به گزارش ایرنا گنبد علویان از آثار تاریخی منحصر به فرد همدان مربوط به سده های میانی دوره اسلامی و قرن های ششم و هفتم هجری قمری است که شکل ظاهری آن شبیه 'گنبد سرخ' مراغه و تزئینات غنی و متراکم و درعین حال رمزآلود و چشم نواز درون بنا شبیه 'گنبد حیدریه' قزوین است.
تاریخچه این بنای تاریخی و شاهکار معماری کهن ایران زمین که در محدوده مرکزی شهر همدان و فاصله میان میدان عین‌القضات تا میدان امامزاده عبدالله(ع) این شهر قرار دارد به قرن ششم هجری قمری و دوران سلجوقی باز می گردد و از آثار معماری آرامگاهی آن دوران به شمار آورد.
در وصف این بنا می توان گفت که ورودی بلند گنبد در هیبت طاق جناغی شکل آن که جلوه ای ویژه به بنا بخشیده و گچبری های برجسته لانه زنبوری حاوی گل و بوته های درهم پیچیده به هنرمندانه ترین شکل ممکن بر فراز ورودی و درون کادر مستطیل شکل آن به تصویر کشیده شده است.
آیاتی از قرآن مجید به خط کوفی بر کتیبه ای گچبری شده بر فراز ورودی این بنا حکاکی شده و تزئینات پیشانی طاق نما با گچبری مثلثی و ستاره ای شکل به صورتی بدیع تزئین شده است و بر فراز طاق نماها و قسمت انتهایی برج های این گنبد رفیع، بقایایی از کتیبه ای آجری و برجسته به خط کوفی شامل آیات نخستین سوره 'دهر' به چشم می خورد.
در بدو ورود به فضای داخلی بنا، پس از گذشتن از هفت پله ورودی شبستان، 2 طاقچه بلند و 2 طاق نما در کنج های بنا و یک محراب وجود دارد که سراسر پوشیده از طرح های انبوه و بسیار زیبای گچبری است و نورگیرهای تعبیه شده در نزدیکی سقف، روشنایی مناسبی را به محوطه داخلی بنا بخشیده است.
راه پله ای کم عرض و تنگ که درون محراب گنبد علویان ایجاد شده راه رسیدن به سرداب بنا است، سردابی که از 6 حجره با طاق نماهای جناغی تشکیل شده و 2 قبر متعلق به بزرگان خاندان علویان در آن واقع شده و به شکل حجمی مکعب مستطیل شکل، پوشیده از آجرهای لعابدار فیروزه ای در وسط آن قرار گرفته است.
به گفته تاریخ دانان ، این بنا به علت علاقه شدید مردم همدان به سادات و دوستداران امام علی(ع) و مدفون بودن 2 تن از خاندان علویان در آن به نام' گنبد علویان' شهرت گرفته و با قدمتی 900 ساله و همچنین شگفتی و جذابیت های بسیار بالای معماری و گچ بری های زیبا به یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان تبدیل شده است.
گنبد علویان در سال های اخیر در مناسبت های مختلف میزبان بسیاری از علاقه ‌مندان و گردشگران بوده است، و این روزها میزبان خیل عظیم گردشگران نوروزی است.
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت و گو با ایرنا گفت: گردشگرانی که علاقه مند به تاریخ و هنر معماری کهن ایران زمین هستند از این گونه جاذبه های تاریخی استقبال می کنند لذا می توان با معرفی شایسته و اجرای برنامه های مناسب انگیزه آنان را برای سفر به این مناطق تقویت کرد.
علی خاکسار افزود: استان همدان بیش از یک هزار و 800 آثار تاریخی و گردشگری دارد که یک هزار اثر آن از جمله گنبد علویان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و همه ساله بازدید کنندگان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
وی اظهار کرد: گنبد علویان با توجه به این قدمت 900 ساله و همچنین شگفتی و جذابیت های بسیار بالای معماری و گچ بری های زیبا یکی از جاذبه های گردشگری استان همدان برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه گنبد علویان جزو نقاط گردشگری پرطرفدار استان محسوب می شود بیان کرد: تا هفتمین روز از فروردین ماه امسال 2 هزار و 724 گردشگر از گنبد علویان همدان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: در روز 28 اسفندماه سال گذشته 27 نفر، روز 29 اسفندماه 51 نفر، روز یکم فروردین ماه جاری 229 نفر، روز دوم فروردین ماه 320 نفر، روز سوم فروردین 405 نفر، روز چهارم فروردین ماه 465 نفر، روز پنجم فروردین ماه 436 نفر، روز ششم فروردین 387 نفر و روز هفتم فروردین ماه 404 نفر از گنبد علویان همدان بازدید کردند.
1181/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.