به گزارش ایرنا، پس از درخواست رانندگان نفتکش برای رسیدگی به مطالباتشان در این زمینه، پلیس راه استان همدان مهلتی سه روزه برای مجهز شدن نفتکش ها به سامانه یاد شده تعیین کرد؛ سامانه ای که با توجه به گسترش فناوری و استفاده از تجهیزات نوین و الکترونیکی برای کاهش سوانح رانندگی، پلیس راه با همکاری سازمان حمل و نقل جاده ای آن را با هدف نظارت، کنترل بهینه بر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای و افزایش ایمنی تردد طراحی و راه اندازی کرده است.
این سامانه به گونه ای است که ابتدا دستگاه آن داخل خودرو نصب شده و راننده ملزم به قرار دادن گواهینامه در داخل این دستگاه می شود و سامانه یاد شده اطلاعاتی نظیر ساعت حرکت، سرعت و سایر شرایط ناوگان و راننده را به صورت برخط (آنلاین) به مراکز پلیس راه ارسال می کند.
با نصب این سیستم، اطلاعات راننده و خودرو چند کیلومتر مانده به پلیس راه به پاسگاه مخابره می شود و در صورت وجود تخلف، ماموران اقدام به اعمال قانون راننده خاطی می کنند.
اجرای این طرح ابتدا با واکنش هایی از سوی رانندگان اتوبوس همراه شد و آنها در برابر اجرای این طرح مقاومت می کردند اما در نهایت این سیستم بر روی ناوگان مسافربری جاده ای نصب شد.
پس از اثرات مثبت اجرای این طرح بر روی ناوگان مسافربری و کاهش سوانح جاده ای، اجرای این طرح بر روی ناوگان باری نیز مطرح و ابتدا قرار شد نفتکش ها به این سیستم مجهز شوند.
این طرح با واکنش هایی از سوی رانندگان نفتکش ها نیز مواجه شده است و روز گذشته برای دومین بار در یک سال گذشته، رانندگان نفتکش ها که ملزم به نصب این دستگاه بر روی خودرو شده بودند در برابر شرکت توزیع فرآورده های نفتی حضور یافتند.
یکی از رانندگان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از اجرای یک طرح باید زیر ساخت های اجرای آن نیز مهیا باشد تا این طیف که یکی از آسیب پذیرترین و زحمت کش ترین قشرهای جامعه هستند، دچار مشکل نشوند.
محمد که چند سالی است در این حرفه مشغول به کار است، افزود: طبق قانون هر راننده هشت تا 9 ساعت در روز مجاز به رانندگی است و اگر بیش از آن رانندگی کند، اعمال قانون می شود.
وی ادامه داد: اگر پس از هشت ساعت رانندگی به وسط یک آزاد راه رسیدیم باید در کجا استراحت کنیم؟ آیا وسط جاده ای در بیابان فاقد مجتمع رفاهی، برای استراحت ایمن است؟
دیگر راننده که نظاره گر این مصاحبه بود عنوان کرد: برای رانندگی بیش از هشت تا 9 ساعت باید خودرو دارای یک کمک راننده باشد.
وی که خود را احمد معرفی کرد، افزود: با توجه به شرایط درآمدی نفتکش ها و ناتوانی آنها در تامین هزینه تعمیر خودرو و امورات زندگی، استخدام یک کمک راننده بار مالی زیادی را به مالک خودرو تحمیل می کند.
این راننده ادامه داد: بسیاری از رانندگان، خودروهای خود را با استفاده از تسهیلات بانکی خریداری کردند و آنها برای تامین اقساط و سودهای سرسام آور این وام ها مجبورند شبانه روز کار کنند.
احمد افزود: نه تنها به کار گیری راننده کمکی بلکه تامین هزینه خرید این دستگاه از سوی رانندگان نیز کاری دشوار است.
در این باره جانشین رئیس پلیس راه استان همدان در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: زمستان سال گذشته مهلتی برای مجهز شدن خودروهای نفتکش به سیستم سپهتن داده شد که آنها با وجود اتمام این مهلت، از قانون تمرد کردند.
سرهنگ سعید اسماعیلی افزود: امسال نیز پلیس آنها را ملزم به استفاده از این دستگاه کرده است که این رانندگان همچنان خواستار در پیش گرفتن رویه گذشته هستند.
