مصطفی خزاعی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی ریشه در بی سوادی افراد دارد و این استان در سال 95-94 در تمام شاخص های کیفی حوزه سوادآموزی جزو استان های برتر کشور شناخته شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون روند سوادآموزی در سه دوره انجام می شود گفت: دوره نخست، دوره سوادآموزی است که برای افراد بیسواد مطلق اعمال می شود و با اتمام آن معادل مدرک سوم ابتدایی به آنها اعطا می شود.
وی ادامه داد: برای افرادی که دوره سوادآموزی را گذرانده اند و تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند دوره ای به نام دوره انتقال در نظر گرفته شده است که در این دوره، زمینه ادامه تحصیل نوسوادان در دوره متوسطه به صورت آموزش از راه دور یا آموزش بزرگسالان فراهم می شود .
خزاعی گفت: اگر فرد نوسواد تمایلی برای ادامه تحصیل نداشته باشد برای جلوگیری از رجعت به بیسوادی به دوره سوم که دوره تحکیم سوادآموزی نام دارد وارد می شود که در این دوره مدرکی به فرد داده نمی شود اما در مراکز مشخص شده تحت آموزش قرار گرفته و آموزش مهارت های زندگی را فرا می گیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: استان همدان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است و در دوره انتقال در سال 92 همزمان با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها 64 درصد موفق عمل کردیم اما امسال در این زمینه به 100 درصد رسیده ایم.
خزاعی ادامه داد: در دوره تحکیم سواد نیز در سال 92 تنها حدود 36 درصد افراد را پوشش دادیم اما در سال 95 در این زمینه به 100 درصد ارتقا یافته ایم.
وی با اشاره به دستیابی به پوشش 101 درصدی بیسوادان استان در مجموع سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال گفت: در سال های 90 تا 94 حدود 23 هزار نفر از بیسوادان استان همدان در رده سنی 10 تا 49 سال باسواد شدند و هم اکنون یک هزار و 71 نفر در استان همدان در امر آموزش بیسوادان اشتغال دارند.
خزاعی همچنین با اشاره به افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر از 215 نفر در سال تحصیلی 93-92 به 290 نفردر سال تحصیلی 96-95 گفت: تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری از 12 مرکز در سال تحصیلی 93-92 به 16 مرکز در سال تحصیلی 96-95 رسید.
وی توسعه مدارس پیش دبستانی را از دیگر ره آوردهای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: مدارس پیش دبستانی استان همدان در دولت تدبیر و امید از 711 مرکز به یک هزار و 31 مرکز دولتی و غیردولتی با 17 هزار دانش آموز رسید.
خزاعی درباره اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان نیز گفت: در سال تحصیلی 93-92 بیش از 26 هزار و 520 نوآموز ارزیابی شدند که این رقم در سال تحصیلی 96-95 به 30 هزار و 610 دانش آموز رسید.
وی اجرای طرح سفیران آموزش با هدف شناسایی و تشخیص دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری، اجرای طرح مداخله به هنگام برای شناسایی و ارجاع دانش آموزان دارای مشکلات بهداشتی، آموزشی و نیازهای ویژه، توسعه مراکز اختلالات یادگیری و اجرای طرح جهادگران آموزشی برای دانش آموزان دیرآموز را از مهمترین اقدامات معاونت آموزش ابتدایی این استان در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
خزاعی همچنین درباره موفقیت های آموزش و پرورش استان همدان در دولت تدبیر و امید گفت: افزایش تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی استان از 13 واحد به 19 واحد، ارتقای رتبه استان از رتبه 15 کشوری به رتبه 10 کشوری در درصد قبولی دروس نهایی، افزایش پوشش دانش آموزان در انجمن های علمی و پژوهشی از 30 درصد به 50 درصد از مهمترین این موفقیت ها بوده است.
وی کسب رتبه اول کشوری در توسعه فنی و حرفه ای و کاردانش در جذب هنرجویان، افزایش سهم پوشش دختران به 38.2 درصد در هنرستان های فنی و حرفه ای،کسب رتبه عالی از سال 92 تا 94 و کسب رتبه اول کشور در پروژه مهر 95 را از جمله موفقیت های معاونت آموزش متوسطه این اداره کل در دولت تدبیر و امید برشمرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی این اداره کل نیز در دولت یازدهم موفق به برگزاری جشنواره تجارب برتر تربیتی و به دست آوردن دو رتبه عالی در سطح کشور،تشکیل مدارس امین در سراسر استان، کسب 16 رتبه برتر کشوری در مسابقات قرآن عترت و نماز، برگزاری باشکوه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور به میزبانی همدان و کسب 6 رتبه برتر در همایش علمی ملی تربیت در سطح کشور شد.
وی ارائه آموزش مهارت های مراقبت از خود در 303 آموزشگاه به 55 هزار و 770 دانش آموز مقطع ابتدایی، توسعه و ترویج ظرفیت های خودامدادی در میان دانش آموزان 200 آموزشگاه استان، آموزش تغذیه سالم و آهن یاری و ویتامین دی، کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در 250 مدرسه، آموزش مهارت های مقابله با رفتارهای پرخطر و اجرای طرح مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی از دانش آموزان در معرض خطر را از جمله اقدامات موثر معاونت تربیت بدنی و سلامت استان همدان عنوان کرد.
به گفته خزاعی راه اندازی تلفن گویا به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق از اقدامات آموزش و پرورش، راه اندازی گنجینه آموزش و پرورش استان همدان،احداث یادمان شهدا و حفظ و نگهداری آثار به جای مانده از شهدا در مدارس شاهد و برگزاری یادواره شهدای فرهنگی و دانش آموز در سطح استان، از دیگر اقدامات ارزشمند آموزش و پرورش استان همدان در دولت یازدهم است.
حدود 285 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.