احمد توصیفیان روز یکشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان ملایر اظهار کرد: چنین عزمی از سوی رهبر معظم انقلاب، سران قوا و سایر مسئولان کشوری برای ایجاد اشتغال، ظرفیتی مهم برای مدیران است تا در تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال تلاش کنند.
وی تعهد اشتغال استان همدان در سال 96 را 19 هزار و 980 فرصت شغلی عنوان کرد و افزود: برش دستگاهی و شهرستانی این میزان اشتغال با توجه به جمعیت، نرخ بیکاری، ظرفیت های اقتصادی و سایر مولفه ها تعیین شده که از این میزان تعهد ملایر سه هزار و 364 فرصت شغلی است.
وی بوم گردی، گردشگری، مبل و منبت، گیاهان دارویی، حوزه آی.تی، تولید ترشیجات و شوریجات و ساخت جواهر آلات را بخشی از رسته های مزیت دار استان در ایجاد اشتغال برشمرد و بیان کرد: تاکنون نیمی از تعهد اشتغال ملایر با یک هزار و 519 مورد محقق شده که مبل و منبت ظرفیتی مهم در ایجاد اشتغال این شهرستان است.
توصیفیان خواستار نصب بنرهای فرآیند پرداخت تسهیلات و رسته های مزیت دار استان و همچنین اطلاعات کلی در مورد اشتغال در ورودی دستگاه های اجرایی شد و افزود: تاکنون از 19 هزار و 980 مورد اشتغال در تعهد استان همدان، 11 هزار و 890 مورد اشتغال توسط دستگاه های اجرایی اعلام شده که از این تعداد حدود 6 هزار شغل در سامانه رصد ثبت شده است.
وی با بیان اینکه ملایر با ثبت یک هزار و 519 مورد اشتغال در سامانه رصد، 25 درصد اشتغال محقق شده استان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: چنانچه مابقی آمار اشتغال در سامانه رصد تکمیل شود، اشتغال ملایر به بیش از 2 هزار مورد می رسد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان همچنین سهمیه این استان در طرح کارورزی را چهار هزار و 860 مورد عنوان کرد و ادامه داد: سهمیه ملایر 874 مورد است که اشتغال ایجاد شده در این طرح بسیار پایین است و هنوز در این زمینه خوب عمل نکرده ایم.
توصیفیان با اشاره به اختصاص 200 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی با کارمزد چهار درصد به استان همدان گفت: از این میزان 38 میلیارد و 600 میلیون ریال سهم ملایر است که تاکنون 90 میلیارد ریال برای استان و بیش از 23 میلیارد ریال برای ملایر ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر این یک هزار و 130 میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی با کارمزد چهار درصد و 510 میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی برای کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان همدان داریم که فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال است.
وی به اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی را از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید برشمرد و تاکید کرد: نیاز است برای هر یک از تسهیلات اشتغالزایی یک کمیته یا کارگروه تشکیل شود.
توصیفیان در حوزه اشتغال فراگیر نیز اظهار کرد: بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال فراگیر در کشور پیش بینی شده که با توجه به سهم 3.11 درصدی استان همدان، حدود سه هزار و 400 میلیارد ریال از این میزان اعتبار استان و سهم ملایر 570 میلیارد ریال است.
وی جمعیت روستایی ملایر را 34 درصد از جمعیت کل این شهرستان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ملایر پس از رزن بالاترین جمعیت روستایی را دارد، یک هفتم از تسهیلات روستایی را در حوزه اشتغال فراگیر بر اساس رسته های اولویت دار به ملایر اختصاص می دهیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: با پیگیری های استاندار همدان مشکل وثیقه روستاییان در اخذ تسهیلات رفع شده و وثیقه های روستایی شامل سند منازل روستایی، زمین کشاورزی، واحدهای دامپروری و اسناد مالکیت ماشین آلات طرح پذیرفته می شود.
توصیفیان با بیان اینکه 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز در زمینه رونق تولید داریم، اضافه کرد: در استان همدان 980 میلیارد ریال طرح اشتغالزایی داشتیم که 700 میلیارد ریال آن مصوب و به بانک های عامل معرفی شد که از این میزان تنها 40 میلیارد ریال آن مربوط به ملایر است که بسیار رقم پایینی است.

**منبت و خیاطی سکه طلای ملایر در ایجاد اشتغال است
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز صنایع دستی مبل و منبت و خیاطی را سکه طلای ملایر در حوزه ایجاد اشتغال برشمرد و افزود: در حال حاضر بیش از هشت هزار تن در منبت و 12 هزار تن در هنر خیاطی فعال هستند و در مجموع برای 20 هزار تن در این شهرستان شغل ایجاد شده که می توانیم بیشترین تسهیلات را برای این شهرستان ویژه بگیریم.
حجت الاسلام احد آزادی خواه خواستار نظارت دقیق مسئولان و نمایندگان مجلس بر کار یکدیگر بویژه در حوزه اشتغال شد و بیان کرد: ما در این حوزه حساس هستیم و هر گونه کوتاهی را باید به یکدیگر تذکر دهیم.
وی با بیان اینکه حوزه اشتغال امروز یک موضوع حاکمیتی شده است، گفت: این امر بازخوردهایی دارد که اگر کوتاهی کنیم، به طور قطع آسیب های جدی می بینیم.
وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت برای ایجاد اشتغال دست در دست هم با نگاه مثبت پیش می روند، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه دو شاهکار شامل مردمی کردن اقتصاد و بومی کردن اشتغال انجام شد.
حجت الاسلام آزادی خواه عزم دولت را در ورود به اشتغال و رفع معضل بیکاری قابل تقدیر خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوره های گذشته تسهیلات ارایه شده به ایجاد شغل منجر نشد، امروز بی اعتمادی بین مردم در زمینه اخذ تسهیلات اشتغالزایی ایجاد شده که باید از بین برود.
حجت الاسلام آزادی خواه با تاکید بر اینکه مردم باید در حوزه اخذ تسهیلات اشتغال مطالبه گری کنند، افزود: باید با آموزش های لازم، بیان مصادیق و اطلاع رسانی درست، مردم را نسبت به تسهیلات اشتغالزایی توجیه و تشویق کنیم.
وی در عین حال خواستار تشکیل یک تیم کارشناسی و تخصصی شامل افراد آشنا به اشتغال بویژه اشتغال روستایی شد و گفت: نیاز است در زمینه هماهنگ سازی مدیریت، شبکه مدیریت اشتغال در شهرستان شکل گیرد.
حجت الاسلام آزادی خواه تاکید کرد: چنانچه مسئولان اجرایی، بخشداران و نمایندگان مجلس با هم هماهنگ و در عنوان های تسهیلات اشتغالزایی توجیه شوند، می توانیم از ظرفیت های استانی و شهرستانی به صورت منسجم و هماهنگ برای تحقق اشتغال و اخذ تسهیلات استفاده کنیم و توجیه کننده خوبی نیز برای مردم خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، سهم ملایر در ایجاد اشتغال سال 96 حدود سه هزار و 364 فرصت شغلی است که تاکنون نیمی از آن یعنی افزون بر یک هزار و 519 مورد محقق شده است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2090
گزارش از: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.