزدی ریاست در هیات های ورزشی همدان نداشته باشند.
همین مشکلات و دغدغه های مالی نیز سبب شده تا نگاه ها به سمت و سوی سپردن ریاست هیات ها به دست مدیران دولتی باشد تا بتوانند به نوعی هیات های ورزشی را بواسطه جایگاه مدیریتی و ارتباطاتی که دارند، زیر چتر حمایتی خود قرار دهند.
اعضای مجامع انتخاباتی هیات های ورزشی نیز اغلب به دنبال رای دادن به کاندیداهایی هستند که به لحاظ مالی بتواند حمایت جدی را داشته باشد و در واقع خواسته اصلی آنها تامین اعتبارات مالی مناسب و حمایت از قهرمانان و مربیان ورزشی است.
امروزه برخلاف گذشته، هیچ یک از قهرمانان و مربیان ورزشی بدون چشمداشت به فعالیت ورزش قهرمانی و مدال آوری نمی پردازند و انتظار دارند به لحاظ مالی حمایت شوند.
به لحاظ قانونی نیز دستگاه ورزش نمی تواند از هیات ها آنطور که انتظار دارند، حمایت مالی داشته باشد؛ چرا که نقش سیاستگذاری را در ورزش دارند و با این حال سال قبل بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار به هیات های ورزشی این استان کمک مالی شد.
در سال های اخیر نیز برخی از روسای هیات های ورزشی به دلیل ناتوانی در تامین اعتبارات مالی کناره گیری کردند و برخی نیز حاضر به ثبت نام دوباره برای ریاست انتخابات دوره بعدی نشدند.
البته برخی از هیات های ورزشی نیز سالهاست با روند ابقای رئیس خود ادامه می دهند که اغلب یا رقیب نداشته اند یا به لحاظ مالی توانسته اند قهرمانان و مربیان خود را راضی نگه دارند.
این روزها فعالیت هیات های ورزشی از برگزاری چند مسابقه درون استانی و اعزام به مسابقات قهرمانی کشور فراتر رفته و ملی پوشان انتظار دارند که هیات ها به شکل ویژه حمایت لازم را داشته باشند.
حتی برخی از هیات ها درگیر ورزش حرفه ای نیز شده اند که اغلب یا با بدهی مواجه شده و یا گریبانگیر مشکلاتی دیگر می شوند.
در این بین هستند هیات هایی نظیر فوتبال و کشتی که به دلیل جایگاه و مخاطبان پرشمار خود، با ترافیک کاندیداها مواجه می شوند.
رسول منعم مدیرکل ورزش و جوانان همدان معتقد است که محدودیتی برای ثبت نام از متقاضیان حضور در انتخابات ریاست هیات های ورزشی وجود ندارد و از طریق جراید نیز اطلاع رسانی و فراخوان داده می شود.
وی دلیل تک کاندیدا شدن انتخابات هیات های ورزشی را به مسئولیت سنگینی ریاست ربط می دهد و اینکه تامین منابع مالی به ویژه جذب اسپانسر یکی از مهمترین وظایف روسای هیات ها است.
منعم همچنین به اینکه نکته اشاره می کند که برای حمایت از هیات های ورزشی استان همدان نسبت به واگذاری سالن اختصاصی به 32 هیات ورزشی اقدام شده است.
وی تاکید می کند که اعضای مجامع انتخاباتی نیز به فردی رای می دهند که بتواند به موفقیت ورزش مربوطه کمک کرده و مشکلات را برطرف کند.
منعم در خصوص تمایل مدیران دولتی به احراز پست ریاست هیات های ورزشی نیز گفت: این موضوع در کل کشور مرسوم شده و از ثمره خوبی هم برخوردار بوده و در استان نیز هیات هایی که مدیران دولتی را برای ریاست برگزیده اند، شرایط خوبی دارند.
در واقع نتایج بررسی اجمالی از وضعیت انتخابات هیات های ورزشی نشان می دهد که نفراتی باید در راس امور قرار بگیرند که به نوعی عابر بانک بوده و بتوانند ابتدا به ساکن شرایط مالی خوبی را حاکم کنند.
از سوی دیگر توقع قهرمانان و مربیان ورزشی به لحاظ حمایت های مالی متفاوت با گذشته است و انتظار دستمزدهای مالی برای ادامه فعالیت خود دارند.
روسای هیات های ورزشی که نتوانند از قهرمانان و مربیان سازنده خود حمایت مالی داشته و در برگزاری مسابقات و اعزام ها کوتاهی کنند، در لیست سیاه قرار گرفته و اگر اصرار به ماندن هم داشته باشند، در پایان دوره ریاست خود دیگر نمی توانند امید به ابقای خود داشته باشند.
همین شرایط نیز سبب شده تا انتخابات هیات های ورزشی اغلب تک نامزدی برگزار شود و زوج نداشته باشند!
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.