به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار ایرنا، این طرح به منظور ایجاد اشتغال پایدار از طریق حمایت از ایده های خلاق و کارآفرینانه با محوریت و تمرکز بر آموزش هدفمند و بهبود شاخص های توسعه به خصوص در مناطق روستایی اجرا می شود.
در این تفاهم نامه همکاری بر ارائه مشاوره و آموزش برنامه ها در حوزه های تخصصی آموزشی و پژوهشی و علمی کاربردی متناسب با نیاز و تقاضای صندوق امید در زمینه های کارآفرینی و اشتغالزایی روستایی و کشاورزی و مشاغل خانگی به ویژه برای دانش آموختگان حوزه روستایی تاکید شده است.
از دیگر محورهای این تفاهم نامه سه جانبه همکاری برای برگزاری دوره های آموزشی مهارت محور در روستاها، استعدادیابی، شناسایی و آماده کردن کارآفرینان روستایی برای ایجاد یا توسعه مشاغل پایدار، زنجیره های خوشه جدید روستایی و کسب و کارهای پایدار با محوریت آموزش هدفمند بشمار می رود.

***امسال 19هزار و 980 شغل توسط دستگاه ها در همدان ایجاد می شود
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در آئین امضای این تفاهم نامه، گفت: دولت دوازدهم با هدف ایجاد اشتغال و حمایت از تولید برنامه خوبی تدوین کرده که از جمله آنها ارائه برنامه فراگیر اشتغال برای روستائیان با توانمند سازی این قشر است.
سید محمود عسگریان افزود: استانها با تاسی از این برنامه در قالب کمیته های کارشناسی در دبیرخانه کارگروه اشتغال، اقدام به ارائه برنامه هایی کردند که پیشنهاد دستگاه ها در کارگروه اشتعال بررسی و مصوب شد.
وی اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، پیش بینی شده است که امسال 19 هزار و 980 شغل در همدان توسط دستگاه های مسئول ایجاد شود.
وی بیان کرد: یکی از اولویت ها برای ایجاد اشتغال، توانمند سازی افراد ساکن در روستاها است که در این راستا مقرر شده ایجاد اشتغال پایدار در 118 روستای همدان دنبال شود.

***500میلیارد ریال برای اشتغال روستایی استان همدان پیش بینی شده است
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری همدان نیز اظهار کرد: سال گذشته نیازسنجی توسط فنی و حرفه ای انجام شد که سهم همدان از توانمندی سازی پنج هزار روستای کشور توسعه حدود 600 روستا بود.
ظاهر پورمجاهد بیان کرد: این نشست می تواند زمینه ای برای تحقق پیام نوروزی رهبری معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی باشد.
وی افزود: باید با تلاش و هم افزایی دستگاه ها و بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود، برای ایجاد اشتعال حتی با استفاده از توان سازمان های مردم نهاد تلاش کرد.
وی گفت: 100 هزار میلیارد ریال در صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی پیش بینی شده که در مرحله نخست برای همدان 500 میلیارد ریال اختصای می یابد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایر استانداری همدان اظهار کرد: با وجود منابع اعتباری برای حمایت از طرح های اشتغالزا، طرح های دانش بنیان و فناورانه در استان نداریم در حالیکه می توان به این طرح ها تسهیلات بدون کارمزد و سود ارائه کرد.
پورمجاهد با بیان اینکه دستمان از طرح های دارای توجیه اقتصادی خالی است، بیان کرد: 80 تا 100 میلیارد ریال در بانک سینا تسهیلات برای پرداخت آماده است اما طرحی برای پرداخت این اعتبار نیست.
وی بیان کرد: از محل 500 میلیارد ریالی که به استان همدان اختصاص یافته است می توان 700 میلیون ریال بلاعوض به طرح های موجود در روستاهای واقع مرکز دهستان پرداخت کرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری همدان تاکید کرد: این اقدام دولت برای پرداخت وام های بلاعوش نشان می دهد که دولت دنبال کارهای مستند و علمی است و در این میان باید مسئولان استانی زمینه کار را فراهم کنند.
پورمجاهد با بیان اینکه برخی رشته های فنی و حرفه ای اشباع شده است، افزود: باید رشته ها متناسب با نیاز روستاها باشد تا بتوان گره ای از بیکاری در روستاها را گشود.
وی ادامه داد: امروزه بساری از محصولات تولیدی بر روی زمین باقی مانده است، در حالیکه چند دانش آموخته جوان با خرید دستگاه خشک کن می توانند نسبت به فراوری این محصولات اقدام کنند.

