حسین فضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اصلاح باغ های گردو با استفاده از سر‌شاخه‌ کاری درختان نامرغوب انجام می شود افزود: به منظور ارتقای کیفیت محصول گردوی استان، درختان کم‌ بازده گردو با استفاده از این روش اصلاح و تنه اصلی درخت نیز حفظ می‌شود.
وی با بیان اینکه در این روش درختان با عمر 15 سال و بالاتر که میزان و کیفیت محصول آ‌ن‌ها مطلوب نیست، انتخاب می‌شوند افزود: پس از قطع تاج درختان، به جای شاخه‌ های بریده شده پیوند ک اسکنه ‌ای از بهترین درختان، انتخاب شده و پیوند زده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: درختانی که به روش پیوند سرشاخه کاری اصلاح شده باشند از سال دوم یا سوم شروع به محصول دهی کرده و در مدت پنج سال تاج قبلی را به دست آورده و تولید آن‌ها اقتصادی می‌شود.
فضلی بیان کرد: این طرح می‌تواند در تولید گردو تحول شگرفی ایجاد کند و گردوی شهرستان همدان را به جایگاه واقعی خود در کشور و جهان برساند.
وی با بیان اینکه سطح باغ های دانه دار شهرستان همدان یک هزار و 2 هکتار است افزود: سطح باغ های هسته دار نیز یک هزار و 520 هکتار و گلخانه های سبزی و صیفی 30 هکتار است.
مدیرجهاد کشاورزی همدان گفت: با توجه به وضعیت بارش ها در اوایل امسال باغ های این شهرستان در وضعیت مناسب و شاداب به سر می برند اما در باغ های گردو و انگور و سایر دانه دارها و هسته دارها به صورت متغیر بین 30 الی 80 درصد خسارت سرمازدگی مشاهده می شود.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 117 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.