عیسی بختیاری روز یک شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ورود دام بیش از ظرفیت به مراتع و حتی در مواردی تا 6 برابر حد مجاز، همواره یکی از چالش های منابع طبیعی در یک دهه گذشته بوده است.
وی افزود: مراتع همدان ظرفیت تعلیف حدود 600 هزار واحد دامی را دارند و برای عشایر نیز سهمی از مراتع پیش بینی شده است اما چند برابر ظرفیت دام وارد استان می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: تعلیف بیش از حد مجاز دام از مراتع موجب خالی شدن مراتع از پوشش گیاهی می شود.
بختیاری افزود: برخی گیاهان برای رشد و نمو و توسعه باید بذر افشانی کنند اما چرای مفرط موجب از بین رفتن این گونه پیش از بذر افشانی می شود.
وی ادامه داد: شمار زیادی از گیاهان خوش خوراک نیز به علت چرای مازاد از بین می روند و جایگزین شدن آنها سالها به طول می انجامد.
وی از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش نفوذ آب به سطح خاک، بروز سیلاب و تبدیل شدن مراتع به بیایبان و کانون های گرد و غبار را از دیگر تاثیرهای منفی چرای مازاد دام برشمرد.
به گزارش ایرنا، استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.
822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب، متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.