وی تاکید کرد: بسیاری از رانندگان نفتکش ها از اینکه به صورت آنلاین تخلفات آنها رصد می شود نگران هستند؛ در غیر اینصورت راننده قانونمند هراسی از وجود یک ناظر در داخل خودرو ندارد.
وی هزینه بر بودن نصب سیستم سپهتن بر روی خودرو را از دیگر عوامل امتناع رانندگان نفتکش برای نصب این دستگاه عنوان و اضافه کرد: راننده ای که دارای خودرو با ارزش بیش از 2 تا سه میلیارد ریال است به طور حتم برای تامین هزینه خرید این دستگاه به مضیقه نمی افتد.
سرهنگ اسماعیلی با بیان اینکه سه دستگاه نفتکش سال گذشته در همدان دچار سانحه شد، اضافه کرد: نفتکش ها همانند بمب سیار بوده و موادی حمل می کنند که بسیار می تواند خطر آفرین و آسیب زا باشد و واژگونی و انفجار تانکرهای نفتکش می تواند صدمات و تلفات زیادی در پی داشته باشد.
وی گفت: اجرای این طرح در گام نخست به نفع راننده است و نمی توان به خاطر نارضایتی عده ای اجرای طرحی با این همه مزیت را متوقف کرد.
جانشین پلیس راه استان همدان اظهار کرد: هم اینک 60 دوربین ثبت تخلف در جاده های این استان نصب است ولی با اجرای طرح سپهتن دوربین به داخل خودرو هدایت شده و راننده به طور کامل تحت نظر است بنابراین نمی تواند با انجام تخلفات حادثه ساز جان خود و دیگر کاربران ترافیک را به مخاطره بیاندازد.
سرهنگ اسماعیلی اضافه کرد: اجرای طرح سپهتن در ناوگان حمل و نقل عمومی آمار سوانح اتوبوس ها را به شکل گسترده ای کاهش داده است.
وی ادامه داد: استفاده از تجهیزات الکترونیکی و کاهش استفاده از نیروی انسانی برای کنترل سوانح و ایمنی عبور و مرور امری مرسوم در نقاط مختلف جهان است بنابراین با استفاده از سیستم سپهتن کنترل و نظارت پلیس راه چند برابر می شود.
وی گفت: رویکرد و اولویت پلیس ایجاد بستری امن برای تردد رانندگان و مسافران است و اجرای این طرح ها می تواند نوید بخش برقراری امنیت، آسایش و ایمنی در جاده ها باشد.
رئیس پلیس راه همدان نیز در این ارتباط گفت: 'سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان' (سپهتن) با هدف نظارت بر تردد و رصد بخش حمل و نقل عمومی در پاسگاه مسیر همدان - تهران راه اندازی شده است.
سرهنگ رضا عزیزی اظهارکرد: با استفاده از این سامانه می توان به صورت آنلاین تخلفات صورت گرفته توسط رانندگان اتوبوس را ثبت کرد.
وی توضیح داد: سیستمی در داخل اتوبوس ها قرار داده شده که راننده اتوبوس ملزم به قرار دادن گواهینامه هوشمند بر روی آن است همچنین دوربینی در داخل اتوبوس های برون شهری نصب است که عوامل پلیس راه به صورت آنلاین می توانند راننده را مشاهده کرده و چهره آن را با گواهینامه تطبیق دهند.
رئیس پلیس راه استان همدان گفت: با قرار دادن گواهینامه بر روی سیستم الکترونیک نصب شده بر روی خودرو با نزدیک شدن به سه کیلومتری پاسگاه پلیس راه وضعیت تخلفات خودرو در داخل مونیتور نمایش داده می شود.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: مونیتور پلیس راه دارای دو شبکه شیشه ای سبز و قرمز رنگ بوده و چنانچه راننده تخلفی کرده باشد نام و مشخصات کامل وی و خودرو در قسمت قرمز رنگ مونیتور قرار می گیرد.
وی اظهارکرد: با استفاده از سپهتن می توان تمامی تخلف های راننده اتوبوس از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز و نبستن کمربند ایمنی را رصد کرد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.