پولتان را هدر ندهید، همه به تست کرونا نیاز ندارند

به گفته رئیس اداره امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همه لازم نیست آزمایش کرونا بدهند، و پول خود را برای این کار خرج کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این روز‌ها تب آزمایش تشخیصی مولکولی کرونا (پی سی آر) بالا گرفته و برخی افراد برای این کار به سراغ آزمایشگاه‌های خصوصی می‌روند.

اما چقدر ضرورت دارد در این زمینه هزینه کنیم؟ آیا همه باید آزمایش کرونا بدهند؟

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره، گفت: نیازی نیست فردی که علامت خاصی ندارد آزمایش کرونا بدهد و برای این کار هزینه کند. زیرا جواب این آزمایش دوامی هم ندارد. ممکن است اکنون منفی باشد، اما چند وقت دیگر مثبت شود. پس افراد پول خود را برای انجام این آزمایش دور نریزند.

محمد غریبی افزود: اگر کسانی هم علائم خفیفی دارند با ماندن در خانه و مراقبت‌هایی که پزشک به آن‌ها توصیه می‌کند، خود را درمان کنند.
او ادامه داد: آزمایش پی سی آر در بخش دولتی در صورتی که با تشخیص پزشک انجام شود رایگان است، اما هزینه آن در بخش خصوصی طبق اعلام وزارت بهداشت ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین با اشاره به اینکه اکنون نمونه‌گیری برای آزمایش پی سی آر در یک آزمایشگاه خصوصی بوشهرانجام می‌گیرد، عنوان کرد: آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در صورتی که تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بگیرند می‌توانند از مراجعه‌کنندگان برای آزمایش کرونا نمونه بگیرند که برهمین اساس یک آزمایشگاه در شهر بوشهر مجوز گرفته و امکانات یک آزمایشگاه دیگر نیز در دست بررسی است.

 

تخلف آزمایشگاه‌ها را گزارش دهید

غریبی گفت: تعرفه آزمایش کرونا در بوشهر نیز همان است که وزارت بهداشت اعلام کرده، اما با این وجود، از مسئولان آزمایشگاه خواسته شده برای اینکه مردم هزینه کمتری متحمل شوند، تا جایی که امکان دارد، هزینه را کم کنند.

او تاکید کرد: اگر آزمایشگاه هزینه بیشتری گرفت مردم شکایت خود را همراه با رسید آزمایشگاه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ارائه دهند تا تخلف صورت گرفته پیگیری شود.

رئیس اداره امورآزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: آزمایشگاهی که در بوشهر مجوز آزمایش کرونا دارد، طبق شیوه‌نامه‌های مخصوص، از فرد مورد نظر نمونه دریافت می‌کند و سپس نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در تهران می‌فرستد.

غریبی ادامه داد: آزمایشگاه پس از دریافت جواب آزمایش، علاوه بر اینکه، آن را به آزمایش دهنده اطلاع می‌دهد، آمار آن را به دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان متولی سلامت استان، اعلام می‌کند.

 

در امان ماندن از کرونا فقط با رعایت نکات بهداشتی

او با اشاره به رعایت نکات بهداشتی در آزمایشگاه‌ها، عنوان کرد: تقاضای بی‌مورد برای آزمایش کرونا باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها شلوغ شوند و در صورتی که مراجعه کنندگان نکات بهداشتی را رعایت نکنند، همین موضوع می‌تواند باعث انتشار ویروس شود و هم مراجعه کنندگان و هم کارکنان را دچار مشکل کند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همین حال گفت: برای در امان ماندن از این ویروس باید نکات بهداشتی آسانی را رعایت کرد یعنی حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، دوری از تجمع‌ها و رعایت بهداشت فردی.

دیدگاه تان را بنویسید