انجام تست پی.سی.آر برای مشخص شدن ابتلا فرد به ویروس کرونا ضرورتی برای همگان ندارد و از مردم انتظار می‌رود اصراری برای انجام این آزمایش نداشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: انجام تست پی.سی.آر برای مشخص شدن ابتلا فرد به ویروس کرونا ضرورتی برای همگان ندارد و از مردم انتظار می‌رود اصراری برای انجام این آزمایش نداشته باشند.

به گزارش جماران، منوچهر کرمی اظهار داشت: تنها مبنای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا عمدتا بالینی و با سی.تی اسکن است.

وی اضافه کرد: وقتی پزشک بر اساس وضعیت بالینی بیمار تصمیم می گیرد اسکن ریه و آزمایش ساده سی.بی.سی انجام شود چه ضرورتی به آزمایش با هزینه قابل توجه است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان هزینه آزمایش ویروس کرونا(پی.سی.آر) را ۵۸۶ هزار تومان عنوان و بیان کرد: چنانچه این آزمایش ضرورت داشت برای همه افراد در هر شرایطی انجام می شد.

کرمی ادامه داد: بنابراین مبنای تصمیم پزشکان برای هر اقدام درمانی شرایط و علایم بالینی در فرد مثل تنگی نفس، سرفه و مشکلات تنفسی است.

وی خاطرنشان کرد: در آغازین روزهای اپیدمی کرونا تصور بر این بود که باید از اطرافیان بیمار هم تست صورت گیرد که با توجه به وجود کیت، در دسترس بودن آن و باور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محدود بودن زمان اپیدمی، این آزمایش از اطرافیان بیمار نیز صورت می گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: یک باره دیدند محدودیت تست، هزینه بالا و  از سوی دیگر فرد پیش از شروع علایم بالینی با  اعضای خانواده و دیگر دوستان و بستگان در ارتباط بود و آنها را مبتلا کرده بنابراین رد گیری تماس ها و بررسی اطرافیان فایده ای نداشت و فرد بیمار تا زمان اعلام نتیجه آزمایش مثبت تعدادی را درگیر این بیماری کرده بود.

کرمی افزود: بنابراین انجام تست کرونا به خاطر بالا بودن هزینه ها، صرف وقت بسیار زیاد، نداشتن کارآیی تست در پیگیری اطرافیان محدود شد.

وی اضافه کرد: در ۴۰ درصد موارد نتیجه منفی این تست کاذب بوده و در اصل فرد با وجود نتیجه منفی آزمایش کرونا به این بیماری مبتلا بوده و می تواند به دیگران منتقل کند در حالیکه نتیجه منفی آزمایش یک باور و اعتماد به فرد بیمار می دهد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه یکی از سوال های شایع مردم این است که چگونه از مبتلا بودن به این بیماری مطلع شویم اظهار داشت: در گام نخست هر فردی که با بیمار مواجهه داشته است باید تا ۱۴ روز علایم خود را کنترل کند و  هر وقت دچار عارضه ای شد بی درنگ به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کند. 

کرمی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند نیازی به ارایه آزمایش و پرداخت هزینه ندارند گفت: این موضوع که فردی آزمایش خون داده و به وی عنوان شده که طبق شمارش گلبول های سفید یا وضعیت سی بی سی، نتیجه آزمایش کرونا مراجعه کننده مثبت یا منفی است به طور کامل غلط است.

وی ادامه داد: چراکه تنها از طریق پی.سی.آر وضعیت مثبت یا منفی بودن آزمایش بیمار مشخص شده که حتی از این طریق هم نتیجه ۴۰ درصد آزمایش ها کاذب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بنابراین توصیه می شود مردم با استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی اصرار بر انجام آزمایش کرونا نداشته باشند. 

کرمی تاکید کرد: به شهروندان توصیه نمی شود برای سلولوژی خون به آزمایشگاه های خصوصی بروند چون این نوع آزمایش تنها کاربرد تحقیقاتی دارد بنابراین تنها در صورت ضرورت آزمایش از حلق یا پی.سی.آر انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.