به گزارش ایرنا، منصور رضوانی جلال روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برای سه هزار و 520 نفر در بخش های کشاورزی اشتغال ایجاده شده که سه هزار و 49 نفر آن در سامانه رصد به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 26 درصد از اشتغال موجود استان در بخش کشاورزی است افزود: حجم تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پنج هزار میلیارد ریال است که در منابع مختلف و هفت ردیف اعتباری مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در سال جاری 213 طرح کشاورزی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در همدان اجرا شده و برای یک هزار و 73 نفر اشتغال ایجاد شده است.

*** همدان یکی از قطب های گلخانه ای کشور می شود
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گلخانه های استان همدان 102 هکتار است، افزود: در حال حاضر 50 هکتار گلخانه نیز در دست اجرا است که با فعالیت آنها همدان یکی از قطب های گلخانه ای کشور می شود.
وی اضافه کرد: دو طرح احداث گلخانه 25 هکتاری نهاوند و 17 هکتاری ملایر از جمله نمونه گلخانه های در دست اجرا با وسعت بالا است.

***200 هزار تن به ظرفیت سردخانه های استان اضافه می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ظرفیت سردخانه های فعال استان 155 هزار تن است و با تکمیل طرح های در دست اجرا، 200 هزار تن به این ظرفیت افزوده می شود.
وی با بیان اینکه نبود سردخانه موجب هدر محصولات کشاورزی استان همدان می شد، افزود: با احداث سردخانه کشاورزان می توانند بخش اعظمی از سیب زمینی و پیاز و محصولات برداشت شده اراضی کشاورزی که مازاد مصرف است را در سردخانه ها ذخیره کنند.
وی ادامه داد: عملیات ساخت ۷۲ سردخانه در استان همدان در دست اجرا است که بین 20 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

*** همدان قطب تولید گیاهان دارویی
رضوانی جلال با بیان اینکه سالانه بیش از 14 هزار تن محصول کشاورزی در استان همدان کشت می شود افزود: همدان در تولید رازیانه و گشنیز مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در استان همدان 316 گونه گیاه دارویی به صورت خودرو می روید و استان همدان قطب گیاهان دارویی در کشور است، افزود: ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی در استان همدان وجود دارد چرا که بیشتر این گیاهان در عرصه های منابع طبیعی و به وسیله باران و بارش زمستانه رویش پیدا می کنند و نیاز به آبیاری ندارند.
گفتنی است سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود که 650 هزار تن در حوزه دام و طیور است.
این استان 4.5 درصد محصولات کشاورزی کل کشور را تولید می کند که 29 درصد از ارزش افزوده بخش های اقتصادی استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است.
سهم استان همدان در ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور 3.3 درصد است و این استان یک هزار و 950 هزار هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی است و 33 درصد آن در حوزه زراعت، 3.7 درصد در حوزه باغ ها و 13.1 درصد هم در بخش آیش است.
استان همدان از مهمترین قطب های بخش کشاورزی در کشور است که 142 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی در استان فعال است و 26 درصد اشتغال استان را بخش کشاورزی بر عهده دارد.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.