به گزارش ایرنا مرتضی عزالدین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای این میزان صرفه جویی آب در منابع زیرزمینی استان از سال 93تاکنون 2هزار و 330 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان پر شده است.
وی افزود: بیشترین تعداد چاه های پرشده در شهرستان های کبودراهنگ با 640 حلقه چاه و شهرستان رزن با 415 حلقه چاه و کمترین آن مربوط به فامنین با 64 و نهاوند با 96 حلقه چاه است.
وی با بیان اینکه تعهد شرکت آب منطقه ای در سالجاری پر کردن 600 حلقه چاه غیرمجاز است گفت: 90 درصد این چاه ها در شهرستان های رزن و کبودراهنگ قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 23 حلقه چاه غیر مجاز شامل در هشت حلقه در شهرستان رزن، چهار حلقه در کبودراهنگ ، چهار حلقه در همدان ، چهار حلقه در ملایر ، 2 حلقه در اسدآباد و یک حلقه در بهار پر شده است که به میزان بیش از سه میلیون مترمکعب در بخش آب های زیر زمینی صرفه جویی شده و صرفه‌جویی حاصل از انسداد چاه‌ های غیرمجاز بسیار با ارزش است.
عزالدین افزود: یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز است.
وی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، منابع آبی در حال بهبود است افزود: برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز، افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشت.
وی اضافه کرد: کاهش سطح آب دشت‌های استان همدان عوارضی چون ایجاد فروچاله و خشک شدن چاه ها، افزایش بیابان زایی، ایجاد کانون ریزگرده ها و در نتیجه افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها را به دنبال داشت و اگر روند بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا می کرد به طور قطع دشت‌های استان همدان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز 857 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد و به دنبال آن بیش از 54 میلیون متر مکعب در مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه جویی شده است.
عزالدین با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند از دیگر اقدامات این شرکت برای حفظ منابع آبی است گفت: تاکنون سه هزار و 243 حلقه چاه مجاز مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده اند که این روند به طور جدی و با سرعت در حال انجام است.
وی اضافه کرد: این کنتورهای هوشمند برای مصرف در بخش دام و طیور، شرب شهری و روستایی، صنعتی، کشاورزی و خدمات نصب شده است.
وی گفت: احیا و حفظ منابع آب زیرزمینی استان همدان تنها با انسداد چاه‌های غیرمجاز ممکن نبود و این شرکت برنامه‌های دیگری از جمله نصب کنتورهای هوشمند و ایجاد تغذیه‌ مصنوعی به منظور جذب منابع آب سطحی به زیرزمینی را در دستور کار قرار داد.
به گفته وی با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، کنترل بر روی چاه ها دقیق تر می شود و میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی به طور دائم رصد می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون از 158 مورد اضافه برداشت از چاه های مجاز جلوگیری شده است بیان کرد: تعداد 24 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه های مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان به طور شبانه روز دشت ها را کنترل می کنند.
عزالدین با بیان اینکه عملیات اجرایی سد مخزنی خرمرود تویسرکان نیز در سال جاری آغاز شد گفت: این سد از نوع خاکی همگن، به ارتفاع 54 متر و طول تاج 700 متر با حجم مفید مخزن 8.1 میلیون متر مکعب احداث خواهد شد.
وی اظهار کرد: این سد به منظور تامین آب کشاورزی منطقه به میزان پنج میلیون متر مکعب در سال ، شرب وصنعت 2.82 میلیون مترمکعب و سهم محیط زیست 1.04 میلیون متر مکعب در سال در دست ساخت است.
وی اثرات اجتماعی و اقتصادی اجرای این طرح را ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه، افزایش تولید، گسترش صنعت گردشگری دانست.
وی با بیان اینکه سد شنجور شهرستان رزن نیز با پیشرفت 96 درصدی در دست اجرا است گفت: تاکنون برای سد شنجور رزن 320 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام با تعدیل های روز به 100 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
عزالدین تاکید کرد: آبگیری سد به معنای اتمام کامل طرح نیست ولی برخی اقدامات از جمله ابزار دقیق، مکانیکال و سرریز سد نیز پس از آبگیری این سد که در سال گذشته انجام شد قابل اجرا است.
وی با اشاره به این که سد شنجور رزن از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و حجم مخزن سد پنج میلیون متر مکعب است افزود: این سد ظرفیت ذخیره پنج میلیون متر مکعب آب را دارد که از این میزان سه میلیون متر مکعب در بخش شرب و صنعت و 2 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود.
عزالدین با اشاره به اینکه تنها مشکل این طرح تامین منابع مالی است، تصریح کرد: ساخت این سد موجب بهبود آبیاری 200 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه می شود.
وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال 96 به میزان 18 میلیون مترمکعب آب در تغذیه مصنوعی های استان ذخیره شد که به مرور به دشت های استان تزریق شد افزود: بیشترین حجم ذخیره آب در این حوضچه های تغذیه مصنوعی مربوط به کوریجان و جورقان بود که هر کدام از آنها در حدود سه میلیون متر مکعب آب را به سفره های آب زیر زمینی دشت تزریق کردند.
استان همدان دارای 16 منبع تغذیه مصنوعی است که پس از ذخیره آب به مرور آن را وارد سفره های آب زیر زمینی استان می کنند.
2087/1181
خبرنگار: زهرا پیرنیا ** انتشاردهنده: الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.