فاضل عبادی روز دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: بزرگداشت منزلت علمی و ادبی باباطاهر، بررسی جایگاه رباعی و دوبیتی در کشور و تجلیل از دو بیتی سرایان، از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی است.
وی ادامه داد: همایش یاد شده توسط دانشگاه بوعلی سینا، استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری برگزار می شود.
عبادی گفت: در حوزه تکریم مفاخر، معرفی آنها به نسل جوان و تقویت هویت فرهنگی و ملی، برنامه های خوبی در دولت یازدهم در استان همدان برگزار شده است.
وی بیان کرد: یکی از ابتکارات فرهنگی همدان در حوزه مفاخر، نامگذاری سال ها به نام مفاخر و بزرگان این استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان یادآوری کرد: سال 94 به نام میرسید علی همدانی، سال 95 سیدجمالدین اسدآبادی و سال 96 به نام باباطاهر نامگذاری شده که اقدامی ارزشمند است.

***15 دی آخرین مهلت ارسال مقاله ها
دبیر علمی همایش ملی 'هزاره باباطاهر' گفت: متقاضیان شرکت در این همایش می توانند مقاله های خود را تا ١٥ دی به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
مهدی شریفیان با بیان اینکه مقاله های برگزیده در قالب کتاب چاپ می‌شود، افزود: سایر مقالات منتخب نیز در قالب لوح فشرده در همایش ارائه می شود.
وی ادامه داد: حدود ١٥ مقاله در این همایش دو روزه ارائه خواهد شد و برای برگزاری برنامه‌های جنبی و ایراد سخنرانی توسط اساتید، برنامه ریزی شده است.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه همایش ملی 'هزاره باباطاهر' فرصتی برای معرفی جشنواره دو بیتی رضوی، افزود: باباطاهر دوبیتی‌سرای نامی، یکی از دلایل انتخاب این عنوان برای جشنواره رضوی در همدان بود؛ به همین خاطر فکر می کنم برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی درخصوص جشنواره یاد شده باشد.
وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان که مسئولیت اجرایی این جشنواره را دارد، می‌تواند در طول برگزاری همایش، نمایشگاهی از آثار ارائه شده در جشنواره دوبیتی و رباعی رضوی را در محل برگزاری همایش برپا کند.
باباطاهر یا باباطاهر عریان، عارف و شاعر ایرانی تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری است و آرامگاه وی در شمال شهر همدان و در میدانی به همین نام واقع شده است.
سال های 79 و 84 همایش هایی برای بزرگداشت باباطاهر برگزار شده است.

***هفت اثر در بخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پذیرفته شدند
شورای انتخاب بخش تئاتر خردسال بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هفت اثر نمایشی را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.
شورای یاد شده متشکل از سهیلا احمدی‌فر، مهدی قلعه و مهدی کلهر با ارزیابی 21 اثر راه یافته به مرحله بازبینی، هفت اثر برگزیده را برای اجرا در جشنواره بیست و چهارم معرفی کردند.
نمایش های راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با عنوان های 'نجات مادر' نوشته اوستوکاتو، کارگردان مهناز آقایی از مشهد، 'هدیه خرسی' نوشته و کارگردانی رامین کهن از تهران، 'خرگوش و لاک پشت' نوشته منوچهر اکبر لو و به کارگردانی سعید صادقی از تهران و نمایش 'کی از همه قوی تره؟' نوشته و کارگردانی سمیه منجم از لاهیجان پدیرفته شدند.
همچنین نمایش 'قیچی که دنبال کار می گشت' نوشته محمدحسین ناصر بخت، کارگردان سعید زین العابدینی از تهران، 'جاده ی اردک ها' نوشته و کارگردانی فرهاد اسماعیلی از تهران و 'دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده' نوشته و کارگردانی حامد ترابی از همدان از دیگر آثار پذیرفته شده در بخش خردسالان است.
گفتنی است بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی آذرماه امسال در همدان برگزار می شود.
7523/2090
خبرنگار: مرضیه بختیاری***انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.