به گزارش ایرنا از زمان برگزاری نخستین دوره آغاز فعالیت رسمی شوراهای اسلامی یعنی نهم اردیبهشت ماه سال 1378 تاکنون حدود 19 سال می گذرد و این نهاد مردمی و اجتماعی به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولیت خویش را برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عملی شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است، به خوبی انجام داده است.
از آنجایی که قانون اساسی نظام شورایی را به عنوان یک راهبرد اجتماعی به جامعه معرفی کرد، این نظام که برآمده از متن مردم با سلیقه های متفاوت است که با گذشت چندین سال از عمر انقلاب اسلامی توانسته راهگشای بسیاری از مشکلات و تنگاها و بازویی بسیار توانمند برای نظام و دولت شود باشد.
شوراها که در حقیقت کلید خرد جمعی و به نوعی مردم سالاری دینی هستند، در دوره های مختلف با مشارکت دادن مردم در بسیاری از امور نقاط قوت خود را تقویت و بر رفع نقاط ضعف پافشاری کرده اند، نهادی که با تشکیل آن، حلقه بسته مدیریت در کشور شکست و نیروهای توانمندی را برای بهره گیری نظام و دولت، به بدنه مدیریت کشور معرفی کرد.
به طور قطع سپردن امور به مردم نوعی خود مدیریتی است و موفقیت های گام به گام نظام شورایی این بستر را به وجود آورد که دولت بخش هایی از اختیارات خود را به مردم واگذار کند، باوری که اگرچه در گذشته با فراز و نشیب هایی مواجه بوده، اما این عزم و اراده در دولت تدبیر و امید مبنی بر توجه ویژه به نهادهای برخواسته از متن مردم به طور جد وجود دارد و در کنار دولت می تواند به تسهیل امور بپردازد.
در این میان شورای اسلامی شهرستان ها برآیندی از توانمندی های شوراهای اسلامی شهر و روستا است که به طور قطع می توانند نقش بسیار اثرگذاری در توسعه داشته باشند و با دامنه اختیارات وسیع در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها نقش موثری را ایفا کنند، تا جایی که حتی می توان ابعاد تصمیم گیری و اجرایی این نهاد اجتماعی را در فرایند تصویب قوانین از سوی مجلس تقویت کرد.
نقشی اثرگذار که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر آن تاکید کرد و گفت: شوراهای اسلامی حتی می توانند طرحی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند.
محمد کاظمی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات روستاهای این شهرستان در دفتر شورای اسلامی شهرستان ملایر واگذاری امور مردم به خودشان را از امتیازهای نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: با برنامه ریزی های کاربردی باید بیشتر از گذشته از توان و ظرفیت شوراهای اسلامی برای پیشبرد اهداف بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه مشکلات مناطق روستایی فراوان و از طرفی با کمبود منابع مالی مواجه هستیم افزود: در حال حاضر کشور در شرایط مالی خوبی نیست و نیاز است با کاهش هزینه ها اولویت ها را در روستاها مد نظر قرار دهیم.
کاظمی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده اند و به واسطه استقلال طلبی ملت ایران، همواره در معرض مسایل و مشکلات هستیم.
وی با اشاره به توافق برجام و بدعهدی های رئیس جمهوری آمریکا بیان کرد: در شرایط کنونی باید موقعیت کشور را درک کنیم و همه دست به دست هم برای حل مشکلات تلاش کنیم.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با بیان اینکه باید بدنه دولت کوچک شود افزود: شوراهای اسلامی باید در کنار دولت مسایل و مشکلات را احصا کرده و پیگیری های لازم تا نتیجه نهایی صورت گیرد.
کاظمی به تلاش نمایندگان ملایر در کمیسیون تلفیق بودجه و اختصاص اعتبارات لازم در بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: تا جایی که امکان داشته باشد برای حل مشکلات روستاییان اعتبار لازم را تخصیص می دهیم، اما منابع کشور محدود است.
وی ادامه داد: با وجود کمبود منابع مالی، سال گذشته با کمک دولت و نگاه ویژه وزیر بهداشت و درمان 220 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی در این شهرستان هزینه شد.
کاظمی با بیان اینکه بهسازی روستایی یکی از عمده ترین مشکلات روستاها است خواستار بازنگری طرح ها شد و بیان کرد: افت ولتاژ برق، فرسوده بودن شبکه های برق روستایی و جابجایی تیرهای برق از دیگر مشکلات جدی روستاییان است که به جد در حال پیگیری است.
وی همچنین بر لزوم ساماندهی سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی شد و افزود: سد کلان ملایر یک نعمت بزرگ است که با استفاده از امکانات روستاهای همجوار، می توان طرح گردشگری مناسبی را در این منطقه ایجاد کرد.

**ملایر نیازمند یک شورای محلی یا مجمع مشورتی است
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این شهرستان نیازمند ایجاد یک شورای محلی یا مجمع مشورتی است تا بتوان موثرترین و اثرگذارترین افراد را برای همفکری دور هم جمع کرد.
