پس از شیوع ویروس کرونا آمار اهدای عضو در استان همدان روند کاهشی داشته است.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پس از شیوع ویروس کرونا آمار اهدای عضو در این استان روند کاهشی داشته است.

به گزارش جماران، دکتر مجید حمیدی گفت: چهارماهه سال گذشته ۱۵ تن نسبت به اهدای عضو اقدام کردند که این آمار در سالجاری با توجه به شیوع کرونا به هفت نفر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه روند کاهشی اهدای عضو در کشور و جهان نیز محسوس بوده و تنها مختص همدان نیست اضافه کرد: شیوع این ویروس شرایط را برای اهدای عضو نسبت به گذشته سخت کرده است و برای پیوند عضو باید به مدت ۷۲ نتیجه آزمایش کرونا طرفین منفی باشد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: سه تن از بیماران مرگ مغزی به علت مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونا موفق به اهدای عضو نشدند و  پیش از انجام هر گونه پیوندی جان باختند.

دکتر حمیدی ادامه داد: به دنبال شیوع ویروس کرونا، اهدای عضو برای مدتی به علت تدوین نشدن پروتکل‌های بهداشتی متوقف شد اما هم اینک این فرایند بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد؛ هر چند قرمز شدن شرایط کرونا در استان روند اهدای عضو را بسیار کند و دشوار کرده است.

وی بیان کرد: هم اینک فرایند پیوند عضو با نهایت دقت و وسواس صورت می‌گیرد و باید اهدا کننده و گیرنده عضو تمامی شرایط پزشکی و موراد پیش‌بینی شده در پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند و در صورت احتمال بروز خطر، پیوند عضوی صورت نمی‌گیرد. 

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اهمیت فرهنگسازی اهدای عضو خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب تعطیل شدن سرکشی به بیمارستان‌ها، دیدار با خانواده بیماران مرگ مغزی، برگزاری جلسه توجیهی و آموزشی برای پزشکان و کادر درمانی برای کمک به اهدای عضو شده است.

دکتر حمیدی بیان کرد: هم اینک باید این خلا از سوی رسانه های نوشتاری و دیداری رفع شود و آنها با فرهنگ سازی، تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان را در ترغیب خانواده‌ها به اهدای عضو یاری دهند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که سرنوشت بیمار مرگ مغزی، همان مرگ است و امیدی به بازگشت او نیست در غیر اینصورت تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به کسب رضایت از این خانواده‌ها اقدامی نمی‌کرد.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: توجه خانواده بیماران مرگ مغزی به این موضوع، فرایند رضایت گیری را آسان می‌کند و پیوند عضو نیز با سرعت و بدون از دست دادن وقت انجام می‌شود.

دکتر حمیدی ادامه داد: همه از وضعیت پیش آمده برای بیمارا ن مرگ مغزی ناخرسند هستند با این وجود هیچ کاری برای آنان نمی‌توان انجام داد، بنابراین بهتر است در این مواقع خانواده‌ها به اهدای عضو بیمار و زندگی بخشیدن به چند نیازمند عضو دیگر فکر کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.