به گزارش ایرنا ، اروجعلی محمدی روز یکشنبه در بازدید از عملیات اجرایی این طرح افزود: در این پروژه پنج دستگاه سنترپیوت در قالب یک ایستگاه پمپاژ در بخش پنج امور زراعت شرکت نصب می شود.
وی با بیان اینکه 125 هکتار این بخش دیم و 100 هکتار نیز آبی است اضافه کرد: عملیات نصب دستگاه های سنترپیوت توسط متخصصان و مهندسان توانمند خود شرکت آغاز شده است.
وی در زمینه سود حاصل از این طرح نیز گفت: سود حاصل از اجرای طرح در مقایسه با وضیعت موجود در سال اول مطابق الگوی کشت پیش بینی شده حدود 11 میلیارد و 600 میلیون ریال است که می توان گفت سود حاصله هزینه اجرای طرح را تامین خواهد کرد.
محمدی با اشاره به اهمیت نصب سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی دیم و آبی شرکت تشریح کرد: بررسی نوع و میزان تولید در پنج سال گذشته نشان می دهد که در اراضی پمپاژ 1-5 سودی عاید شرکت نشده و زراعت های محدوده این ایستگاه ضرر ده بوده که پس از اجرا و نصب سنترپیوت در چنین شرایطی تبدیل این اراضی مهم به آبی از نوع آبیاری تحت فشار (سنترپیوت) سبب صرفه جویی آب در حدود 50 درصد و افزایش بهره وری در راندمان محصولات کشاورزی خواهد شد.
مدیرعامل کشت و صنعت مغان اضافه کرد: با توجه به نظر مدیران و کارشناسان شرکت یک هزار و 800 هکتار دیگر از اراضی شرکت در آینده نزدیک به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد که برای اجرای این پروژه به طور متوسط معادل 90 میلیون ریال برای هر هکتار پیش بینی شده است.
وی همچنین با اشاره به محاسن و مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری در مزارع افزود: افزایش تولیدات کشاورزی با توجه به رشد روز افزون جمعیت کشور یکی از مهم ترین اهداف توسعه اقتصادی است و آب به عنوان یک نهاده بسیار مهم در این بخش نقش مهمی در نیل به این اهداف دارد.
وی بیان کرد: مساله حائز اهمیت دیگر وجود بیش از 70 درصد خاک کشور در مناطق خشک و نیمه خشک است که باعث شده آب از مهم ترین عوامل محدود کننده رشد و توسعه کشاورزی محسوب شود.
شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ، دو هزار و 600 هکتار باغ های میوه ، مجتمع بزرگ دامپروری ، کارخانه های قند ، لبنیات ، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور است.
پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل و جوار جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: اسدالله فولادی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
7121/6016

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.