حجت الاسلام احد آزادیخواه از رئیس شورای اسلامی شهرستان درخواست کرد: مسایل و مشکلات مربوط به هر بخش و روستا احصا شود تا بر اساس اولویت ها در حوزه اعتبارات عمرانی اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از موارد همچون عرصه منابع طبیعی و بروز مشکلاتی در روستاها در سطح ملی است، افزود: مجموعه نیازمندهای روستاها را اگر کنار بگذاریم، امروز اشتغال عمده ترین و ضروری ترین مشکل است که رئیس جمهوری و استاندار همدان نیز برای تحقق آن تلاش می کنند.
حجت الاسلام آزادیخواه تاکید کرد: اولویت نخست ما اشتغال است که باید با تلاش بی وقفه بتوانیم سهم شهرستان را از اعتباراتی که دولت برای ایجاد اشتغال روستایی اختصاص داده، بگیریم.
وی با بیان اینکه اشتغال اولویت نخست دولت تدبیر و امید است و در این راستا مجلس نیز همراه دولت است گفت: چنانچه صنایعی همچون مبل و منبت، مروار بافی و صنایع دستی را روستاها بارور کنیم، دیگر مشکل بیکاری در روستاها نداریم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت، توسعه کشت زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی، آموزش کشاورزان و استفاده از آبیاری نوین می توانیم گام های موثری در توسعه روستاها برداریم.
حجت الاسلام آزادیخواه خواستار استمرار این نشست ها توسط شورای اسلامی شهرستان شد و گفت: این جلسه ها باید با دستور کار مشخص برگزار و به منظور بررسی و رفع مشکلات روستاها از مدیران کل استان نیز دعوت شود.

**بخش زند در اولویت اعتبارات سال 97 است
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات، اولویت های هر روستا و بخش باید احصا و دسته بندی شود تا بتوانیم طبق شاخص های تعیین شده اعتبارات را اختصاص دهیم.
عبدالعظیم رضایی افزود: با توجه به محرومیت بخش زند، در اختصاص اعتبارات امسال این بخش در اولویت است.
وی با بیان اینکه با فکر، اندیشه و برنامه ریزی درست می توانیم بخشی از مشکلات را با وجود کمبود منابع حل کنیم ادامه داد: باید با هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرستان به صورت راهبردی مشکلات روستاها را حل کنیم.
وی اجرای طرح آبیاری نوین را یک ضرورت برای شهرستان برشمرد و بیان کرد: در این راستا یک هزارو 200 میلیارد ریال اعتبار به استان همدان اختصاص یافت که 200 میلیارد ریال سهم ملایر است.
رضایی اضافه کرد: با توجه به بحران آب، باید یکپارچه سازی اراضی در شهرستان صورت گیرد و با اجرای آبیاری نوین علاوه بر افزایش بهره روی، بتوانیم از تسهیلات این طرح استفاده کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهرستان ملایر نیز این شورا را یک شورای فرادستی دانست و گفت: شورای شهرستان بر مصوبات شورای شهر نظارت دارد که باید این نظارت ها بیشتر شود.
اکبر هاشمی برگزاری ماهیانه جلسات بررسی مسایل و مشکلات روستاها در هر بخش را از مهمترین اقدامات این شورا در سال جاری برشمرد و بیان کرد: مشکلات همان بخش با حضور مسئولان مربوطه هر ماه بررسی و پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه هدف ما شفاف سازی در اقدامات و عملکرد شورای شهرستان است ادامه داد: مشکلات هر بخش پیگیری و با بررسی نتیجه جلسات، نحوه همکاری مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
هاشمی افت ولتاژ برق، آب شرب و بهسازی روستایی را از عمده ترین مشکلات روستاها برشمرد و تاکید کرد: این مشکلات با همکاری و همراهی شوراهای اسلامی، دهیاران و مدیران در حال پیگیری است تا به نتیجه نهایی برسد.
وی با بیان اینکه هدف اصلی ما رفع مشکلات روستاییان است اظهار کرد: به عنوان نماینده شورای اسلامی شهرستان در شورای اسلامی شهر ملایر، وضعیت عملکرد شورای اسلامی شهرستان را بهتر می دانم.
به گزارش ایرنا، مشکل افت ولتاژ برق، بهسازی روستایی، آب کشاورزی و آب آشامیدنی روستاها، سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات به روستاییان، جریمه بالای چاه‌های کشاورزی، بیکاری، تکمیل سالن های ورزشی، مشکلات بهداشتی، نبود سرویس مدارس، محرومیت روستاهای بخش زند از جمله مطالباتی بود که توسط اعضای شوراهای روستاهای ملایر مطرح شد.
در حال حاضر 485 عضو شورای اسلامی شهر و روستا در ملایر فعال است و از 208 روستای دارای سکنه این شهرستان، 155 روستا دارای شورا است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.