سرهنگ رضا عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با نزدیک شدن به غروب و طلوع خورشید وسعت دید راننده کاهش یافته و حضور و تردد عابر از عرض جاده را تشخیص نمی دهد.
وی اضافه کرد: در خوشبینانه ترین حالت یک وسیله نقلیه با 90 کیلومتر در ساعت در جاده های این استان تردد می کند که در زمان پایانی روز در 15 تا 20 متری متوجه حضور عابر در سطح جاده می شود.
وی تاکید کرد: چنانچه در این فاصله راننده با عکس العمل آنی از سیستم ترمز برای نگهداشتن خودرو استفاده کند نمی تواند از بروز سانحه جلوگیری کند.
رئیس پلیس راه همدان مثال زد: هفته گذشته 2 مورد سانحه فوتی در رزن و ملایر رخ داد که در رزن یک زوج عصر هنگام زمان عبور از عرض جاده زیر چرخ های سواری قرار گرفتند در ملایر نیز یک زن هنگام عبور از عرض جاده دچار سانحه می شود.
سرهنگ عزیزی تاکید کرد: بسیاری از عابرانی که در سوانح جاده ای جان باختند لباس تیره بر تن داشته اند و زمان عبور از عرض جاده راننده متوجه حضور آنها نشده است.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: برخی از عابران هنگام پیاده شدن از وسیله نقلیه از قسمت جلوی خودرو عبور کرده و عرض جاده را طی می کنند.
وی بیان کرد: در حالیکه خودروهای عبوری به خودروی پارک شده در حاشیه جاده توجه دارند و هنگام حضور نابهنگام و سرزده عابر در سطح جاده، نمی توانند خودرو را کنترل کنند و با عابر برخورد می کنند.
رئیس پلیس راه استان همدان توصیه کرد: عابران هنگام پیاده شدن از وسیله نقلیه اجازه بدهند وسیله نقلیه به حرکت خود ادامه دهد سپس عرض جاده را طی کنند.
سرهنگ عزیزی گفت: طبق بررسی های صورت گرفتن هنگام برخورد خودرو با عابر در بیشتر مواقع عابر مقصر شناخته شده ولی سازوکاری برای این موضوع پیش بینی نشده است.
وی یاداوری کرد: طبق بند 171 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عابران متخلف همانند خودرو مشمول جریمه شده و طبق قانون 30 هزار ریال جریمه می شوند.
رئیس پلیس راه استان همدان افزود: فارغ از بازدارنده بودن یا نبودن این میزان جریمه، تاکنون ساز و کاری برای جریمه و نحوه وصول آن از سوی عابران در نظر گرفته نشده است.
سرهنگ عزیزی بیان کرد: البته این جریمه زمانی به عابر تعلق می گیرد که زیرساختهای لازم فراهم بوده و عابر به جای عبور از مکان خط کشی شده یا زیرگذر و روگذر از عرض خیابان عبور کند.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: 20 عابر در سوانح جاده ای این استان در 9 ماهه سالجاری جان باختند و 90 نفر نیز مجروح شدند.
وی بیان کرد: آمار عابران مجروح و جان باخته سوانح جاده ای این استان 6 تا هفت درصد کل سوانح است که میزان فوتی ها در سالجاری نسبت به 9 ماهه سال گذشته چهار نفر کاهش داشته است.
رئیس پلیس راه همدان افزود: مجموع مجروحان سوانح جاده ای این استان در 9 ماهه سالجاری نیز 117 نفر افزایش داشته و از یک هزار و 500 به یک هزار و 617 تن رسیده است.
قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مشتمل‌ بر 35 ماده و 32 تبصره در جلسه علنی هشتم اسفند‌ماه 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 24 اسفند همین سال به تأیید شورای نگهبان رسید و این قانون از 10 اردیبهشت ماه سال 90 به اجرا درآمد.
7526/ 6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.