اعتیاد به عنوان یکی از پنج معضل اصلی کشور در اولویت برنامه ریزی تصمیم سازان قرار گرفت که در این راستا 2 شهرستان ملایر و فلاورجان متعلق به استان های همدان و اصفهان در بین 429 شهرستان کشور به عنوان آزمونه اجرای طرح کرامت که هدفش افزایش کرامت و جایگاه انسانی است انتخاب شدند.
بهمن ماه سال گذشته به صورت رسمی اجرای طرح کرامت در شهرستان ملایر آغاز شد تا به اهدافی نظیر شناسایی، کاهش، کنترل و به حداقل رساندن آلودگی مواد مخدر در حوزه عرضه تقاضا در کشور دست یابد.
محدودسازی مساله مواد مخدر در حد یک جرم استثنایی و قابل مهار توسط واحدهای نظارتی در قالب یک برنامه عملیاتی برای جامعه هدف شامل معتادان، خرده و عمده فروشان مواد مخدر و افراد فعال در عرضه تولید و مصرف مواد مخدر از دیگر رویکردهای این طرح به شمار می رود.
یکی از مسائل مورد تاکید برای اجرایی شدن طرح کرامت ، استفاده از ظرفیت های مردمی اقشار مختلف از جمله روحانیان و ائمه جماعات، افراد با نفوذ، روستاییان و شوراهای اسلامی برای تحقق این خواسته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در این باره می گوید: سیاست کلی این ستاد افزایش مشارکت مردم برای حل معضل اعتیاد، کم کردن میزان نارضایتی و ایجاد قبح اجتماعی نسبت به موضوع مواد مخدر است.
سید رسول حسینی افزود: چشم انداز طرح کرامت ردیابی سریع جرم و از بین بردن مجرمان توسط ناجا، داشتن شهرستان عاری از معتاد و قاچاقچی و جذب بهبود یافتگان در اجتماع است.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: ابتدا این طرح محدود به 2 شهرستان ملایر و فلاورجان بوده سپس نسخه ای واحد برای تمامی شهرستان پیچیده خواهد شد.
وی محورهای طرح و کارگروه های طرح کرامت را برآورد و برنامه ریزی، بسترسازی فرهنگی، گفتمان و برانگیختگی عمومی، آگاه سازی چهره به چهره و اتمام حجت با آلودگان، عملیات درمان معتادان، توانمند سازی و حمایت های اجتماعی و حقوقی و برخورد قاطع انتظامی و قضایی با افراد آلوده که اصرار به ادامه فساد دارند ، ذکر کرد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همدان عنوان کرد: زمانبندی برای اجرای طرح کرامت 2 سال است که این زمان شامل چهار مرحله از جمله آماده سازی، توجیه و ساماندهی با انجام دوره های آموزشی، تبلیغات عمومی، اقدام و جمع بندی است
حسینی درباره آخرین وضعیت مصوبات طرح کرامت اظهارکرد: 63 مصوبه تاکنون داشته ایم که 52 مصوبه به طور کامل اجرایی شده 6 مورد در حال اجرا و مابقی در حال پیگیری است.
وی گفت: 11 سالن ورزشی روستایی در راستای طرح کرامت تجهیز شدند و 20 مورد دیگر در حال پیگیری است و طبق موافقتنامه ستادمبارزه با مواد مخدر با وزارت ورزش و جوانان برای تجهیز هر سالن ورزشی 30 میلیون ریال اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: 50 درصد مراحل ایجاد نمایشگاه ناجا در خیابان خلبان ملایر اجرایی شده و تاسیس سرپناه شبانه (شلتر) در مرحله صدور مجوز قرار دارد.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همدان گفت: طرح شیوع شناسی توسط این ستاد به تفکیک هنرستان، مدارس و شهرستان تا پایان مهر ماه به اتمام می رسد.
حسینی تصریح کرد: پنج مورد از مصوبات طرح کرامت اجرایی نشده که بخشی از آن شامل اختصاص اتوبوس برای نمایشگاه سیار بهزیستی، اختصاص اتوبوس به زندان، پیش بینی مکان و ایجاد ایستگاه رادیویی است.
وی گفت: در حوزه اشتغال بهبودیافتگان زمینه اشتغال زایی برای 64 نفر در قالب طرح های 32 سازمان های مردم نهاد فعال در امر مواد مخدر ایجاد شد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز گفت: در راستای اجرای طرح کرامت در ملایر 400 قاچاقچی برای ارشاد، اصلاح و بهبود کامل شناسایی شدند.
عبدالعظیم رضایی افزود: برنامه های فرهنگی و آموزشی اولویت اصلی بود که در این برنامه های ارشادی از توان 60 نفر از فرهیختگان و کارشناسان استفاده شد.
وی اضافه کرد: تاکنون 90 تن از مصرف کنندگان و 83 توزیع کنندگان ارشاد شدند همچنین در راستای تبلیغات میدانی با هدف برانگیختگی عمومی یک هزار و 300 تخته بنر چاپ شده و ارسال پیامک، دیوار نویسی، تهیه و توزیع برشور و برپایی نمایشگاه در حال اجرا است.
وی اعلام کرد: اواخر ماه جاری راهپیمایی 50 هزار نفری با هدف نه گفتن به اعتیاد و دردمند کردن مردم نسبت به این بلای خانمانسور انجام می شود.
فرماندار ویژه ملایر اظهار کرد: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون در راستای اجرای طرح کرامت 470 مورد کلاس و کارگاه های آموزشی دایرشده و 66 مورد نمایشگاه برپا شده که 33 هزار نفر از این نمایشگاه ها بازدید کردند.
به گزارش ایرنا رضایی جمعیت زیر پوشش برنامه های طرح کرامت را 48 هزار نفر ذکر کرد که از نظر جنسیت شمار بانوان 21 هزار نفر برآورد شده است.
وی تهیه مستند خانمانسوز، توزیع 400 حلقه لوح فشرده آموزشی، چهار مرحله برپایی ایستگاه نقاشی با یک هزار بازدید کننده از دیگر برنامه ها برشمرد.
وی با عنوان اینکه از زمان آغاز اجرای طرح کرامت 525 کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است افزود: در مدت زمان یاد شده 116 معتاد در ملایر به کمپ ماده 16 اعزام شدند.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.