ترس از کرونا بیشتر از کرونا باعث مرگ می شود؟

رئیس خانه روان شناسان گفت: «کرونا هراسی» یک اختلال روان‌شناختی است که می‌تواند بیشتر از کرونا، عامل بیماری و مرگ باشد؛ بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و عواقب ناشی از آن باید با پرهیز از افکار منفی از بروز این اختلال دوری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ یکی از استرس هایی که مردم این روزها با آن مواجه هستند، استرس ناشی از شیوع کرونا است که در اصطلاح به آن کرونا هراسی گفته می شود. افرادی که به این عارضه دچار شده اند، به دنبال یافتن اطلاعاتی از جمله آمار و ارقام فوت شدگان در کشور هستند، یا می خواهند بدانند که آیا روند افزایشی بوده یا کاهشی. آنها حتی روند جهانی این بیماری را هم دنبال می کنند.

دکتر محمد ابراهیم مداحی در توضیح این عارضه اظهار داشت: در عین حالی که پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنیم، باید سعی کنیم با پرهیز از افکار منفی از ابتلا به عارضه کرونا هراسی پیشگیری کنیم.

وی بیان داشت: اپیدمی کرونا هراسی، بیشتر از خود بیماری کرونا است و آثار مخرب کرونا هراسی بیش از کرونا خواهد بود.

رئیس خانه روان شناسان، تاکید کرد که ما باید نگاه خود به کرونا و استرس ناشی از آن را تغییر دهیم و در عین رعایت اصول و توصیه های بهداشتی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم. 

وی با اشاره به این که اگر ذهن ما ضعیف شد، حتما جسم ما تضعیف می شود، گفت: اگر ذهن ما منفی شد، واکنش بدن ما منفی می شود. به عبارتی اگر ذهن ما پذیرفت که کرونا عامل مرگ است حتما این موضوع محقق می شود.

از منظر عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی، بیشترین آمار مرگ و میر تحت تاثیر کرونا هراسی است؛ وی می گوید: خیلی ها کرونا می گیرند و عادی رفتار می کنند بعد هم خوب می شوند، اما عده ای تا کرونا می گیرند حتی کمتر از یک هفته می میرند، با مقایسه این ۲ دسته مشاهده می شود که عامل کرونا هراسی در گروهی که فوت کرده اند، بیشتر بوده است به عبارتی نگرش افراد نسبت به کرونا یکی از عوامل مهم بیماری است.


آمار مرگ ناشی از استرس بالاتر از ایدز است

بنیانگذار انستیتو طرحواره درمانی ادامه داد: آمار مرگ و میر بر اثر استرس بالاتر از قتل، سرطان پوست و ایدز است. پانزدهمین عامل مرگ و میر در آمریکا نوع نگرش و باور نسبت به استرس بوده است، یعنی نگرش منفی به استرس عامل مرگ و میر شمار زیادی از افراد است.

مداحی افزود: اگر ذهن افراد نسبت به استرس اصلاح شود، پاسخ بدن آنان هم صحیح می شود؛ به این معنی که پاسخ بدن به استرس تحت تاثیر ذهن و نگرش افراد است.  

رئیس خانه روان شناسان ادامه داد: به همین دلیل اگر کسی فکر می کند می خواهد بمیرد، فوت خواهد کرد. یا کسی فکر می کند دارد مریض می شود، بیمار خواهد شد.

وی بیان داشت: وقتی فردی کرونا را عامل مرگ خود بداند یا وقتی خود را در مقابل کرونا ضعیف می بیند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن وی آماده پذیرش ویروس شده و فرد مبتلا می شود.

استرس، عامل اختلالات جسمی و رفتاری  

بنیانگذار سازمان نظام روان شناسی اظهار داشت: بین پاسخ جسمی، رفتارها و عملکرد بدن با استرس رابطه مستقیم وجود دارد؛ یعنی استرس می تواند سبب اختلالات جسمی و رفتاری در ما شود. البته این طور نیست که هر استرس یا فشار روانی ما را بیمار یا دچار اختلال رفتاری و جسمانی کند.

مداحی ادامه داد: دلیل واضح این موضوع این است که گاهی یک استرس مشترک در چند نفر عملکرد و تاثیرات متفاوتی ایجاد می کند؛ به عبارتی برخی نسبت به استرس آسیب می بینند و بعضی دچار اختلال می شوند اما برخی دیگر دچار عوارض استرس نمی شوند. 

وی با اشاره به اینکه باید عامل دیگری بین این ها نقش آفرینی کند و آن عامل نوع نگاه، باور و نگرش ما نسبت به استرس است، ادامه داد: پس استرس ذاتا سبب بیماری نمی شود و به طور مستقیم عامل بیماری در ما نیست بلکه نوع نگاه ما به استرس سبب بیماری ما می شود.  

مداحی ادامه داد: یکی از موضوع هایی که امروزه ما با آن سروکار داریم؛ استرس است. در خانه، خیابان و محل کار همه سخاوتمندانه، استرس را به ما هدیه می دهند.  

مداحی، افزود: برخی رسانه ها منبع استرس هستند؛ نه این که ذاتا بخواهند استرس به مردم وارد کنند ولی به واسطه اخباری که دائم منتشر می کنند، ناخودآگاه شرایط روانی برای ایجاد استرس را فراهم می کنند و دریافت این استرس ها در مکانیزم جسمی و روانی ما تاثیرات سوء دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید