استرس امتحانات را در دوران کرونا چگونه مهار کنیم؟

دانش‌آموزان و دانشجویان بیش از اقشار دیگر تحت فشار استرس ناشی از کرونا قرار دارند به ویژه اینکه امتحانات به دلیل پیشگیری از این بیماری، به صورت مجازی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد استرس دانشجویان در ایام امتحانات باتوجه به شرایط همه گیری کرونا به بالاترین حد خود رسیده است. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات به دلایل مختلف، استرس‌های آسیب‌زایی را تجربه می‌کنند. با توجه به این که آنها در دوران قرنطینه توسط آموزش مجازی اقدام به یادگیری دروس کرده اند، این مهم می‌تواند استرس ناشی از کرونا را به بالاترین حد خود برساند.

علت استرس چیست؟

۱. عدم تبعیت از ساختار مشخص حین آموزش‌های مجازی

۲. عدم رعایت زمان‌بندی و قانون در کلاس‌های آنلاین

۳. دوری از همکلاسان و انزوای اجتماعی در دوران قرنطینه

۴. بی‌حوصلگی و عدم تمرکز در دوران قرنطینگی

۵. پایین بودن انگیزه درس خواندن در دوران قرنطینگی

چگونه می‌توانیم استرس را مدیریت کنیم؟

۱. محدود کردن استفاده از موبایل در ایام امتحانات

۲. کاهش استفاده از نرم‌افزار‌های ارتباطی

۳. استفاده از مدیریت زمان

۴. داشتن رژیم غذایی سالم

راه‌های مقابله با استرس امتحان

استرس امتحان حالت ناخوشایندی است که اکثر دانشجویان و دانش‌آموزان در ایام امتحانات تجربه می‌کنند. استرس زیاد می‌تواند عوارض خطرناکی از جمله سردرد، سرگیجه، دل درد، حالت تهوع، تنگی نفس و تپش قلب را برای این افراد داشته باشد.

بخش مهمی از کاهش استرس امتحان ارتباطی با کرونا ندارد، مبنای کاهش امتحان بر درس خواندن و مطالعه بیشتر دروس است یعنی نباید همه چیز را به شب امتحان موکول کنند.

خواندن دروس و بیدار ماندن دانشجویان تا صبح باعث فعال شدن حافظه کوتاه مدت می‌شود، اما به مرور منجر به فرسودگی ذهن و کاهش تمرکز می‌شود.

شب قبل از امتحان باید خواب و استراحت کافی داشته باشید. بر اساس مطالعات انجام شده، خواب کافی باعث تثبیت دانسته‌ها و اطلاعات می‌شود، در این روز‌ها که باید با ماسک سر جلسه امتحان حاضر شوید، بهتر است خواب کافی و کامل داشته باشید، زیرا باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغزتان می‌شود.

رفت و آمد‌ها را در دوران امتحان کاهش دهید

در زمان امتحانات سعی کنید تا خانواده خودتان را مجبور کنید تا رفت و آمد کمتری داشته باشند تا محیط خانه برای مطالعه دروس فراهم باشد.

در روز‌های امتحان، خوردن مواد مغذی را فراموش نکنید. سعی کنید انواع مواد مغذی از جمله میوه و سبزیجات تازه را مصرف کنید و از خوردن مواد قندی و خوراکی‌های مضر و غیر ضروری بپرهیزید.

سعی کنید در هنگام درس خواندن تمرکز خود را بالا ببرید و به مشکلات دیگر از جمله کرونا، مشکلات خانوادگی، استرس امتحان فکر نکنید.

در این روز‌ها با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا سعی کنید حتما در جلسه امتحان وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشید تا مجبور نشوید که از کسی چیزی بگیرید که خود عامل انتقال ویروس است.

چه نوع ماسکی در جلسه امتحان استفاده کنیم؟

استفاده از ماسک در این روز‌ها یکی از اقدامات ضروری برای مقابله با ویروس کرونا به خصوص در محیط‌های بسته و شلوغ است. اگر در زمان امتحان از ماسک N۹۵ استفاده کنید ممکن است دچار نفس تنگی شوید، برای اطمینان می‌توانید از یک ماسک فیلتردار عادی همچنین شیلد استفاده کنید.

سر جلسه امتحان حتما بطری آب به همراه خود داشته باشید، زیرا نوشیدن آب به کاهش استرس کمک می‌کند.

بردن وسیله‌های شخصی غیر ضروری سر جلسه امتحان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است همان وسایل آلوده شوند.

فراموش نکنیم رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بهترین راه‌های مقابله با ویروس است پس در ایام امتحانات سعی کنید این اقدامات را به خوبی انجام دهید تا از خود و خانواده‌تان در برابر این ویروس محافظت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید