به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، مرتضی عزالدین در هفدهمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان همدان افزود: تعهد شرکت آب منطقه ای همدان در سال جاری در انسداد چاه های غیرمجاز 500 حلقه بود که تاکنون 712 حلقه چاه غیرمجاز پر شده و روند انسداد تا پایان سال با جدیت پیگیری و انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون تعداد 2 هزار و 73 حلقه چاه غیرمجاز در این استان مسدود شده است افزود: با انسداد این تعداد چاه به میزان بیش از 185 میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه جویی شده است.
وی بیشترین تعداد چاه مسدود شده را مربوط به شهرستانهای کبودرآهنگ و رزن دانست و افزود: با چاه های مجازی که دارای اضافه برداشت هستند به شدت برخورد می شود که در سال جاری بیشترین برخورد با اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی در شهرستان فامنین با تعداد 70 حلقه چاه مجاز بوده است.
عزالدین گفت: گروه های گشت و بازرسی استان تاکنون تعداد هفت هزار و413 چاه مجاز را در دشت های استان بازدید کردند که در نتیجه آن تاکنون تعداد 64 دستگاه حفاری توقیف و روانه پارکینگ شده است و تعداد 249 مورد جلوگیری از حفاری چاه غیرمجاز انجام شده است.
وی ادامه داد: سه هزار و 138 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق الکترو مغناطیس و حجمی برروی چاههای کشاورزی، شرب و صنعت در استان نصب شده است که با نصب این تعداد کنتور هوشمند به میزان بیش از 26 میلیون متر مکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه جویی شده است.
عزالدین تصریح کرد: در سال جاری با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان باید بر روی چاه های کشاورزی تعداد 2 هزار و 400 کنتور فهام نصب شود.
رئیس پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز گفت: اقدامات این شرکت در خصوص طرح های احیا و تعادل بخشی از جمله انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز ستودنی است
سعید گلستانی افزود: قانون توزیع عادلانه آب مربوط به سال 61 است و در زمان خود بازدارندگی داشته ولی با توجه به ارزش اقتصادی امروز آب و بحران موجود قانون توزیع عادلانه آب باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی افزود: امروز باید نمایندگان را از وضعیت موجود و شرایط تنش آبی جامعه آگاه کرد و تا با همکاری تمام قوا این قانون مورد بازنگری قرار گیرد چراکه امروز کشور از شرایط خط قرمز عبور کرده و با این روش مصرف زندگی فرزندانمان و نسل بعد را به خطر خواهیم انداخت.
گلستانی تاکید کرد: مردم و به خصوص کشاورزان را توجیه و شرایط موجود را برای آنها تشریح کرد تا خود مردم حافظ منابع آبی سرزمین خود شوند و با برداشت غیر مجاز و بیش از حد از منابع آب زیرزمینی برخورد کنند.
وی تصریح کرد: امروز باید یک دیدگاه ملی در زمینه آب تشکیل شود و در کنار آن با بازنگری قانون توزیع عادلانه آب پشتوانه محکمی به این اتحاد ملی داد.
گلستانی ادامه داد: مدیریت مصرف آب باید سرلوحه زندگی تمام قشرها به ویژه قشر کشاورز قرار گیرد و بدون کاهش سطح زیر کشت و افزایش راندمان کشاورزی مصرف آب را تا حد ممکن و اصولی کاهش دهیم.
وی گفت: این اتحادی که بین مردم و مسئولان در موضوع حفظ منابع آب، انسداد چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت ها اتفاق افتاده بسیار خوب و موثر است و باید با همکاری تمامی دستگاه های مرتبط به آن سرعت بخشیم.
رئیس پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: شرکت آب منطقه ای استان باید دادخواست خسارت به آبخوان را در محاکم قضایی مطرح کند و هزینه های انسداد چاه های غیر مجاز و خسارت وارده به آبخوان را از کشاورزان متخلف مطالبه کند.
گلستانی گفت: مجموعه دادگستری استان و تمامی قضات به طور کامل توجیه شده اند و آمادگی برخورد با متخلفانی که به منابع آبی خسارات وارد می کنند را دارد.
2087/6993
دریافت کننده: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.