به گزارش روز پنجشنبه معاونت غذا و دارو، دکتر پریسا روحانی بیان کرد: تبلغ فراوردهای فاقد مجوز از رسانه ملی و نشریات غیرقانونی است و رعایت نکردن این موضوع پیگرد قانونی به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: کارگروهی تحت عنوان 'عرضه' نسبت به مسئله تبلیغات داروهای گیاهی بررسی های لازم را انجام می‌دهد.
وی افزود: گاهی موادی که مجوز تبلیغ ندارند، از طریق صدا و سیما، روزنامه‌های جمعی و کثیر الانتشار معتبر تبلیغ می‌شوند که تبلیغ توجیهی برای سالم بودن فرآورده ها نیست.
وی با بیان ضرورت پیش بینی آئین نامه ای ملی برای تبلیغ فرآوردهای غیرمجاز، اضافه کرد: با وجود اینکه تبلیغ فرآورده های فاقد مجوز غیر قانونی است ولی برخی مواقع شاهد این اقدام توسط رسانه ملی، روزنامه‌های جمعی معتبر هستیم.
کارشناس دارویی اداره فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارویی همدان، گفت: عطاری ها مجاز به عرضه داروهای گیاهی و شیمیایی نیستند.
وی یادآوری کرد: سال 93 در استان و خارج از برنامه کشوری، مراحل تدوین آئین‌نامه استانی و ضوابط فعالیت عطاری‌ها مطرح و بعد تصویب و ضوابط اجرایی آن نیز مشخص شد.
روحانی افزود: از سال 95 براساس آئین‌نامه ها، بازرسی های مختلفی صورت گرفت و با عرضه کنندگان هر نوع داروی گیاهی دست ساز نظیر کپسول ها و پودرهای ترکیبی برخورد شد و این دارو ها از عطاری ها جمع آوری شد.
این کارشناس تاکید کرد: طبق آئین نامه، عطاری ها تنها مجاز به فروش و عرضه، اندام زنده و خشک گیاهان دارویی و عرقیات هستند؛ همچنین داروهای گیاهی و شیمیایی باید در داروخانه ها عرضه شود و عطاری‌ها مجاز به عرضه این داروها نیستند.
دکتر روحانی بیان کرد: این مراکز به هیچ وجه مجاز به درمان، حجامت، بادکش، زالواندازی، خال‌برداری نیستند و هر کدام از موارد ذکر شده دخالت در امر درمان محسوب می‌شود.
وی یادآوری کرد: پزشکانی که دوره تخصصی طب سنتی را گذارنده اند مجاز به انجام این فعالیت‌ها هستند و معاونت درمان حتی برای پزشک عمومی که دوره طب سنتی را ندیده، در این زمینه محدودیت قائل شده است.
استان همدان مجهز به سلامتکده طب سنتی است تا افراد متقاضی به درمان با استفاده از شیوه طب سنتی به این مرکز مراجعه کنند.
7526/2090
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.