***ایجاد اشتغال ریکرد محوری دولت دوازدهم است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان نیز یادآوری کرد: گرچه شرایط کنونی کشور مناسب و مطلوب است اما باید روند توسعه کشور را شتاب داد.
رضا قیاسی افزود: با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی تمامی دستگاه ها برای عملی شدن این خواسته مقام معظم رهبری بسیج شدند و روند توسعه شتاب گرفت.
وی بیان کرد: برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مسیر، هدف، ضرورت ها و امکانات مشخص شد و برای سرعت بخشی به کارها یکسری وظایف توسط دولت ها به استان واگذار شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان گفت: درصد جمعیت ساکن در روستاهای این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
قیاسی بیان کرد: یکی از مولفه های اصلی برای معکوس کردن مهاجرت و افزایش میزان ماندگاری مردم در روستاها ایجاد اشتغال است.
وی ایجاد اشتغال را از رویکردهای محوری دولت دوازدهم برشمرد و اضافه کرد: کم کاری دولت های نهم و دهم موجب انباشت انبوه جمعیت بیکار و افزایش معضلات شد.
وی یادآوری کرد: در آخرین سال فعالیت دولت اصلاحات، طبق آمارهای موجود 695 هزار شغل در کشور ایجاد شد در حالیکه میزان اشتغال در دولت نهم و دهم به صفر و منفی رسید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان ادامه داد: این در حالیست که تعهد کشور ایجاد سالانه م 700 تا 800 هزار شغل بود و کم کاری دولت های نهم و دهم این تناسب را بر هم زد.
به گزارش خبرنگار ایرنا قیاسی افزود: برای جبران کم کاری های گذشته باید هم اینک سالانه یک میلیون و 200 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد.

***110 مربی در جهت ایجاد اشتغال در روستاهای همدان در حال تدریس هستند
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان نیز این آئین، اظهارکرد: اقتصاد و اشتغال بدون مهارت آموزی جایگاهی ندارد و ارزش این تفاهمنامه همکاری نیز منوط به ایجاد اشتغال است.
وهب مختاران افزود: هم اینک 110 مربی در روستاهای استان مشغول تدریس 30 رشته هستند و در 150 روستا کارگاه آموزشی دایر شده است.
وی اضافه کرد: برای عملی شدن تعهد اشتغال توسط دستگاه ها در کنار هر راهکاری باید نقش آموزش و مهارت به خوبی دیده شود تا از هرز رفتن تسهیلات که برای ایجاد اشتغال ارائه می شود جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای باید مبتنی بر نیاز روستاها باشد که در این راستا باید نیاز سنجی و کار مطالعاتی دقیق صورت گیرد.

***سالانه 118روستای همدان توانمند می شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان نیز بیان کرد: برای تحقق اشتغال در روستاها باید به بخش های گردشگری، بوم گردی و صنعت قطعه سازی به عنوان یک ظرفیت توجه شود.
احمد توصیفیان اضافه کرد: 10 هزار میلیارد ریال در برنامه ششم توسعه برای اشتغال روستایی پیش بینی شده و قرار است در همدان 598 روستا یعنی سالانه 118 روستا توانمند شود.
وی یادآوری کرد: هم اینک هر یک از فرمانداری 10 روستا و در مجموع 90 روستا برای توانمند سازی معرفی کرده اند و کار مطالعاتی توانمند سازی 28 روستای دیگر در حال اجرا است.

***برنامه های صندوق کارآفرینی امید در برنامه ششم گنجانده شد
رئیس صندوق کارآفرینی امید استان همدان نیز گفت: توفیق این صندوق در سه مولفه، موجب استقبال و گنجاندن برنامه های صندوق کارآفرینی امید در قانون برنامه ششم شد.
محسن افروخته اضافه کرد: نخستین طرح صندوق کارآفرینی امید که در قانون برنامه ششم به آن اشاره شد 'روستای بدون بیکار' است که رئیس جمهوری نیز بر تداوم اجرای این طرح تاکید کرد.
وی افزود: دومین طرح این صندوق 'هر روستا یک محصول' بود؛ چراکه برخی روستاها در یک محصول یا زنجیره یک محصول، دارای توفیقاتی هستند و فقط باید ساماندهی و حمایت مالی شوند.
افروخته ادامه داد: سومین طرح صندوق کارآفرینی امید ساماندهی صندوق های خرد محلی است و هرچند صندوق کارآفرینی در این باره تکلیف قانونی ندارد اما داوطلبانه در حال انجام آن است.
7526/2090
گزارش از: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.