به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان فرهنگیان همدان پس از فاجعه‌مدرسه‌ فیضیه به ملاقات امام خمینى(ره) رفتند و از آن پس تصمیم به مبارزه علیه رژیم پهلوی گرفتند و به تشکیل جلسات دانش‌آموزى اقدام کردند. بر این اساس، سیدکاظم اکرمى، حسن مشتاق و محمود آزادیان‌ ـ از فرهنگیان همدان ‌ پس از واقعه‌ فیضیه، به قم مسافرت کردند و با امام خمینى(ره) دیدار کردند.

محمود آزادیان راجع به این ملاقات مى‌گوید :«با یکى دو نفر از دوستان در قم به واسطه‌ى جابری ‌ از طلاب همدانى مقیم قم ‌ در منزل امام با ایشان ملاقات کردیم. از امام در رابطه با استفاده از اموال دولتى سؤال کردیم، ایشان فرمودند: «در حد ضرورت استفاده کنید، اسراف نکنید.» در خصوص استفاده از این امکانات براى مبارزه با رژیم اجازه ندادند و گفتند استفاده نکنید، مگر شخصى از اموال شخصى.»

سیدکاظم اکرمى نیز راجع به کسب اجازه از امام خمینى(ره) به منظور انجام وظیفه در شغل دبیرى در این ملاقات مى‌گوید «عرض کردیم ما دبیر هستیم. از دولت حقوق مى‌گیریم. آمدیم اجازه بگیریم که حقوق‌مان حلال باشد. به یکى از دوستان فرمودند: «چه تدریس مى‌کنید؟» بنده با یکى از آقایان گفتیم: «ادبیات تدریس مى‌کنیم» فرمودند: «اجازه مى‌دهم؛ به شرط اینکه رقاصى یاد بچه‌هاى مردم ندهید.»

 آغاز مبارزات فرهنگیان همدان با رژیم پهلوی

تقوى، یکى از روحانیون تبریزى بود که در آموزش و پرورش استخدام و به دلیل فعالیت‌هاى سیاسى به همدان تبعید شده بود. وى در سال‌هاى 1340ـ1341  پنج شنبه‌ها بعد از ظهر، جلسات علمى و دینى تشکیل مى‌داد و تعدادى از دانش‌آموزان دبیرستان‌هاى همدان در آن شرکت مى‌کردند. سیدکاظم اکرمى و محمود آزادیان نیز در برپایى این جلسات، یار و همکار او بودند. بدین‌ترتیب، فعالیت‌هاى سیاسى فرهنگیان در همدان توسط تقوى پى‌ریزى شد و شکل گرفت. بعد از رفتن تقوى از همدان در سال1342، آقایان اکرمى، مشتاق، آزادیان و محمدصالح مدرسه‌اى، که همگى دبیر بودند، جلسات دانش‌آموزى را دنبال مى‌کردند و هر هفته در یکى از منازل خود و یا اولیاى دانش‌آموزان، گرد هم مى‌آمدند.

علت استقبال دانش‌آموزان از این جلسات که بیشتر در زمینه‌ى مسائل دینى و اسلامى بود و گاهى گریزى هم سیاست زده مى‌شد، علاوه بر جلسه‌ى هفتگى، یک جلسه‌ى خصوصى دیگر نیز با تعداد محدودتر و مطمئن‌ترى از دانش‌آموزان تشکیل مى‌شد. در این جلسه از طرف دانش‌آموزان سؤالاتى در زمینه‌هاى عقیدتى و دینى مطرح مى‌شد و آقایان اکرمى، مشتاق و صالح مدرسه‌اى به آنها پاسخ مى‌دادند و به آگاهى و رفع ابهامات دانش‌آموزان در زمینه‌ى مسائل روز و احکام دینى مى‌پرداختند.

علاوه بر جلسات دانش‌آموزى، جلسه‌ى دیگرى از سوى فعالان سیاسى فرهنگى و بازار تشکیل مى‌شد. در این جلسه، آقایان متکلم، سیدصادق حجازى، برادران قایمى و تعدادى از بازاریان، از جمله محمد ابراهیم درفشى، برادران حسینى ، سراج و یزدى، در آن شرکت داشتند. در این جلسه، هماهنگى‌هاى لازم براى فعالیت در سطح شهر همدان و چگونگى استفاده از امکانات مالى و معنوى افراد به عمل مى‌آمد.

فرهنگیان مذکور، علاوه بر پیوند با روحانیون شهر همدان، با روحانیونى همچون آیت‌الله شیرازى،جعفر سبحانى و شهید مفتح نیز در ارتباط بودند و با آنان همکارى و همراهى داشتند. آنها همچنین اعلامیه‌هاى امام خمینی(ره) را که از قم می‌رسید توزیع می‌کردند.

محمود آزادیان در این باره مى‌گوید:«نوارهایى که مى‌رسید، پیاده مى‌کردیم و اطلاعیه و بیانیه‌هایى که از جانب روحانیت و به‌خصوص حضرت امام صادر مى‌شد، ما به دست مى‌آوردیم و تکثیر و توزیع مى‌کردیم و تمام این فعالیت‌ها مخفیانه بود.»

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625677
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.