سید زین العابدین قمری روز شنبه در در مراسم آغاز دوره تئوری و عملی پرورش کرم ابریشم افزود: سال جاری در حدود 25 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان توزیع شده است که در صورت رعایت شرایط مطلوب نگهداری از هر جعبه حدود 40 تا 45 کیلو گرم 'پیله تر' کرم ابریشم تولید می شود.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای 25 جعبه نوغان بوده که 24 هزار لارو را در خود جای داده است که این تعداد لارو در حدود 650 تا 700 کیلو گرم برگ توت مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: در راستای اجرای موفقیت آمیز طرح نوغانداری و توسعه توتستان ها با مشارکت زنان روستایی در طی سه سال گذشته، این طرح سال 96 در شهرستان های ارومیه، نقده، خوی، میاندوآب، ماکو، پلدشت، بوکان و تکاب نیز اجرا می شود.
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: صنعت نوغانداری از سال 93 در استان احیا شده وشاهد شکوفایی این صنعت در استان هستیم که گامی مهمی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی است.
وی افزود: طی سه سال گذشته 500 نفر در استان در این بخش فعالیت کردند و 250 نفر از زنان روستایی نیز دوره آموزشی لازم را در این زمینه گذرانده اند.
قمری با اشاره به اینکه خرید تضمینی تولیدات نوغانداران در استان از دیگر اقدامات حمایتی از این صنعت است، افزود: وجود توتستان های متنوع در آذربایجان غربی از جمله در شهرستان های ارومیه و خوی، زمینه را جهت توسعه و پرورش کرم ابریشم در این استان فراهم می نماید .
به گزارش ایرنا با هدف آشنایی زنان روستائی با نحوه پرورش کرم ابریشم و فراهم نمودن زمینه اشتغالزایی برای آنان و ایجاد صنایع تبدیلی در صنعت نساجی دوره آموزشی پرورش کرم ابریشم با حضور 40 نفر از زنان روستایی به مدت یک ماه در استان برگزار می شود.
این طرح به مدت یک ماه با مشارکت و همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان و معاونت بهبود تولیدات دامی و مرکز توسعه نوغانداری کشور اجرا و در پایان به مجریان گواهی مهارتی نوغانداری اهداء خواهد شد و پیله های تولیدی نیز با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی به صورت تضمینی خریداری خواهند شد. صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان بکارگیری بخش غیر فعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد را فراهم می نماید و طی مدت کوتاه 35 روزه بازده مناسبی می تواند داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی مناسبی نیز است .
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.