مرتضی شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: از تعداد 77 هزار و 440 نفر جمعیت شهر نهاوند 25 هزار و 900 نفر زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته‌اند و تعداد انشعابات شبکه فاضلاب شهری تاکنون  بیش از 8 هزار فقره انشعاب است.

وی تصریح کرد: امسال تعهد احداث سه کیلومتر شبکه فاضلاب شهری را داریم ولی ما سعی خواهیم کرد هشت کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در نهاوند احداث کنیم که عملیات اجرایی چهار کیلومتر آن را آغاز کرده‌ایم.

شریفی افزود: برای احداث شبکه فاضلاب شهری امسال طبق توافقی که با فرمانداری و شهرداری انجام شده است مناطق بحرانی و مناطقی که جمعیت شهری بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند در اولویت قرار دارند و امسال احداث شبکه فاضلاب را در شهرک طالقانی و منطقه فرمانداری آغاز می‌کنیم البته کل امسال احداث شبکه فاضلاب در این دو منطقه به پایان نخواهد رسید.

وی عنوان کرد: نخستین پروژه احداث شبکه فاضلاب شهری نهاوند در سال 1371 آغاز شد و پیش‌بینی خاتمه آخرین پروژه در سال 1392 بوده است که اختصاص نیافتن کامل اعتبارات سبب شد این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسد.

شریفی بیان کرد: پروژه احداث فاضلاب شهری نهاوند شامل مطالعه انجام طرح، احداث 15 هزار و 970 متر خط انتقال شبکه اصلی، احداث دو واحد ایستگاه پمپاژ، احداث 110 هزار و 740 متر شبکه فرعی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت 14 هزار و 500 متر مکعب در شبانه‌روز است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند اظهار داشت: طبق نخستین موافقت‌نامه برای اجرای این پروژه 20 میلیارد و 241 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شد که کل اعتبارات تخصیص‌یافته به این پروژه تاکنون 13 میلیارد و 249 میلیون تومان بوده است.

وی افزود: اعتبار مصوب این پروژه در سال 94 در بخش طرح‌های عمرانی دو میلیارد و 320 میلیون تومان بوده است و سه میلیارد و 500 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این پروژه تعلق گرفت که در مجموع از پنج میلیارد و 820 میلیون تومان، یک میلیارد و 160 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد.

شریفی تصریح کرد: در سال 93 نیز یک میلیارد و 940 میلیون تومان اعتبار مصوب این پروژه بود که از این مبلغ یک میلیارد و  358 میلیون تومان معادل 70 درصد تخصیص پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: در سال گذشته نیز دو میلیارد و 195 میلیون تومان اعتبار مصوب این پروژه بود که تا کنون از این اعتبار مبلغی تخصیص نیافته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند افزود: از آغاز شروع این پروژه تاکنون 50 درصد اعتبار این پروژه تخصیص پیدا کرده است و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه در صورت ثابت بودن قیمت‌ها 19 میلیارد و 660 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: سال گذشته مقرر شد سه کیلومتر شبکه فاضلاب احداث کنیم که تاکنون سه هزار و 50 متر انجام شده است و کل تعهدات سال گذشته را نیز به صورت تعهدی و بدون دریافت اعتبار انجام داده‌ایم.

شریفی عنوان کرد: همچنین در سال 93 و 94 با وجود اینکه اعتبارات مصوب شده به ترتیب 70 و 50 درصد تخصیص پیدا کردند ما تعهدات خود را در زمینه اجرای شبکه فاضلاب و نصب انشعابات فاضلاب بیشتر از میزان تعهد انجام داده‌ایم و در حال حاضر نیز بیش از سه میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.

وی تصریح کرد: بعضی از نقاط شهر نهاوند مانند پای قلعه، گلشن، شیخ‌منصور و قسمتی از شهرک امام حسن(ع) برای هزار مشترک شبکه فاضلاب شهری ایجاد شده است ولی مردم متقاضی نصب انشعابات فاضلاب نیستند و استقبال مردمی کم است.

شریفی اظهار داشت: ساکنان این مناطق برای نصب انشعابات فاضلاب باید از شهرداری مجوز حفاری بگیرند که به خاطر اینکه ساختمان آنها قدیمی است و پروانه ساخت ندارند با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند گفت: مناطقی همانند دکتر حسابی، مهدیه، شهرک طالقانی، فرمانداری و خیابان معلم از جمله مناطقی هستند که شبکه فاضلاب اجرا نشده است ولی در همه مناطق شهر نهاوند شبکه فاضلاب ایجاد شده است و بعضی از کوچه‌ها و خیابان‌هایی که به شبکه فاضلاب وصل نشده‌اند به دلیل شرایط فیزیکی نامناسب شرایط نصب را نداشته‌اند.

شریفی تأکید کرد: مشترکانی که از سال 90 انشعابات فاضلاب به صورت اقساط به آنها واگذار شده است اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند و در حال حاضر 325 میلیون تومان بابت این اقساط از آنها طلب داریم.

وی اظهار داشت: در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه تخصیص داده شوند و قیمت‌ها تغییر نکنند در ظرف هشت سال آینده فاز نخست این پروژه به اتمام می‌رسد و اگر وضع تأمین اعتبار مانند سال‌های قبل باشد حدود 15 سال تکمیل این پروژه به طول می‌انجامد.

شریفی گفت: برای نصب انشعابات فاضلاب شهری به همکاری مردم نیاز است و دولت نمی‌تواند در این زمینه هزینه کند و در مناطقی از شهر نهاوند که شبکه فاضلاب ایجاد شده است مردم برای نصب انشعابات فاضلاب می‌توانند به اداره آب و فاضلاب شهری مراجعه کنند.

وی با اشاره به پروژه تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر نهاوند افزود: ظرفیت این پروژه 14 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز نخست این پروژه 92 درصد است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری نهاوند تصریح کرد: اجرای فاز نخست پروژه تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر نهاوند از سال1390 شروع شده است و جمعیت تحت پوشش این فاز 76 هزار و 383 نفر است که در صورتی که جمعیت شهر نهاوند را به این شبکه وصل کنیم جوابگوی نیازها است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 617625
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.