به گزارش ایرنا، سیف الله امیری روز دوشنبه در همایش 'سنگ و چالش های صادراتی' در اصفهان افزود: از مولفه های اساسی اقتصاد مقاومتی، درونزا بودن یعنی استفاده از ظرفیت های داخلی و دیگری برونگرا بودن یعنی قدرت مواجهه با اقتصاد دیگر کشورها و در تعامل بودن با اقتصادهای جهانی است.
وی اضافه کرد: صنعت سنگ و دیگر صنایع وابسته دارای ظرفیت صادراتی می توانند بخش مهمی از پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را به دوش بکشند و با تکیه بر مزایای نسبی و رقابتی خود، بازوهای صادراتی کشور را بیش از پیش تقویت کنند و جایگاه خود را در بازار جهانی ارتقاء دهند.
امیری ادامه داد: در یک فضای اقتصادی تعامل محور، نمایشگاه های تخصصی بعنوان شاهراه ارتباط گیری، فضایی را فراهم می آورند تا صنایع کشور علاوه بر تقویت ارتباطات داخلی و سهم خواهی از بازار کشور، ارتباط های بین المللی خود را نیز تقویت کنند.
وی گفت: استان اصفهان بعنوان قطب اصلی سنگ کشور، رتبه نخست در تولید و فرآوری سنگ را بخود اختصاص داده است.
وی مشکلات صنعت سنگ و صنایع وابسته به آن را، نبود مدیریت علمی و برنامه ریزی صحیح، انتخاب نکردن ماشین آلات مناسب و فرسوده بودن ماشین آلات موجود، روش استخراج نامناسب و ایجاد ضایعات نامتعارف، نبود فناوری جدید، قیمت تمام شده بالا، تهدید کالاهای جایگزین، نبود بازار مناسب و تنگناهای مالی منابع انسانی ناشی از مدیریت سنتی برشمرد.
سرپرست صنایع معدنی، کانی، غیرفلزیی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: حضور نیافتن فعال در نمایشگاه های بین المللی، مشکلات حمل و نقل و ضعف در واردات و صادرات از دیگر مشکلات مهم این صنعت است.
امیری اضافه کرد: برای حل این مشکلات و رفع آنها، در دوران دولت یازدهم، شورای سیاستگذاری سنگ مجدداً تشکیل شد تا در باره بسیاری از مسائل مورد بحث، برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، همایش 'سنگ و چالش های صادراتی' در آستانه گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع با حضور مدیران کل وزارت صنایع و معادن، اقتصاددانان و متخصصان حوزه سنگ در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این همایش، مدیران هلدینگ 'IMM ' ایتالیا به ارائه عملکرد و معرفی شرکت خود پرداختند و یک پنل تخصصی شامل متخصصان و صاحبنظران این صنعت و صادرات آن نیز برگزار شد.
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، امروز دوشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در جوار پل تاریخی شهرستان گشایش می یابد.
در این نمایشگاه در کنار مشارکت کنندگان مطرح داخلی، مشارکت کنندگانی از کشورهای چین، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا نیز حضور دارند.
کشور چین با 21 شرکت در 260 متر فضای نمایشگاهی و در قالب پاویون این کشور، پاویون ایتالیا نیز شامل 10 شرکت و 120 مترمربع فضای نمایشگاهی و کشورهای اسپانیا و پرتغال نیز هر یک با یک نماینده در نمایشگاه اصفهان حضور دارند.
این نمایشگاه به مدت چهار روز از ساعت 16 تا 22 در محل نمایشگاه های استان واقع در پل شهرستان برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای 230 معدن سنگ و بیش از یکهزار و 800 کارخانه فرآوری است و بزرگترین تولیدکننده سنگ های تزیینی در کشور محسوب می شود.
سنگبری های این استان تقریبا 50 درصد از سنگ فرآوری شده موجود در بازار کشور را تامین می کنند.
ایران با دارا بودن حدود 2.4 میلیارد تُن ذخیره قطعی در انواع سنگ های گرانیتی، مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی و کریستال، سهم بسزایی از ذخایر معدنی را بخود اختصاص داده است.
در کشور حدود یکهزار و 955 معدن سنگ تزیینی وجود دارد.
میزان ظرفیت تولید معادن سنگ کشور 27 میلیون تُن و میزان تولید سنگ بلوک در کشور در سال گذشته 13 میلیون تُن بود.
در عین حال، میزان واردات سنگ به کشور در سال گذشته 62 هزار تُن به ارزش 10.8 میلیون دلار بود.
صنعت سنگ زمینه اشتغال 380 هزار نفر را در کشور فراهم کرده است.
گ/ 7153 / 6027**خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.