به گزارش روز چهارشنبه ایرنا با تدبیر دولت یازدهم حیات دوباره به خاک مرده فولاد ملایر بازگشت و شرکتی که دوران طلایی اش فدای رکود بازار، نبود سرمایه در گردش، رکود اقتصادی و سوء مدیریت شده بود، حال با ورود مدیریت جدید گامهایش را محکم برداشته و امیدوارانه در راه تولید و اشتغال گام نهاد.
پس از حدود پنج سال از تعطیلی کامل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر، با تلاش های مجدانه استاندار همدان، محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس، حمایت های دولت یازدهم و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی امروز بخش نورد زاگرس ملایر، فاز نخست صنعت فولاد این شهرستان به چرخه تولید بازگشت.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در آیین بازگشایی مجدد فاز نخست شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر، بازتولید این صنعت را نویدی خوش برای جوانان جویای کار و رونق اقنصادی این شهرستان برشمرد و گفت: برای راه اندازی مجدد این واحد بزرگ صنعتی دولت یازدهم و وزارت صنایع و معادن در ستاد تسهیل کشور نهایت همکاری و همراهی را به عمل آوردند.
محمد کاظمی که از پایه گذاران صنعت فولاد در این شهرستان است، بنای اولیه این صنعت را در دور ششم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: غلامرضا جعفری یکی از سرمایه گذاران ملایری بود که از وی برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد ملایر دعوت کردیم.
وی ادامه داد: پس از بهره برداری از این شرکت بزرگ، موانع و مشکلات موجود در دولت قبل دامنگیر واحدهای تولیدی و صنعتی شد که شرکت ذوب آهن ملایر نیز یکی از این واحدها بود و منجر به تعطیلی این واحد صنعتی شد.
وی با بیان اینکه از اسفندماه سال 94 تلاش ها و پیگیری های زیادی برای حل مشکل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر آغاز شد، بیان کرد: پس از پیگیری های فراوان تصمیم بر تغییر مدیریت شرکت ذوب آهن گرفتیم که مهندس محمد سبحانی یکی از چهره های درخشان و خوش نام در صنعت کشور برای مدیریت جدید انتخاب شد.
کاظمی ادامه داد: تاکید ما به مدیریت جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر، استفاده از نیروهای بومی شهرستان برای کارخانه های وابسته به جعفری در ملایر و اراک بود.
وی با تقدیر از مدیر عامل بانک تجارت و بانک صنعت و معدن ابراز امیدواری کرد: با دریافت نقدینگی و سرمایه در گردش این شرکت، بتوانیم بخش دیگری از مشکلات فولاد این شهرستان را حل کنیم.
نایبت رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم ایجاد کار و اشتغال برای جوانان ملایری، رونق تولید و خدمتگزاری به مردم را نیت اصلی خود برشمرد و گفت: امیدواریم تا پایان دوره دهم مجلس شورای اسلامی شاهد ایجاد شغل برای یک هزار جوان ملایری در شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر و شهرک فولاد جعفری باشیم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز احیای مجدد این واحد بزرگ صنعتی را در حد معجزه دانست و افزود: راکد بودن شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با وجود سرمایه ای عظیم در تولید و اشتغال، بسیار آزاد دهنده بود که با حمایت های خوب دولت یازدهم این واحد صنعتی دوباره به چرخه تولید بازگشت.
عبدالعظیم رضایی اراده و حمایت دولت، نگاه ویژه استاندار همدان به رونق اقتصاد، تولید و اشتغال، تلاش ها و پیگیری های مجدانه محمد کاظمی نماینده ملایر و سابقه مدیریتی خوب محمد سبحانی در اولویت دادن به سرمایه گذاری و بازگشایی کارخانه های نیمه تعطیل و راکد در کشور را از عوامل مهم در تلاش برای راه اندازی مجدد صنعت فولاد ملایر عنوان کرد.
وی بازتولید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر را نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست و گفت: با وجود همه چالش ها و مشکلات فراوان، امروز خط نورد این شرکت در مدار تولید قرار گرفت و فاز بعدی آن نیز بزودی افتتاح خواهد شد.
به گزارش ایرنا رضایی خاطرنشان کرد: کسانی که خود عامل اصلی رکود و تعطیلی واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی در کشور بودند، امروز مدعی و طلبکار شده اند.
فاز نخست شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر(بخش نورد) روز چهارشنبه با حضور معاون حقوقی و مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونان استاندار همدان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی به چرخه تولید بازگشت.
بخش نورد شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر قادر به تولید سالیانه 100 هزار تن شمش فولادی است که قادر به افزایش ظرفیت تولید تا 150 هزار تن است که برای راه اندازی مجدد این بخش 30 میلیارد ریال تسهیلات با حمایت دولت یازدهم اختصاص داده شد.
شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر که از سال 83 فعالیت خود را آغاز کرد، از سال 87 و 88 به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس از آن به دلیل مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، عدم پرداخت یارانه به بخش صنعت و مسایل مدیریتی حدود پنج سال به طور کامل تعطیل شد.
در دولت یازدهم و در راستای اجرای سیاست های دولت برای بازگشایی و بازتولید واحدهای صنعتی تعطیل شده، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر یکی از واحدهای مشکل دار و تعطیل شده بود که در ستاد تسهیل کشور و استان همدان، موانع و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.
در راستای تلاش های صورت گرفته در دیدار نمایندگان مردم ملایر در مجلس با مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور مقرر شد برای راه اندازی مجدد این واحد بزرگ صنعتی و تامین سرمایه در گردش آن، تسهیلاتی توسط این بانک پرداخت شود.
به گزارش ایرنا این شرکت که در 25 کیلومتری محور ملایر به بروجرد واقع شده، سالیانه قادر به تولید 100 هزار تن شمش فولاد و 200 هزار تن انواع میلگرد در شرکت نورد زاگرس است و شهرک صنعتی فولاد جعفری نیز با تولید سالیانه 200 هزار تن میلگرد در تنها یک واحد آماده به تولید آن در 37 کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.
شهرستان ملایر دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی دولتی و خصوصی و 242 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری است که شهرک صنعتی فولاد جعفری یکی از نخستین شهرک های خصوصی کشور است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.